Plutos veckobrev v. 4

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Ord att förstå – Läsning – Läsförståelse


Veckans ord var skelett, gissa och dinosaurie. Vi har samtalat kring veckans ord utifrån frågeställningarna:
-vad är ett skelett?
-kan ni gissa vad jag åt till frukost?
-har ni mött en dinosaurie någon gång?

Vi har sedan läst meningar där orden finns med och hittat på nya meningar med orden i som till exempel:
Det finns dinosaurieskelett på museum.
Kan du gissa min favoritfärg?
Iskogen kan en hitta skelett från olika djur.

Vi har lyssnat på och läst med i texten GISSA SKELETTET! Vi inledde med att titta på framsidan och gissade vad vi trodde att texten skulle handla om. Sedan samtalade vi vidare utifrån frågeställningarna:
-varför har vi skelett, tror du?
-finns det djur som inte har skelett?

Efter att vi lyssnat och läst med i texten diskuterade vi vidare:
vad handlade texten om?
-varför tror du att författaren skrev den här texten?
-lärde du dig något nytt?
-vad har vi mer i kroppen förutom skelett?

 

I arbetsboken var uppgiften att rita och skriva om vad mer vi har i kroppen förutom skelett.

Bokstav och ljud
Veckans bokstav var Nn. Vi har pratat om vad bokstaven heter och vilket ljud den har. Vi har samtalat om ord som vi känner till som börjar eller innehåller Nn. Maria trollade fram orden, NYCKELPIGA, NOSHÖRNING OCH NALLEBJÖRN Vi har sjungit En nyckelpiga jag har i handen, En Noshörning kom emot mig och Teddybjörnen Fredriksson.
På Läsresans webb har vi lyssnat hur bokstaven låter, följt med och format bokstaven Nn i luften med vår hand. Vi har titta på olika bilder på tavlan, lyssnat på orden och ringat in de som börjar och innehåller Nn. I arbetsboken har vi arbeta med uppgifterna Nn och efter det arbetat i appen skolplus/bokstavståget.

 

 

Språklek
Ljud
Vi har börjat ett nytt avsnitt i språklust som handlar om Ljud. I detta avsnitt kommer vi att öva på att höra ordens minsta delar -ljuden (fonem). Att ord består av olika ljud och att ljuden motsvaras av bokstäver.

Under veckan har vi lärt oss en ny ramsa Eskil Desike. Vi har samtalat om vad ljud är och vad det talade ljudet kommer ifrån (stämbanden). Att det finns olika sorters ljud, pratljud, buller, instrument, musik mm. Vi hjälptes åt att komma på olika exempel på höga ljud och svaga ljud.

Svaga ljud: en myras fotsteg, att viska, luft, stilla vatten, rymden.

Höga ljud: en siren, ett alarm, skrik, motorsåg, vattenfall, rockmusik. 

Vi lyssnade och rörde oss runt i klassrummet till låtar inom olika musikgenrer (pop, rock, klassisk mfl.).

Vi provade till sist att ligga alldeles tysta och stilla och lyssna efter ljud runt omkring oss.
bland annat så hörde vi:
-fotsteg från ovanvåningen
-ventilationen i taket.
-barnröster lång bort.
-en hög duns, kanske var det någon som tappade något?

Plutokompis!
Kommer du ihåg ramsan “Esike desike” som vi lärde oss under veckan. Kan du lära någon där hemma den?

 

MATEMATIK

Denna vecka har vi jobbat med ett mattehäfte. I häftet har vi gjort blandade uppgifter från kapitel 1 och kapitel 2 för att se hur mycket vi kommer ihåg och har befäst innan vi ger oss in i kapitel 3 nästa vecka. I kapitel 1 och 2 har vi jobbat med antal, talföljd, mönster, lika många, tolka enkla koder, geometriska kroppar jämföra längd, jämföra vikt och dela lika.

 

IDROTT

Denna vecka hade gröna gruppen idrott. Vi inledde med Väcka kroppen som uppvärmning.
Sedan lekte vi “Rockringsleken” där det gällde att röra sig runt i rummet till musik. När musiken stoppades skulle en snabbt ställa sig i en rockring för att inte bli tagen. För varje stopp som gjordes så blev det färre och färre rockringar kvar på golvet och det blev fler och fler barn i varje rockring.
Efter det lekte vi “Hoppsaråttorna”. Vi var indelade i fyra rått-familjer som bodde på varsin matta och mitten låg den hungriga katten. Rått-familjerna turades sedan om att smyga runt katten som låg och sov och när katten plötsligt vaknade gällde att snabbt hinna tillbaka till sitt bo utan att bli tagen. Blev en tagen så förvandlades en till katt.

 

 

NO

Denna vecka hade röda gruppen NO. Under tidigare lektioner har vi arbeta med och lärt oss faktakunskaper om olika djur som finns i Sverige. Även vid detta tillfälle tittade vi på Djurverket och efter det valde vi ett av de djur vi tidigare arbetat med, målade av det med en passande miljö och natur runt om.

 

SO

Ugglan och kompisproblemet

Skylla på andra
“En bagare har ett problem. När mjölet tar slut använder hon sitt eget snor istället. När chefen kommer på det blir hon jättearg. Hur ska bagaren komma ur knipan? För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att skylla på sin bagarkompis eller att förneka att det är snor visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste bagaren tänka efter och själv finna lösningen.” /urplay.se

 

Plutokompisarna var rörande överens, att lösa det som Ugglan föreslog. Att skylla på sin kompis eller ljuga var verkligen inga bra lösningar. Flera kompisar uttryckte; att ibland kan en ju råka att göra fel, det är sådant som kan hända. Att då vara modig, säga som det är, be om ursäkt och stå för vad en har gjort är bästa lösningen.

 

 

Mångrupper

 

Nix (Simskola)
Vi har fortsatt finslipa på tekniken i bentagen vid stången. Vi har simmat bröst- och ryggsim med och utan flythjälpmedel.

Charon (dramalek)
Dagens innehåll:

  • Namnkedjan
  • Gömma kompis
  • Rörelsestopp
  • Godismonstret
  • Avslutade med att prata om det vi gjort.

Hydra (bild)
På bilden denna gång har vi tittat på färgcirkeln och målat primärfärgerna (grundfärgerna) samt blandat till och målat sekundärfärgerna. Då vi fick tid över passade vi också på att måla lite fritt.

 

 

FRITIDS

Lek och aktiviteter inne och ute på fritids under veckan.

 

Skola och hem

 

Utvecklingssamtal
Snart är det dags för vårterminens utvecklingssamtal. De kommer att ske under hela vecka 6, men majoriteten av samtalstiderna ligger på samtalsdagen, onsdagen den 9 februari. Denna dag inte är någon vanlig skoldag utan fritids kommer att ha öppet för de som har behov av omsorg. Om ni har möjlighet så får eleverna även vara lediga denna dag. Vi önskar att ni så snart som möjligt skriver i Schoolsoft vad som gäller för ert barn, så att vi kan säkerställa rätt bemanning denna dag.

Även denna termin kommer samtalen att genomföras digitalt via google meet. Det är viktigt att den mailadress ni lagt in i SchoolSoft är den ni vill bli kontaktad på då ni kommer att bli inbjudna till mötet via er mailadress. Om ni inte har en gmail-adress behöver ni ansluta med en dator, annars går det även bra med telefon eller iPad (appen behöver då laddas ner).

Samtalen är 30 min långa och eleven deltar under de första 15 minuterna, efter har mentor och vårdnadshavare möjlighet att prata enskilt resterande 15 min. Tiderna hittarna på schoolsoft / aktuellt / bokningar. En inbjudan vi länk kommer att skickas ut efter att ni bokat in er på en tid hos respektive mentor. Christina är mentor för eleverna i röd grupp och Maria är mentor för eleverna i grön grupp.

Sist men inte minst. Inför utvecklingssamtalet behöver ni fylla i underlaget “Inför utvecklingssamtalet” tillsammans med ert barn minst tre dagar innan ert samtal. Underlaget hittar ni på schoolsoft / Elevdokument / Inför utvecklingssamtalet.

Varmt välkomna, vi ser fram emot att ses!

 

Information från fritids
Nu börjar det bli dags att anmäla närvaro eller frånvaro under utvecklingssamtalsdagen den 9/2. Skolan är stängd men fritids är öppet och utvecklingssamtalen kommer att ske digitalt.
Vi vore tacksamma om ni fyllde i detta så snart som möjligt.
/Hälsningar fritids

 

 

Nästa vecka
Måndag: Morgonfritids/sovmorgon. Skolstart 9.20.
Tisdag
Onsdag
Torsdag: Idrott röd. NO grön.
Fredag: Mångrupper Simskolegruppen (Nix) ses senas 7.50 i hallen. Charon och Hydra börjar som vanligt 8.20.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger