Plutos veckobrev v.39

Hej alla Plutofamiljer!

Kunskaper / Normer och värden / Ansvar och inflytande

Nu är alla startsamtal klara och det har varit så trevligt att få sitta ner med er föräldrar och prata om era barn! Nu ser vi fram emot en mycket gott samarbete och år på Pluto tillsammans!

Vi välkomnar vår nya bokkompis! Hen sitter i hallen för att visa oss vilken bok vi läser just nu och vilka böcker vi läst. Vill du säga hej till hen så sitter hen mellan röda och gröna klassrummet!

NO

Den här veckan har vi startat upp ett tema kring årstider. Vi började temat med att använda oss av VT-rutinen Think-puzzle-wonder. Den går ut på att man tänker kring frågorna: Vad vet vi? Vad vill vi veta? och hur kan vi ta reda på det? Barnen fick tyst för sig själva fundera kring frågan: Vad vet vi om hösten?. Sedan delade vi med oss av våra tankar kring hösten: Löven faller, det blir kallare, regnar, bären kommer, blåser mycket, svampar, löven ändrar färg: orange och röda istället för gröna och man kan hoppa i lövhögar! Plutokompis, vi kunde massor om hösten!

Efter en diskussion kring vad vi redan visste så fick barnen frågan: Vad vill vi veta mer om hösten? tankar och funderingar vi hade var bland annat: Var flyttar fåglarna? varför ändrar bladen färg? varför faller löven? Varför växer svamparna? Går det att pyssla med höstmaterial? Varför regnar det så mycket? Varför blåser det så mycket?

Efter att vi funderat och tänkt kring hösten tittade vi på en film. Filmen handlade om hösten och vi fick fylla på våra tankekartor med ännu mer kunskaper. Därefter delades barnen in i grupper om 2-3 stycken för att välja ut ett träd som vi skulle fotografera och följa resten av året. Vad tror du händer med ditt träd när hösten går över till vinter? vår? sommar?

Svenska

I Lyckostjärnan den här veckan fick vi lyssna till kapitel 4 “Tyrannosaurus rex”. Kapitlet handlade om att Asta hittat en gammal benknota inne bland buskarna. Hennes storebror Sigge tittar på benet och säger att det måste komma från en dinosaurie, men inte vilken dinosaurie som helst, utan en spökdinosaurie!

Ord och begrepp vi pratat om har bland annat varit: sopsortering, knotig, fynd, utdöda, ylande ljud, kusligt, gråten i halsen, rafsat omkring och trumpetfanfar.

Sedan pratade och diskuterade vi utifrån det vi hört i kapitlet. Vi pratade bland annat om vad barnen trodde att Asta hade hittat och hur benknotan hade hamnat i buskarna. Eftersom Sigge skrämde upp Asta med att säga att han trodde att benet kom från en spökdinosaurie så pratade vi om känslan rädsla och vad som gör oss rädda:

.

I arbetsboken fick barnen lyssna till faktatexter om dinosaurierna: Stegosaurus, Compsognathus, Tyrannosaurus rex och Brachiosaurus. Vi fick bland annat reda på att Brachiosaurus är lika lång som ett fyravåningshus, Compsognathus väger lika mycket som en höna, Stegosaurus har lika liten hjärna som en valnöt samt att Tyrannosaurus rex är en köttätare.

Bokstavsarbetet handlade om bokstaven Dd. Vi pusslade, spårade, ljudade, hittade begrepp med Dd, skrev, sjöng om och spelade spel på iPads kring bokstaven. En hel palett av olika sätt att lära sig nya saker på!

  

Plutos spelfredag

När Nix och Charon är på simskola så har Hydra som är kvar på skolan startat upp “Hydras spelfredag”! Namnet har vi tillsammans kommit på. Vårt fokus är att spela spel som syftar till att träna vår språkliga medvetenhet samt vår matematiska förmåga. Vi kommer spela allt från klassiska brädspel till spel på iPads. Den första gången spelade vi dels ett tärningsspel för att bekanta oss med siffrorna 0-6 samt bokstavsmemory på iPad.

Under vårt andra arbetspass tillsammans har vi hunnit prata om vad programmering är och få testa att programmera varandra.  Vi har också arbetat med appen Bee-bot. Där ska man programmera ett bi att ta sig till en blomma genom att ge den kommandon. Kommandon vi kunde ge biet var: gå rakt fram, vänd vänster, vänd höger och gå bakåt. Detta kommer Nix och Charon få arbeta med när er simskola är slut. Vi tittade också på ett program som heter “Programmera mera” från UR.

 

Önskelekar

Den här veckan har Saturnus (åk 3) varit och presenterat en önskelåda de gjort till oss.  Tanken är att vi på Pluto ska komma med förslag på lekar som vi kan leka med Saturnus. Saturnus kommer under två veckor hålla i lekar på rasterna för de Plutobarn som vill.  Det kommer bli superkul!

Skola och hem

Föräldramöte
Varmt välkomna på föräldramöte NÄSTA torsdag den 4 oktober 18.00-19.30. Vi kommer att berätta mer om hur året på Pluto kan komma att se ut. Har du som förälder andra frågor eller punkter som du önskar ta upp vill vi att du mailar oss dessa i förväg på;
pluto.personal@lemshaga.se

Vi på Pluto behöver två föräldrakoordinatorer, en i röda gruppen och en i gröna gruppen. Dessa utses under föräldramötet nästa vecka. Är du redan nu intresserad av att vara föräldrakoordinator maila: Pluto.personal@lemshaga.se. Mötena ligger på  första onsdagen i månaden och skolledningen skickar ut kallelse samt lägger ut mötestiderna på Schoolsoft. Föräldrakoordinatorsgruppen leds av rektorerna på Lemshaga Akademi.
Föräldrakoordinatorer har till uppgift att:
  • samordna föräldrars intressen och arbeta för utveckling av Lemshagas värdegrund.
  • vara länken mellan skola och hemmet
  • ha en god kontakt med mentorerna för sin klass
  • vara ”bollplank” till föräldrarna
  • samla idéer och synpunkter och föra fram dem på mötet/till rektorerna.
  • vara beredd att efter val sitta i styrelsen för Lemshaga Akademi
  • mål för året sätts upp efter första mötet på hösten.
  • vara delaktig i framtagandet av våra styrdokument, tex Likabehandlingsplanen.
Hur jobbar en föräldrakoordinator med sin klass?
– Information om uppdraget ges på höstterminens föräldramöte.
– Eventuellt byter klassen föräldrakoordinator. Mentor meddelar skolledningen vem som blir den nya mentorn. Vi ser helst att en föräldrakoordinator sitter minst två år.
– Möten en gång/månad. Vi ses alltid första onsdagen i månaden i matsalen, om inte annat meddelas. Undantag är september, under loven, januari och juni. Det blir ca 6 ggr/år.
– Inför mötena tar föräldrakoordinatorn in synpunkter från alla föräldrar senast fredagen innan mötet.
– Efter mötet ger föräldrakoordinatorn övriga föräldrar i klassen information, gärna via veckobreven eller via forum på Schoolsoft.
– Protokollet läggs ut på hemsidan när alla har godkänt innehållet.
Höstlov
Snart är det dags för Höstlov och inför det behöver vi på fritids veta om ditt barn behöver omsorg under lovet. Ni gör anmälan via schoolsoft, ska ditt barn vara här fyller ni i aktuella tider för v. 44. Ska ditt barn vara ledigt skriver ni “ledig” under “kommentar från vårdnadshavare”.
Detta är mycket viktigt att ni gör och det gäller ALLA barn inskrivna på fritids. Vi behöver era anmälningar senast 7 oktober för att planera bemanning och aktiviteter.

Nästa vecka:

Måndag: Skolstart 8.20 för GRÖNA gruppen, då idrottslektionen startar 08:30. RÖDA gruppen börjar som vanligt kl 08:30.

Torsdag: 09:15 Dansföreställning i Gustavsbergs centrum. Barnen behöver SENAST vara lämnade kl 08:00 den här dagen. Ni behöver också ha med en lunchmatsäck, dryck och bestick i en ryggsäck.

Skogsutflykt för GRÖNA gruppen 14.30-16.00.

Fredag: Mångrupperna = Simskola för grupperna NIX och CHARON. Tag med vattenflaska, frukt, badkläder och handduk i en ryggsäck. OBS ÄNDRING! Vår simskoletid har ändrats, så vi behöver åka dit tidigare. Barnen behöver nu vara lämnade senast kl 07.50. Vid 08.00 går vi till bussen.
HYDRA har spelfredag tillsammans med Daniel kvar på skolan.

Lämna en kommentar så att vi ser att ni har tagit det av informationen!

Trevlig helg!

/ Plutopedagogerna

21 kommentarer

Kommenteringen är stängd.