Plutos veckobrev v. 41

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och värden / Ansvar och inflytande

Idrott

Vi inledde veckans idrottslektion som vi brukar med uppvärmningsövningarna ”Väcka kroppen” och ”Rörelsestopp”. Här får barnen öva på att ta och följa instruktioner samt att leda varandra genom att hitta på och visa en övning.

Efter uppvärmningen lekte vi  kullekarna ”Kaninjakten” och ”Korv med bröd”. Efter varje lek utvärderade vi med ”Tummen”. Tummen går till så att en håller sina händer bakom ryggen och bestämmer vilken tumme man ska ta fram när vi räknat till tre. Tummen ska spegla ens helhetskänsla av leken. 

Tummen upp = det här var en rolig lek som jag gärna leker igen. 

Tummen åt sidan = det här var roligt och det här kändes inte så bra. 

Tummen ner = den här leken var inte rolig för att…

Så här sa några kompisar om Kaninjakten:
tummen upp – för det var så roligt att springa.
tummen upp – för det fanns så många kaninhålor (pass).
tummen sida – för det var jobbigt att springa men roligt att hoppa in hålorna.
tummen ner – för det kom alltid någon och hoppade in i det hålet som jag stod i.

Så här sa några om korv med bröd:
tumme upp – för det var roligt att vara bröd och få rädda någon.
tumme sidan – för leken var rolig men jag tyckte vi lekte den för kort tid.
tumman ner – för jag blev kullad för lite för hårt av en kompis.

Vi avslutade lektionen med nedvarvning på golvet till lugn musik i dämpad belysning. 

Svenska

I svenskan har vi arbetat med veckans bokstav Ff. Vi har trollat fram bokstaven, sånger, rasmor och ord kopplat till den. Vi har arbetat med bokstavsslingan, samlat ord, jobbat i iPads med bokstavståget samt i arbetat i bokstavsboken. 

Vi har också arbetat med Språklust. Språklust är ett material som bygger på bornholmsmodellen och som vi använder oss av för att utveckla elevernas språkförståelsen i förskoleklass. Materialet är uppbyggt på ett 12-veckorsprogram där vi gör några övningar varje dag. 

Denna vecka har vi arbeta med Rim. Vi har ramsat “Jan Banan” och “Alla byxor äro dyra”, vi har pratat om vad rimord är och aktivt lyssnat för att höra hur olika ord låter och om det låter lika i slutet. Vi har arbetet med rimkort och hittat rim-par.

När eleverna har lärt sig rimma har de kommit en bit på väg i den fonologiska medvetenheten. Vilket är en betydelsefull del och grunden i den språkliga medvetenheten.

För att uppfatta rim måste man lyssna på hur orden låter, istället för att tänka på vad de betyder. Det viktiga är att eleverna uppfattar och hör det som är ljudmässigt lika. 

* mus – hus
betydelsemässigt olika
ljudmässigt lika = rim

*mus – råtta
betydelsemässigt lika
ljudmässigt olika = inte rim.

Matematik

Denna vecka har haft vår första ”Singmalektion”. Vi har samtalat om vad matematik är, undersökt talen 1-10, övat på att känna igen siffersymbolen, räknat framåt och bakåt på olika sätt samt övat på att skriva siffrorna.

Upplägget under varje Singmalektion har ett tydligt mål och en återkommande struktur.

Vi utforskar:

Startuppgiften presenteras på tavlan. Jag har ett problem som jag behöver hjälp med att lösa. Ett av talkorten saknas, hur kan vi tar reda på vilket det är? Hur många talkort är det om det ska vara 1-10? Till hjälp fick alla elever en varsin hög med talkort från 1-10 där samma talkort sakandes. Eleverna arbetande enskilt på sina platser och en stund innan vi återsamlades igen.

 

sedan delade vi mes oss våra tankar och alla fick förklara vilken strategi de använt för att komma fram till vilket tal som saknades.

Strategier som eleverna använde sig av: 

  • jag bara kollade på tavlan och såg att fem var 5 var borta.
  • jag räknade siffrorna och såg att 5 fattades.
  • jag la dem i ordning 1-10 och såg att 5 fattades. 
  • jag räknade  1 2 3 4 _ 6 och såg att 5 fattades. 

Vi lär:

Vi tittar på hur vår mattekompis Gustav löste uppgiften och prövar hans sätt. Gustav la talen i ordning från 1-10. Vi startar sedan på olika tal i talraden och övar på att räkna framåt och bakåt.

 

Sedan ser vi hur mattekompisarna har räknat i exemplet och så övar vi igen på att räkna framåt och bakåt och och fyller i talen som saknas tillsammans.

Jag övar:

I arbetsboken övar vi sedan enskild på att räkna framåt och bakåt och skriva de siffror som saknas på talraden.

Fördjupning: Vi hjälper varandra för att befästa våra kunskaper. Att kunna förklara hur en själv har löst en uppgift hjälper eleven att befästa sina kunskaper. Vi har talkorten 1-10 tillgängliga i klassrummet under dagarna så att eleverna har möjlighet att utforska på egen hand eller utmana varandra. De lägger då upp talkorten och gömmer sedan ett eller flera valfria tal och så får kompisen räkna ut vilket/vilka det är som saknas.

Plutokompis! Kan du räkna framåt och bakåt för någon där hemma, titta på talraderna nedan.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

10, 9 , 8 , 7, 6, 5 , 4 , 3 , 2, 1

6, 7, 8, 9, 10.

4, 3, 2, 1.

 

Ugglan och kompisproblemet

Vårt värdegrundsarbete fortsätter. Denna vecka har vi tittat på ”Ugglan och kompisproblemet” som denna gång handlade om att känna sig utanför. Vi hade fina diskussioner i klasserna efter filmen och alla fick i uppdrag att under den fria leken var extra uppmärksamma på varandra och bjuda in till lek. För att strukturera vårt samtal och synliggöra våra tankar använde vi Visible thinking-rutinen “think-pare-share”.

Leken är oerhört viktig och det är genom den som barnen har möjlighet att öva det sociala samspelet som allra bäst. Något vi lägger stor vikt vid och ger utrymme för under hela dagen. Som vi berättade på föräldramötet gällande grupprocessen så är den första smekmånaden nu över och barnen visar på olika sätt att de är tryggare. Gruppen befinner sig nu i rollsökningsfasen som är en ganska intensiv period. Det händer mycket och många nya kompiskontakter knyts och prövas. Och det är nu vi har som mest nytta av de verktyg och strategier vi arbetat fram tillsammans. Vi övar på att säga stopp – hämta hjälp – bjuda in – turas om mm. Vi ser en stor glädje hos barnen och det leks över hela skolgården med både jämnåriga och äldre kompisar. Det konstrueras och pysslas en hel del och vi ser också att rollekar som familj/ restaurang lockar många just nu.

Matråd

I torsdags kom Saturnus matrådsrepresentanter på besök i Pluto. De berätta vad matrådet är och vad som togs upp på terminens första mötet. Vi fick bland annat veta att det slängs en hel del mat,  även dryck (mjölk) och att köket nu önskar att vi samarbetar för att förändra det framöver. Måntro att vi blev förvånade när vi fick höra att det faktiskt är så att de rätter som det slängs mest av är våra favoriträtter Tacos och pasta. Vi samtalade om hur det kan komma sig och hur vi kan tänka framöver när de rätterna serveras. Vi pratade även om vad en lagom portion är och hur en kan tänka när vi tar mat. Att det är viktigt att vi lyssnar på kroppen och känner efter hur mycket vi orkar äta upp. 

På matrådet framförde eleverna ett önskemål om att köket skulle servera en alternativ maträtt de dagar då de vet att det är mat som många inte är så förtjusta i (som t ex fisk). Detta har köket lyssnat på och kommer nu att serverar även en soppa dessa dagar. 

Plutolek med Saturnus

Vi har nu under två veckors tid haft glädjen att få lära känna och leka tillsammans med eleverna i årskurs 3 på lunchrasten. Stort tack alla i Saturnusar för roliga lekar och för att ni har varit sådan bra lekledare och förebilder. 

 

Simskolan
På simskolan denna vecka fortsatte vi med att finslipa på ben- och armtagen och bröst- och ryggsimmet. Vi fick också lära oss om sjövett och fick simma på mage, rygg samt prova att dyka ner till botten med flytväst på. Nästa vecka har Nix och Charon sitt sista simtillfälle. I den lokala planeringen (finns på hemsidan) för simskolan kan du som förälder få veta mer om hur upplägget och innehållet i simskolan ser ut och vad vi har gjort under de här veckorna.

 

Skola och hem

Höstlov

OBS! Skolan är stängd under måndagen! Dessutom så stänger skolan 15:00 på fredagen! (Skolan stänger alltid 15:00 före röd dag!).

 

Föräldrakoordinatorer

Nu har vi två föräldrakoordinatorer i Pluto. Detta läsår kan du som förälder höra av dig till 

Liselott Sund (grön) och Janna Kokko (röd) om du har frågor eller punkter som du önskar att de ska lyfta på koordinatorsmötet. Kontaktuppgifter till dem finns i Schoolsoft. 

 

Nästa vecka:

Måndag: Skolstart 8.20 för GRÖNA gruppen, då idrottslektionen startar 08:30. RÖDA gruppen börjar som vanligt kl 08:30.

Torsdag: Skogsutflykt för GRÖNA gruppen 14.30-16.00.

Fredag: Mångrupperna = Simskola för grupperna NIX och CHARON. Tag med vattenflaska, frukt, badkläder och handduk i en ryggsäck. Barnen behöver nu vara lämnade senast kl 07.50. Vid 08.00 går vi till bussen.

HYDRA har spelfredag tillsammans med Daniel kvar på skolan.

 

Tack för att du lämnar en kommentar så att vi ser att du har tagit del av informationen!

 

Trevlig helg!

/ Plutopedagogerna

13 kommentarer

Kommenteringen är stängd.