Plutos veckobrev v.4

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

NO

Den här veckan har röd grupp haft NO. Vi repeterade vad båda grupperna hade skrivit om vintern på tankekartan. Sedan fick alla färglägga ramen runt tankekartan.

 

IDROTT

Denna veckan hade gröna gruppen idrott. Vi inledde lektionen med “Väcka Kroppen” och “Rörelsestopp”.

 

    

 

 I redskapsbanan övade vi på att: 

åla under tunnelen.

-stödja genom att hoppa sidhopp på bänken. 

-hoppa ned i tjockmattan.

-krypa genom målen.

-rulla genom att göra kullerbytta på skumkilen och på mattorna.

-balansera genom att gå balansgång på bänkarna. 

 

 

 

Vi hjälptes sedan åt att plocka undan alla redskap och avlsutde passet med att varva ner liggandes på golvet till lugn musik. 

 

 

SVENSKA

Veckans bokstav

Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Nn. I lådan låg en nallebjön, bilder och ordbilderna NYCKELPIGA, NALLE, NOSHÖRNING och NYPON. Vi sjöng “En nyckelpiga jag har i handen”, “En Noshörning”, “Majas abc-sång om Nypon” och några Nallesånger, bland annat “Teddybjörnen Fredriksson”. Vi har även arbetat med Bokstavsslingan och i Bokstavsboken. 

 

 

  

   

 

Språklust

Den här veckan har vi träffat nallen Tom som har lärt oss mer och MENINGAR och ORD. Vi har ramsat om “Jan Banan”. Vi har skapat egna meningar och räknat antalet ord i varje mening. Vi har lagt knappar/stavar efter antalet ord vi hör i en mening. Vi har lärt oss att en mening berättar något om någon och att den börjar med stor bokstav och avsutas med punkt. Vi har efter det lyssnat på olika meningar och fått visa med tummen upp eller ned om det vi hört är en meningen eller inte.

 

 

 

 

Plutokompis!

Läs meningarna nedan och berätta för någon där hemma, vilka av textraderna 1-4 som är en riktig mening eller inte och förklara varför.

 

  1. Glass är gott.
  2. springer fort
  3. Kalle
  4. Tigern smyger tyst.

 

Lyckostjärnan

Idag har vi börjat med en ny bok. Lyckostjärnan är den första boken i en serie som handlar om tre barn och deras äventyr. Fortsättning på boken finns i år 1, år 2 och år 3. Vi använder böckerna i år 1 till år 3 som läsläxa/läsförståelse.

I dag har vi lyssnat på det första kapitlet “Grannar” i högläsningsboken. Vi har fått lära känna Cesar och hans morfar lite grann. De har precis fått nya grannar och morfar är inte så förtjust i det. Vi pratade om ord och uttryck som kanske var lite nya för eleverna. 

Plutokompis! Kommer du ihåg vad “det var droppen” betyder?

 

 

Sedan jobbade vi med tillhörande sidor i arbetsboken. De olika momenten var :

  • hitta dina bokstäver i ditt namn i alfabetet
  • rita ditt/dina hus (hur bor du?)
  • dra streck till de saker du fick reda på att morfar tycker om
  • färglägg det du tycker om

 

 

MATEMATIK

Under veckans matematiklektioner har vi jobbat med talet 9. Vi börjar känna igen oss bland övningarna i matteboken som vi gjort tidigare fast med lägre tal. Vi letade antal i en bild, tränade på att skriva 9 uppifrån och ner och klurade ut talens grannar med hus.

 

Vi har bildat par genom att dra streck mellan två tallrikar. Om man har en tallrik med 4 jordgubbar. Vilken tallrik måste man ta tillsammans med tallriken med 4 om man ska ha sammanlagt 9 jordgubbar?  

Vi tränade talföljd genom att rita prick till prick mellan talet 1 och talet 10.

Vi har gjort siffran 9 i vårt sifferhäfte. Vi tränade igen på att skriva siffran. Vi ritade 9 föremål. Vi bildade talet 9 med två tärningar. Den här gången fanns det flera olika sätt att visa talet. Det var så lugnt och skönt i klassrummet så filurerna vågade sig ut.

 

 

Plutokompis! Kan du komma på några andra sätt att få nio med två tärningar?

 

 

 

 

SO

Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)

 

Sagomattan

Den här gången hoppade Trixie in eftersom Lisa var på sjukhus med sin dotter. Som vanligt började vi med ett avsnitt av sagomattan från Svt. Sedan slog vi tärningarna och fick reda på vad denna veckas saga skulle handla om.

Det blev sagan om hur Lisabella blev vän med farbrorn. Sagan och alla bilder hänger som vanligt på väggen bredvid dörren in till ateljen.

 

 

Dramalek (Hydra)

Vi började med att fundera över vad vi gjorde förra gången och sedan var det dags för namnkedjan som vi startar med varje gång, eftersom vi tränar oss i att komma ihåg varandras namn. Berätta gärna hemma hur vi gör den här namnleken.

Vi provade en ny lek som vi kallar för “Påsen i handen”. Den som får den tomma tygpåsen låtsas plocka upp något ur den och visar sedan vad det är (en liten charad) och vi andra gissar. 

Vi lekte “Filtleken” och gömde kompisar under en filt samtidigt som två barn gick ut ur klassrummet för att sedan komma tillbaka och lista ut vem eller vilka vi hade gömt.

Vi avslutade med att ge varandra massage. Barnen sitter parvis och masserar kompisen framför  efter instruktioner från mig samtidigt som de lyssnar på en saga. Alla barn var positiva till att både ge och ta emot massage.

 

Simskola

Vi har fortsatt att öva på tekniken i bentagen både vid stången och simmandes med korv och platta. Vi har även övat bröst- och ryggsim med och utan flythjälpmedel.

Simkompis! Du kommer väl ihåg läxan du fick. Gå utåt med fötterna som en pingvin en kort sträcka varje dag fram till nästa tillfälle.

 

FRITIDS

Det har skett en del schemaändringar för några pedagoger gällande öppningarna på fritids. Nu ser det ut så här:

 

Måndag: Fia (7.00) men går sedan 1 tr upp och Hanan kommer 7.30 till Pluto. 

Tisdag: Hanan (7.00)

Onsdag: Johanna (7.00)

Torsdag: Fia (7.00)

Fredag: Maria (7.00)

 

Skola och hem

 

Information

 

Kvarglömda kläder

De kvarglömda kläder som samlades in i plastsäckarna under jullovet kommer på att flyttas till container på onsdag nästa vecka. Saknar ni något klädesplagg så har ni fram till tisdag på er att titta igenom säckarna. 

 

Utvecklingssamtal

Nästa vecka är det dags för utvecklingssamtal.  Inför samtalet vill vi att ni fyller i blankett som vi delat ut, tillsammans med ert barn och tar med den till mötet. Blanketten finns även på schoolsoft att skriva ut. 

Samtalet är 30 minuter långt och under de första 15 minuterna är eleverna med. Lisa träffar sina mentorsfamiljer i Ateljén och Maria träffar sina i lilla rummet i Pluto gröns klassrum. 

 

Våga Visa – kvalitetsundersökning

I dag (fredag) och under nästa vecka vid lämning/hämtning delar vi ut Våga Visa-enkäten till varje familj att ta med hem.

Våga Visa är en anonym kvalitetsundersökning som föräldrar i förskoleklass får svara på varje år.  Enkäten är en del i vårt systematiska kvalitetsarbete och ligger bland annat som grund för hur vi utvärderar och vidareutvecklar verksamhetsmålen inför varje nytt läsår. För att resultat av enkäten ska bli rättvisande måste vi få så många svar som möjligt. Så vi önskar att ni alla tar er tid till detta. 

Enkäten är uppbyggt med frågor utifrån läroplanens olika rubriker och riktlinjer. Genom att läsa våra veckobrev har ni kunnat ta del av hur vi arbetar utifrån läroplanen. Något vi hoppas ska göra det enklare för er fylla i formuläret. Vi vill även ber er att inte fylla i vet ej som svar, då det precis som en utebliven enkät blir oerhört missvisande för hela resultatet. Dyker det upp frågor som ni tycker är svåra att svara på, fråga oss, så kan vi förklara hur vi tänker kring detta kopplat till verksamheten.

 

Det finns två olika sätt att svara på enkäten. 

 

Alt. 1 Ni föräldrar fyller i enkäten och återlämnar den sedan i det medföljande svarskuvertet (ingen klistrat) till oss på skolan. När svarstiden har gått ut skickar vi på skolan in kuverten till rätt instans. 

 

Alt. 2 Ni föräldrar fyller i enkäten via internet. Hemsida, inloggningsuppgifter och lösenord hittar ni i formuläret. Varje enkät har två lösenord så att två föräldrar kan svara separat om de önskar.

 

Ni har möjlighet att svara på enkäten mellan 24 januari och 5 februari. 

Tack för ert engagemang!

 

Skolbio

Torsdagen den 6 februari kommer vi att åka på skolbio i Gustavsberg. Barnen behöver vara lämnade senast 8.20 denna dag och ha med sig lunchmatssäck, dricka och en liten fika ( t ex en kaka eller en bulle).

 

Nästa vecka

Måndag: Röd grupp/ idrott. Grön grupp/ NO

Tisdag:

Onsdag: Utvecklingssamtalsdag. Fritids har öppet för de som anmält närvaro. 

Torsdag:

Fredag:

 

Trevlig helg! 

/Plutos pedagoger

 

4 kommentarer

Kommenteringen är stängd.