Plutos veckobrev v.40

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Ord att förstå – Läsning – Läsförståelse

Bokstäver och namn
I veckan har vi tittat på hela alfabetet igen, vi har lyssnat på vad varje bokstav heter och körläst tillsammans från A-Ö. Vi har tittat på vilka bokstäver vi har i vårt eget namn och jämfört med en kompis namn. Vilka likheter finns? Vilka skillnader? Finns det namn som börjar eller slutar på samma bokstav?

Vi samtalade om lekar vi gjort på rasten och i arbetsboken ritade vi en rastlek där vi lekt tillsammans med en/flera kompisar. Vi övade också på skriva vårt eget namn och en kamrats namn.

Läsning
Även denna vecka har vi läst Hubbe ska resa i vår läsebok Läsresan. Vi har läst texten på olika sätt. Dels genom att lyssna och följa med i den inlästa texten projicerat på tavlan, men vi har även suttit själva,  följt med i läseboken och läst tillsammans.

Bokstav och ljud
Veckans bokstav var Aa. Vi har pratat om vad bokstaven heter och vilka ljud den har (ett kort och ett långt). Maria trollade fram orden APA och ANKA ur bokstavslådan och vi har samtalat om ord som vi känner till som börjar eller innehåller Aa. Vi har lyssnar hur bokstaven låter och följt med och format bokstaven i luften med vår hand. Vi har titta på olika bilder på tavlan, lyssnat på orden och ringat in de som börjar och innehåller Aa.

I arbetsboken har vi övat på att känna igen bokstavsformen, lyssnat efter ljudet och skrivit bokstaven, både som versal och gemen. Som avslutning ritade och skrev vi ord där vi hör ljudet Aa.

 

Språklek – ord och meningar
I veckan har vi arbetat med ord och meningar.
Vi har lärt oss:
*att en mening är en längre pratbit och att den innehåller flera ord.
*att det ska vara mellanrum mellan orden när en skriver en mening.
*att en mening börjar med stor bokstav och avslutas med en punkt.
*att en mening handlar om något/någon och berättar/beskriver något/någon.

Vi har övat genom att:
*läsa meningarna i Hubbe ska resa och pekat på ett ord i taget.
*räkna antalet ord i meningar som vi läst.
*bygga meningar med våra namnkort och ett verbkort.
*sammarbetat och bygga meningar med flera ord.
*lyssnat efter antalet ord i en mening och lagt markörer för varje ord vi hört.

 

 

 

Högläsning
Under högläsningen denna vecka har vi bland annat tittat på tecknade kortfilmer av Per Åhlin som bygger på Lennart Hellsings ABC-bok. Vi har tittat på filmerna kopplade till de bokstäver som vi hittills arbeta med (A, S, O, M). Agare Bagare kopparslagare, Sömnige Sune, Opsis Kalopsis och Magister Tjeder.  Vi har även lyssnat på sagor som Christian har hittat på utifrån olika Sagotärningar.

 

 

MATEMATIK

Jämföra längd

Denna vecka har vi jobbat med längd i form av lång, längre, längst eller kort, kortare, kortast. Vi började med att jämföra sugrör i olika längder där jag tog fram ett sugrör och frågade är det långt eller kort? beroende på svar så tog jag fram ett annat sugrör. Till exempel: eleverna sa att sugröret var kort då tog jag fram ett kortare sugrör och frågade om det första var kort vad är detta sugrör då? vi diskuterade sedan vidare och efter det bytte vi till att kolla på band i olika längder och pennor.

Vi kollade på ett avsnitt av miniräknarna från UR som handlar om längd.
Vi arbetade med första sidan i boken där vi satte ut siffran 1 för lång 2 för längre och 3 för längst eller om man kollar från andra hållet så blir det 3 för kort 2 för kortare och 1 för kortast. När de var klara i boken fick de själva sortera band, sugrör eller pennor.

  

Den andra sidan i boken handlade om att se längd då tittade vi på bilden med Igelkotten och Ugglan som jämförde pinnar och diskuterade vilken pinne på bilden är längst? hur vet vi det?

Vi försökte också jämföra om vi hittade något annat som var längre eller kortare en ett band eller ett sugrör och i boken fick vi jobba med lika lång, kortare och längre.

 

FRITIDS

Skogen
Röda gruppen gick med Anna och Christina till skogsplatsen Raketen den här veckan.
Vi börjar alltid med en samling i skogen och berättar vad vi ska göra och så här första gången blir det förstås viktigt att prata om de gränser vi ska förhålla oss till. Nästan alla barn kände igen den viktiga regeln – Du måste alltid se vår samlingsplats när du utforskar platsen och leker fritt med kompisarna.

Vi pratade också om att vi lånar platsen av djuren som bor där och måste därför alltid tänka på att – inte störa eller förstöra. Det finns tex en stor fin myrstack alldeles intill vår samlingsplats och den ska vi låta myrorna sköta om själva, men om vi är nyfikna på myrorna och stacken kan vi så klart titta på den.Vi lekte en lek tillsammans som heter Alla ekorrar byter bo. Den passade bra eftersom vi lärt oss mycket om ekorren på NO.

På vägen till skogen stannade vi till och tittade efter olika tecken på att hösten kommit eftersom No-lektionen idag handlade om den årstiden och vad som kännetecknar den. Vi såg då att löven ändrat färg till både gult och rött. Blåbärsrisets blad börjar bli gula och ormbunkarna har blivit alldeles bruna, i somras var de ju gröna.

Nästa torsdag går den gröna gruppen iväg. Ni hittar en liten skylt bredvid Plutos ytterdörr som visar den grupp som går iväg på torsdag.

Veckans pyssel
Under veckan har vi i ateljén pysslat med att gnugga fram olika höstlöv med hjälp av kritor och blyertspennor.

Många barn har visat intresse för att kalkera våra pokemonkort genom att fästa dem på fönsterrutorna, färglägga dem och sedan klippa ut.

 

Skola och hem

Information

 

Skolläkarbesök
Vår skolsköterska vill påminna kallade familjer om kommande läkarbesök på måndag nästa vecka. Eleverna gör detta besök tillsammans men en vårdnadshavare. Skolsköterskans rum ligger i huset som heter Annexet. Hör av er till judith.johansson@lemshaga.se vid eventuella frågor eller funderingar.

 

Mångrupper
I Mångrupperna Nix, Charon och Hydra träffas barnen i ett mindre sammanhang (13-14 barn). Varje fredag med start vecka 42 kommer barnen träffas i sin Mångrupp, där de sju fredagar i rad kommer att ha Simskola, Dramalek eller Sagomattan. Efter sju tillfällen byter gruppen aktivitet, i slutet av Plutoåret kommer alla barn ha haft alla tre aktiviteter.
Vilken Mångrupp ert barn tillhör finns att läsa på schoolsoft under nyheter.

Dramalek – Nix
Gruppen Nix träffar Anna i dramalek. Barnen får möjlighet att lära känna sina nya kompisar i en mindre grupp där vi provar olika lekar och dramaövningar. Vi utvecklar vår fantasi och kreativitet i ett lekfullt sammanhang. Vi skapar en trygg och positiv grupprocess så att alla kan känna tillit till varandra. Vi lär känna våra egna och kamraternas styrkor i leksamanhanget och tillsammans skapar vi vår egen lekbank.

Bild – Charon
Gruppen Charon träffar Christina och börjar med bild. I bilden kommer vi att få lära oss mer om färglära och prova att blanda färger. Vi kommer att utforska tekniker och olika materialer. I bild utforskar vi och experimenterar med färger, material, musik och sagor.

Simskola – Hydra
Gruppen Charon startar med simskola tillsammans med Maria. Under de 7 simlektionerna kommer eleverna att få öva på att: doppa sig under vattenytan, hoppa från kanten, flyta, bentag, armtag, bröstsim, ryggsim, flytväst, livräddning med livboj samt att ta sig genom en vattenhinderbana. Flythjälpmedel som korvar och plattor finns på plats och används varierande utifrån elevernas förkunskaper. Två simlärare ansvarar för simundervisningen och Maria är med hela tiden.

Vi kommer att åka skolskjuts dit och tillbaka. Barnen behöver vara lämnade på skolan senast kl. 07.50 denna dag. Bussen avgår kl. 8.00 från Lemshagas parkering och simlektionen startar 8.30 i Gustavsbergs badhus.
Det finns även möjlighet att lämna direkt vid badhuset för de som önskar. Där väntar ni in oss som kommer med bussen, var där senast 8.15. Detta får dock endast göras efter överenskommelse med Maria samt skrivits in i schoolsoft.

All utrustning som barnen kan komma att behöva finns på badhuset. Inga simglasögon eller flythjälpmedel ska tas med. Tänk på att barnen ska kunna packa sin ryggsäck själva och ha kolla på sina saker. Träna gärna hemma så att de är förberedda.
Vi byter om i ett eget grupprum inne på damernas. Innan och efter simlektionen så duschar vi av kropp och knopp (tvål finns på badhuset). Vi lägger inte tid på att tvätta rent håret. Det får barnen göra/öva hemma vid behov (så skicka inte med schampo och balsam).

I sin ryggsäck behöver barnen ha med sig:
*badkläder
*handduk
*vattenflaska

 

Höstlov v.44
Nu är det hög tid att anmäla närvaro eller ledighet för ditt barn till fritids inför höstlovet. Du gör din anmälan via schoolsoft, genom att skriva NÄRVARO alt. LEDIG under kommentar från vårdnadshavare. Om ditt barn ska vara på fritids under lovet är det viktigt att du lägger in aktuella tider, annars tolkas det som ledighet.

 

Kommande händelser
v.41 Nästa vecka den 13/10 har skola och fritids en halv studiedag. Skoldagen slutar kl 12:30 och fritids är stängt på eftermiddagen, så denna dag hämtar alla sina barn 12.30
v.42 Mångruppsaktiviteter på fredagar startar.
v.44 Höstlov 1/11 – Fritids och skola stängt/studiedag. Den 2-5/11 – Fritids öppet för dem som har behov av omsorg.

 

Nästa vecka (v.41)
Måndag: Morgonfritids/sovmorgon. Skolstart 9.20. Skolläkarbesök för kallade elever med vårdnadshavare.
Tisdag:
Onsdag: Pluto slutar kl.12:30 (½ studiedag) och fritids är stängt under eftermiddagen.
Torsdag: Röd grupp idrott. Grön grupp går till skogen kl.14.30-15.45. Skriv i schoolsoft om du hämtar före 15.00.
Fredag:

 

Stort tack köket för att ni skämde bort oss med kanelbullar i måndags på kanelbullens dag!

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

3 kommentarer

  • Anna Wärngård säger:

    Hej! Vi kanske har missat, men var hittar vi info om vilken mångrupp barnen tillhör? /Hjalmars mamma

  • Maria Jones säger:

    Information om vilken Mångrupp ert barn tillhör hittar ni i schoolsoft som en publicerad nyhet från oss mentorer.
    Mvh Maria

  • Hej

    Vad kul att målgrupperna sätter igång! För att inte missa något vill jag bara försäkra mig om att det är Hydra som börjar med simning? I brödtexten står det nämligen Charon.

    Ha en fin vecka!
    Med vänlig hälsning, Tilias mamma Sara

Kommenteringen är stängd.