Plutos veckobrev v.40

Hej alla Plutofamiljer!

 

Normer och värden

 

Vi har tittat på ett avsnitt av Ugglan och kompisproblemet.

En person kommer med ett kompisproblem till Ugglan. Ugglan, som har flest böcker i hela världen och som säger sig vara den smartaste och klokaste som finns.

Problemet är att hennes ena kompis retar deras gemensamma kompis.

Men frågan är om han verkligen har så smarta och kloka råd om hur man är bra kompisar…

Ugglan föreslår att hon ska reta hon också, så kanske hon slipper bli retad. själv. Eller kanske reta den som retas, så att hon får känna hur det känns.

Som tur är så gör hon inte bara som Ugglan säger, utan hon tänker igenom om hon verkligen tycker att förslagen låter bra. Hon kommer själv på att:

”Om någon är dum mot din vän- så måste du hjälpa den”.

Och tänk så bra- då hon sa ifrån på ett trevligt sätt, så visade det sig att de kunde reda ut deras problem. Kompisen hade inte menat att låta otrevlig och retas. Hon försökte vara rolig. Hon berättade att hon kände sig osäker och inte riktigt visste hur hon skulle göra.

Barnen har fått reflektera över Ugglans råd och flickans egna sätt att lösa problemet.

 

 

Kunskaper

 

 

Matematik

”Man skulle räkna framlänges och baklänges. Man ritade en siffra där i rutan. Jag lärde mig göra en sjua och en femma.”

Barnen har arbetat i sina matematikböcker med talen 0-10 och skrivit de tal som saknades i talraderna där.

 

 

 

 

 

Språk

Denna vecka arbetade vi med bokstaven G.

 

Gubben Gran

for till stan

köpte snus

för en lus

kokte soppa

på en loppa

det var gubbens

bästa soppa!

 

Plutokompis, vad ritade och skrev du i rutan denna gång?

 

 

Språklust

Nu har vi lämnat området ”Språk och begrepp” för en stund och arbetar med rim. När barnen har lärt sig att rimma är de en bra bit på väg mot att bli fonologiskt medvetna och det är en betydelsefull del av den språkliga medvetenheten.

För att uppfatta rim måste man lyssna på hur orden låter, istället för att tänka på vad det betyder. Det väsentliga är att barnen hör det ljudmässigt lika. Barnen måste lyssna aktivt. Låter det lika i slutet?

T.ex är MUS – HUS ett rim. Orden är betydelsemässigt olika men ljudmässigt lika. Medan MUS – RÅTTA är betydelsemässigt lika, men inte ljudmässigt.

I början använder sig många barn av nonsensord, t.ex BEN – PEN och det går bra. Fortsätt att rimma på, så kommer de ”riktiga” orden sedan.

 

Högläsning

Nu då ”Lillebror och Billan” är slut har vi läst olika rimsagor, som tex ”Petter och hans fyra getter” och ”Hattstugan” för att på så sätt sätta arbetet med rim i flera sammanhang.

 

 

Besök från Folktandvården

  

 

 

 

 

 

 

 

 

Under tisdagen fick vi besök av en tandsköterska från Folktandvården.

 

Nu har vi lärt oss hur vi ska gör för att tänderna ska hålla hela livet ut:

• Vi ska borsta tänderna på morgonen och på kvällen.

• På kvällen behöver barnen få hjälp av en vuxen.

• Vi ska ha tandkräm på tandborsten.

• Sexårs-/vuxentänderna vill ha junior-/vuxentandkräm som det finns fluor i.

• Vi har lärt oss att emaljen skyddar tänderna och att fluoret som finns i tandkrämen hjälper emaljen att bli starkare.

• Tandborsten ska hållas som man håller i en penna, annars kan man råka borsta för hårt och skada tanden.

• Vi ska borsta på utsidan, insidan och tuggsidan. Börja längst bak. Vi ska också borsta med små små rörelser och också på tandköttskanten.

• Det är viktigt att borsta långt in i munnen också, för där kommer vuxentänderna.

• Tandkrämen ska spottas ut, vi ska inte skölja munnen sedan. För det är bra att ha lite fluor kvar i munnen.

• Vi ska dricka vatten eller mjölk om det inte är en kalasdag. Mjölk till maten, men mellan måltiderna endast vatten.

• Tänderna jobbar flera gånger om dagen; vid frukost, mellanmål, lunch och middag. De behöver vila däremellan. Fem gånger om dagen kan man äta.

• Tänderna gillar inte socker, så ska man äta tex godis så är det bäst att bara äta det vid ett tillfälle i veckan.

 

Och tänk- mitt i tandsamtalet så tappade en Plutokompis en tand. Och senare vid lunchen ploppade en annans Plutokompis tand ut. Det här året är det ett evigt ploppande av tänder!

 

 

 

Vid högläsningen denna dag läste vi såklart Karius och Baktus.

 

 

 

 

 

 

Idrott

På idrotten denna vecka startade vi som vi brukar med uppvärmningsövningarna ”Väcka gruppen” och ”Rörelsestopp”, där vi denna gång även hade med oss en ärtpåse som extra utmaning. Sedan lekte vi ”Hund och katt” och ”Fiskarna i havet”. Vi avslutade med avkoppling till lugn musik.

Några förmågor vi övat under lektionen är åla, krypa, gå, springa, hoppa och balansera (grundrörelserna). Reaktion, koordination, rumsuppfattning samt att ta och följa instruktioner.

 

 

Skapande på raster och fritids

  

 

På lunchrasterna har många valt att sy kransar och några har gjort djur av de härliga höstlöven.

 

 

 

 

Inomhus har barnen börjat sy sina namns första bokstav i filttyg, som de sedan stoppar med vadd. De kommer sedan att hängas upp som en vacker bokstavsgardin i våra fönster.

 

 

Mångrupperna

 

Nix/Simgruppen

“Man simmade med korven framlänges och baklänges. När det var nästan slut fick vi hoppa i ringar, bomben. man skulle hålla i livbojen och skjutsa kompisen i den, man turades om.”

 

Hydra/Dramagruppen

Efter namnkedjan gick den hemliga påsen runt och barnen fick dramatisera det det hemliga föremål de valde att ta upp.

Efter det gjorde de memory med hjälp av att de i par gestaltade en bokstav eller en form.

Önskeleken var ”Gömma nyckel” och sedan avslutades dramaleken med ett massagetåg.

 

Sagogruppen/Charon

Sagogruppen dansade till danssagan Planeterna och ritade därefter något från sagan med pastellkritor. Teckningen fick de sedan stryka över med den färg de ville skulle finnas i rymden.

  

 

 

Skola och hem

 

Snart är det Höstlov!
För att kunna planera vår verksamhet vill vi veta vilket behov ni har av fritids under lovet.
Fyll i enkäten nedan. Tryck sedan spara efter ifylld enkät.
Glöm ej att det är ett sista anmälningsdatum 16/10.
Måndag 30/10 har fritids stängt för planering.
Fritids har öppet kl. 7.30-17.00 tisdag 31/10 – torsdag 2/11.
Dag före röd dag stänger fritids 15.00. Detta infaller fredag 3/11.
Mvh Fritids

 

Klicka här för att komma till anmälan till höstlovet.

 

Trevlig helg önskar Plutos pedagoger!

10 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']