Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
SVENSKA
Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Dd. I lådan låg bilder och ordbilder på DINOSAURIE, DRAKE, DROMEDAR, DAGGKÅPA och DAGGMASK. Vi sjöng och dansade till “Drakens dans”, “Dinosauriernas Alfabet”, “Elva dromedarer” och Majas Alfabetsvisa om “Daggkåpan”. Vi tittade även på Lennart Hellsings ramsa om “Daniel Doppsko”.
Vi har övat och arbetet enskilt med veckans bokstav genom “Bokstavsslingan”, i “Bokstavshäftet” och tillsammans samlat ord som har Dd i början, mitten eller i slutet.
Plutokompis! Kommer du ihåg hur många pucklar en dromedar har och vad den har puckeln till?
MATEMATIK
Under veckans matematiklektioner har vi tillsammans tittat på tallinjen 0-9. Vi har bekantat oss med talkorten 0-9 som vi har satt upp vid whiteboarden. Korten kan användas om någon behöver ta reda på tex åt vilket håll siffrorna ska stå och hur många prickar det är på en eller flera tärningar m.m. Vi har tittat på Katten, musen, tiotusen om talet 2. I matteboken har vi arbetat med tal och antal 1 och 2 och parbildning. Efter det jobbade vi i ett häfte där siffrorna bestämmer vilken färg olika fält ska ha. Beroende på vilka färger eleverna valde blev det olika konstverk av siffrorna 1 och 2. Sedan jobbade vi med matteraketen på iPad. Där kunde vi fortsätta att träna siffror och antal.
Vi har fortsatt att göra kartläggningen i matematik. I halvgrupper/smågrupper utforskade vi bland annat olika mönster och att jämföra volym i olika kärl.
IDROTT
Den här veckan hade Röda gruppen idrott i gymnastiksalen. Vi inledde passet med uppvärmningsövningarna “Väcka Kroppen” och “Rörelsestopp”.
Efter det så lekte vi “Djungelvrål”. I denna lek var vi indelade i fyra familjer (röd, blå, gul, grön). Varje familjs uppdrag var att skicka ut en kompis i taget i djungeln (till konerna i mitten av planen). Där fick kompisen välja att lyfta på en kon och hade de tur så hittade de ett djur i samma färg som lagets färg. Men om de hittat ett djur in någon annan färg gällde att snabbt gömma det igen och springa tillbaka till laget. När laget hittat alla sina fem djur ropade de “Djungelvrål” för att visa att de lyckats med uppdraget.
Vi avslutade lektionen med utvärdering och avkoppling till lugn musik, liggandes på golvet.
NO
Den här veckan var det gröna gruppens tur att ha NO. Vi tittade på ett avsnitt av Djurverket och den här gången handlade det om långa bruna djur som lägger sig mitt i vägen när det regnar. Först trodde Yanko att det var Taxar men till slut så kom han på att det var daggmaskar. De andas med huden så det är därför de kryper upp ur marken när det regnar. Det blir för blött i jorden när det regnat mycket så för att inte drunkna kryper de upp. Man kan se vilken ände som är bak och fram genom att den som är lite mörkare är fram och den lite ljusare bak.
Efter det ritade vi bilder av daggmasken och de som hade tid kvar kunde fylla i texten om daggmaskar. Nu hänger våra korta faktatexter i hallen mellan klassrummen.
SO
Den här veckan fick vi besök av några barn från Saturnus (år 3) som berättade att de skulle ordna rastlekar för Pluto på lunchrasterna. Denna vecka var det leken Under hökens alla vingar. Alla som ville vara med samlades på plutos gård och lekte tillsammans.
Vi har tittat på första avsnittet av Ugglan och kompisproblemet. Ugglan fick besök av en tjej som hade råkat att ta sönder sin kompis bord som kompisen hade gjort helt själv och det tog en hel månad.
Plutokompis! Kommer du ihåg hur hon gjorde för att säga förlåt till sin kompis på riktigt?
Sedan repeterade vi hur en bra kompis ska vara. Grön grupp hann sammanställa och göra klart sitt kompisträd. Röd grupp fortsätter nästa vecka.
Det finns en Lpp (Lokal pedagogisk planering) utlagt på hemsidan om hur vi på Pluto arbetar med normer och värden. Gå in och titta höger om fliken VECKOBREV. Där finns en flik som heter LOKALA PLANERINGAR. Scrolla längst ner till NORMER OCH VÄRDEN och gå in på Pluto.
Fredagen avslutades med att vi hade städdisco och städade fint och plockade allt till rätt plats i klassrummet. Att vara rädd om egna och skolans saker är viktigt att lära sig.
FRITIDS
Skogen
Den här veckan var det den gröna gruppens tur att gå till Raketen. Eftersom några kompisar inte var med den första gången så passade vi på att leka Alla byter träd – trädkull ännu en gång, så nu vet alla barn hur den leken går till.
Vi lekte sedan lite fritt runt kojbyggen och undersökte platsen utifrån egna intressen.
Bildprojekt
Några nya kompisar har skapat i sin låda utifrån:
Jag har lärt mig..
-cykla
-simma utan puffar och att simma under vattnet
-hoppa från bryggan utan puffar och simma in till land
Skola och hem
Information
Egen mat
Ni får gärna ta med en frukt eller en smörgås till ert barn om det behöver lite extra energi under dagen. Riskakor och kanelknäcke vill vi däremot att ni undviker eftersom vi ser tendenser till byteshandel och konflikter.
Nästa vecka
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Röd grupp till skogen,14.30-16.00. Meddela oss på schoolsoft vid tidigare hemgång.
Fredag:
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger
10 kommentarer
Tack för denna vecka! Vi har läst!
Har läst,Charlie H m familj
Har läst !
Tack för den här veckan!
Tack för den här veckan!
Tack för en bra vecka!
Tack för veckan!
Tack för att fin info. Vi ser fram emot nästa vecka.
Har läst. Kul med så mycket bilder!
Tack för veckan hälsar Emil
Kommenteringen är stängd.