Plutos veckobrev v.4

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Mm I lådan låg bilder och ordbilder på MÅNE, MÅNDAG, MASK, MYRA, MAGISTER TJEDER, MIDSOMMARBLOMSTER.

Vi ramsade “Masken kryper i vårt land”, sjöng “Pelle Jöns” och Majas Alfabetssång om “Midsommarblomster”. Vi tittade på Lennart Hellsings ramsa om “Magister Tjeder”.
Vi har övat och arbetat med veckans bokstav genom “Bokstavsslingan” och i “Bokstavshäftet”. Vi har även tittat på Bokstavståget och samlat Mm-ord. Då många har fler än ett ord som de vill att vi ska skriva upp så satte vi upp ett till pappersark i klassrummet som eleverna själva kunde få skriva på under hela veckan.

 

Språklust
I språklust har vi arbetat med sammansatta ord under veckan. För att lättare förstå det här med sammansatta ord använder vi kroppen till hjälp. Vi har använt våra händer för att koppla ihop ord och dela på ord samtidigt som vi har sagt dem högt. Vi har även “varit ord” och fysiskt fått dela och koppla ihop oss med varandra för att bilda nya ord.
Vi har har också lärt oss rörelseramsan “Fågel Fenix” sjungit “Elefantvisan”

 

Orden GLAS och ÖGON bildar det nya ordet GLASÖGON

 

Plutokompis!
Vilket nytt ord får du om du sätter ihop orden SOL + STOL? Berätta och visa med händerna för någon där hemma.

 

Vi har även övat på att dela upp sammansatta ord för se vilka två ord vi får då.
Då har vi gjort samma övning med händerna som hjälp fast gjort rörelsen tvärtom.

I ordet FISKPINNAR hittar vi orden FISK och PINNAR.

Plutokompis!
Vilka två ord hittar du i ordet HÅRBORSTE? Berätta och visa med händerna för någon där hemma.

Vi har även “varit ord” och fysiskt fått dela och koppla ihop oss med varandra för att bilda nya ord.
Vi har har också lärt oss rörelseramsan “Fågel Fenix” sjungit “Elefantvisan”

Här har vi ordet TOMTEMASK men första ordet har försvunnit bakom pallen. Vilket är det? Jo TOMTE.

 

MATEMATIK

Under veckans matematiklektioner har vi arbetat med begreppet dela lika. Vi tittade på Miniräknarna som hittade saker i parken. De berättade om att ett antal är alltid detsamma oavsett vad det är för något. En fin guldkapsyl är lika mycket som en liten maskbajs. Alltså är två fina guldkapsyler lika mycket som två små maskbajs.

Vi såg även ett avsnitt av Spagetti, makaroner, hundra miljoner.
Det är ett program om en liten italiensk kvarterskrog någonstans i Sverige. Den drivs av servitrisen Bibbi och Kocken som har en förmåga att röra till det både i matlagningen och i matematiken. Att gästerna har speciella önskningar gör inte saken lättare. I restaurangköket finns också Mattemusen som bor på en hylla vid spisen och har ett och annat att göra med lösningen på dagens matematiska problem. Men det förstår varken servitrisen eller kocken. “Spagetti, makaroner, hundra miljoner” riktar sig till förskoleklass och årskurs 1 och är en pedagogisk fortsättning av “Katten, musen, tiotusen”. (urplay.se) Den här gången handlade avsnittet om att dela lika. Här ska dansas tango! Fyra danssugna, hungriga och mycket noggranna gäster kommer till restaurangen. Det ska vara exakt rättvist annars blir det orättvist! Men hur delar man bäst på en pizza? Och hur kan konsten att vika partyhattar vara lösningen på problemet? (urplay.se)

Sedan tränade vi på att dela lika med knappar.

Plutokompis! Kommer du ihåg hur många knappar två barn får var om det finns åtta knappar från början?

Sedan gjorde vi två sidor i matteboken där vi också tränade på att dela kakor lika mellan barn.
Under nästa mattelektion så handlade det om att räkna antal upp till nio och koppla antal till siffra.

Under veckan har vi också spelat ett mattespel där det gällde att rita en clown genom att slå två tärningar och lägga ihop antalet prickar för att få reda på vilken del av clownen som skulle ritas.

 

NO

Denna vecka var det röda gruppens tur att ha NO. Vi såg på ett avsnitt av Djurverket som handlade om Gräsänder. Sedan gjorde vi ett faktapapper om Gräsanden. Vi tittade på tre korta filmer om fåglar och bon, fågelpar och ugglor. Vi har också spelat ett spel på ipaden där det gällde att para ihop bilder på fåglar med fågelns namn. Vi har även börjat bli mer medvetna om vilka fåglar vi har omkring oss i vår närmiljö, som till exempel den här hungriga Koltrasten.

 

IDROTT

Då vi behövt byta dag för idrotten på grund av simskolan, blev utomhusidrott för gröna gruppen den här veckan. Eftersom vi inte har tillgång till gympasalen denna dag passade vi på i det vintriga vädret att leka eller åka stjärtlapp vid Amfiteatern.

 

 

SO

Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)

 

Nix – Sagomattan
I torsdags var det första tillfället för sagomattan för nixgänget. Vi tittade på första avsnittet av sagomattan gjorde vi om vår runda matta till en sagomatta med sex olika punkter. Sedan drog vi sagostenar ur påsarna som talade om att sagan skulle handla om.

Huvudperson: en filur
Plats: i en stor stad
Problem:  en skurkaktig filur
Hjälpare:  en levande, talande blomma
Lösning: en stege
Slut: marsipantårta

När sagan var färdig så ritade alla en passande bild till. På högläsningen så läste vi sagorna i både röd och grön grupp och alla fick visa sina bilder och tala om vad de hade valt att rita.

 

Simskola – Charon
Gruppen Charon hade sitt första simtillfälle i torsdags. Det var 14 supertaggade Plutokompisar som anlände till det förövrigt helt stängda badhuset, det var bara vi och simlärarna Stina och Michaela som var på plats.

Vid första tillfället fick vi öva på att:
*hoppa från kanten
*tvätta ansiktet
*doppas oss under ytan
*bentag

När vi övar tekniken i bentagen håller vi i oss med raka armar i stången och bara jobbar med benen.
Ramsam vi säger medan vi gör bentagen är “In, ut, runt och ihop”.
“in” = tar in knäna mot magen
“ut” = för ut knäna åt sida (grodposition).
“runt” = sträcker ut benen, rakt ut åt sidan.
“ihop” = drar ihop benen mot varandra, med kraft.

Vi övade även på,
*bröstsim (både med platta och korv samt utan).
*ryggsim (med korv, med hjälp eller utan).

Förutom att få öva på våra simkunskaper ger detta tillfälle alla möjligheten att öva på hur det går till när en åker till badhuset och hur vi för oss i detta sammanhang och miljö. Vi får öva oss på att ta ett eget ansvar för våra saker och bli självständiga i de olika moment som ingår (duscha, klä på sig, packa väskan mm).

 

Dramalek – Hydra
Under Hydras första dramalek funderade vi över vad dramalek är och vad vi kan tänkas göra. En del tänkte då att vi kommer att göra olika lekar, någon tänkte att vi kommer att ha idrott, en annan kompis tänkte att drama är drama och lek är lek.

  • Namnkedjan
  • Hunden och benet
  • Pomperipossa
  • Avslappning

Namnkedjan startar vi alltid med för att repetera kompisarnas namn, hitta fokus och koncentration i det vi skall göra. En sten skickas runt till var och en och den som får stenen i sin hand börjar med att säga namnet på föregående kompis innan sitt eget. Den som får stenen sist ska försöka komma ihåg allas namn.

Vi lekte Hunden och benet som alla känner igen sen förskoletiden, men gjorde om leken lite på barnens initiativ. Den som låg i mitten fick bestämma vad den ville vara och vi fick möta både hundar, kaniner, en spiderman-hund, en snöleopard, och en häst som gillade morötter istället för hundben.

Pomperipossa är också en lek som barnen ofta känner igen sen förskoletiden, vilket känns tryggt och bra att börja med eftersom det är lite pirrigt innan vi tillsammans skapat ett tillåtande lekklimat.
Pomperipossa är häxan som “skrämmer” barnen som är ute i skogen och plockar bär genom att förvandla dem till stenar. Ett barn göms under en filt och de andra gissar sedan vilken kompis som saknas.

Vi avslutar alltid med någon form av avslappning och idag fick barnen välja en plats att ligga på för att lyssna till lugn musik en stund (Enya).

 

FRITIDS

Pågående aktiviteter…

Pärlplattor
I barnens utvärdering av fritids före jul ser vi att många önskar att pyssla med pärlplattor, därför erbjuder vi det i ateljen under de närmaste veckorna.

 

Sy bokstäver
Vi fortsätter att sy på eftermiddagarna så länge intresse finns.

 

Stjärtlappsåkning
Kul att snön kommit och gjort det möjligt att åka i Amfiteatern. Nästa vecka planerar vi att åka på måndag och fredag kl.14:30-15.00. Det kan ev bli möjligt någon annan dag i veckan. I Amfiteatern ska alla barn ha hjälm.

 

Leken
Vi ser fler och fler barn som är nyfikna på att lära känna nya lekkompisar och de barn som väljer att stanna kvar ute efter dagens fritidssamling leker och bygger i snöhögarna, som tack och lov blir större och större. Åka i den lilla backen utanför Plutos klassrum är också kul nu när det kommit mer snö under veckan. I den backen använder vi inte stjärtlappar utan det blir rumpåkning som inte går så fort.

De som väljer att gå in på fritids efter samlingen provar också allt mer lek med nya kompisar, tex rollekar med hjälp av leklådan vi kallar skola.
Vi ser lek med lego och plus-plus i lekhörnorna, med plus plus konstrueras det blades i olika färger. Bygga olika kulbanor är fortfarande poppis.

 

 

Skola och hem

 

Information

 

Utvecklingssamtal v.7
Nu är det snart dags för utvecklingssamtal och samtalstiderna är under vecka 7. Även denna termin kommer samtalen ske digitalt via Google Meet. När ni bokat ert samtal kommer vi därefter skicka en inbjudan med länk till mötet. Eleven ska vara med på mötet och pga rådande situation så rekommenderar vi att ni har era barn hemma denna dag. Har ni däremot inte möjlighet till detta så kommer fritids att vara öppet för de elever som är i behov av omsorg. Dokumentet “Inför utvecklingssamtalet”, fyller ni vårdnadshavare i tillsammans med ert barn och har med er till samtalet. Dokumenten “Inför utvecklingssamtalet” samt samtalstiderna publiceras på Schoolsoft nu på måndag (1/2 – 21). Ni bokar in en samtal med samma mentor som ni hade lära-känna samtalet med i höstas.

 

Vecka 5
Måndag: Tider för utvecklingssamtal publiceras på Schoolsoft.
Tisdag:
Onsdag: Skolan och fritids stänger 13:00!
Torsdag: Mångrupper. Skolstart för simskola 07.50, dramalek/sagomattan 8.20.
Fredag: Idrott röd (utomhus alt. i klassrummet) / NO grön.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

 

 

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.