Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper/Normer och värden/Ansvar och inflytande
Idrott
På idrotten värmde vi upp med ”väcka kroppen” och ”Rörelsestopp”. Efter det lekte vi ”Spegelkull” och ”Övningsjägare”. Efter varje lek utvärderade vi med ”Tummen”.
Spegelkull
I leken Spegelkull gäller det att akta sig för kullaren, om du blir tagen stannar du på stället och hittar på en övning. För att bli fri igen måste en kompis komma fram och härma din övning (som att se sin spegelbild).
Övningsjägare
I leken övningsjägare gäller det att akta sig för fyra kullars (röd, röd, grön, svart och orange).
Blir du tagen av den röda jägaren får du gå till den röda stationen och gå balansgång, på den gröna stationen, rulla som raka stockar på mattan. På den svarta stationen, göra tio upphopp. På den orangea, springa upp och ner för bänken tio gånger. När du är klar med en station är du fri igen.
Vi avslutade lektionen med avkoppling på golvet till lugnmusik i dämpad belysning.
Nästa vecka har vi vår sista idrottslektion i block 1 ”Lekar och samarbetsövningar”.
Under block 1 har vi fokuserat på att lära känna varandra genom olika lekar och samarbetsövningar. Förutom att ha roligt tillsammans har vi övat på ta och följa instruktioner, turtagning och samarbete . Genom lekarna har eleverna även övat förmågor som, kroppsuppfattning, rumsuppfattning, avståndsbedömning, koordination, smidighet, uthållighet.
Efter höstlovet inleder vi block 2 ”Redskapsbanor och stationer”.
Under andra blocket kommer elevernas grovmotoriska förmåga att utmanas och utvecklas. Genom olika redskapsbanor och stationer kommer vi på ett lustfyllt sätt öva grundformerna åla, krypa, gå, springa, hoppa, klättra, rulla, hänga, stödja, balansera, kasta och fånga.
NO
Vi fortsätter vårt arbete med HÖSTEN och idag var det dags att måla våra svampar som vi tillverkat i trolldeg. Allt efter de torkat har svamparna sedan fått flytta in i vår miniskog i klassrummen.
Svenska
I svenskan har vi arbetat med veckans bokstav Gg. Vi stäng om ”Gubben Höst” och ”Små grodorna” och arbeta med bokstavsslingan. Vi har samlat ord och jobbat i iPads i appen bokstavståget samt i bokstavsboken.
I Lyckostjärna har vi lyssnat på och arbetat med kapitlet ”Valles verkstad”.
Vi får höra om ”Beas Nalle Hickeman som är i skruttigt skick och hur Bea och Cesar efter att de varit på bio går till Valles verkstad för att få Hickeman lagad. Valle har nämligen fått en ny reklamskylt som lyser ”Valles verkstad lagar allt”. Då borde han ju också kunna laga nallar!
Begrepp som vi lyfte och diskuterade:
bedrövligt skick, bortnött, bock, neonskylt, storhetsvansinne, rörd, en bit trassel, mekaniker mfl.
Valle gör listor på det han har lagat eller bytt ut. Vi samtalade om när det kan vara till hjälp att göra listor. Eleverna nämnde bland annat önskelistor, matlista på vad man ska köpa när man åker och handar. Eller klasslistor och avprickningslistor som vi har på Pluto. Som övning i arbetsboken gjorde vi också en lista. En önskelista. Vi gjorde enuppgift där vi hjälpte Valle att sortera saker till rätt plats och de som ville spelade rimspelet som fanns i boken.
I språklust har vi fortsatt att arbeta med rim.
Vi är nu proffs på ramsorna ”Gubben Gran” och ”Alla byxor äro dyra”. Vi har lyssnat efter rim och övat på att urskilja namn från övriga rimord. Vi har sjungit sången ”Moster Ingeborg”.
Plutokompis!
Vilket är NAMNET av:
grotta / skotta / Lotta
tax / Max / sax
måla / vråla / Carola
svan /Jan /tulpan
Matematik
Denna vecka har vi arbetat med lektion 2 i Singma.
Lektionens mål:
*Att kunna räkna saker och bestämma antal.
*Att kunna känna igen talen till 10.
Vi utforskar tillsammans hur många saker av varje sort det finns på hyllan, och på vilka olika sätt vi kan ta reda på det.
Vad ser vi på hyllan?
Hur många böcker ser vi? Hur vet vi det?
Vi delade med oss våra tankar och strategier och några strategier som eleverna använde var:
jag räknade böckerna och de var åtta.
jag såg att det var 4 + 4 så då visste jag att det var 8.
jag räknade baklänges på bilden och kom fram till att det var 8.
jag vara såg att det var 8.
Vi återkopplar till böckerna på mattan och tar tillsammans reda på hur många de är. Vi konstaterar att det åtta böcker sammanlagt. Vi lägger upp multikuber under böckerna, där en kub representera en bok. Vi flyttar över multikuberna till tioramen.
Vi tittar på hur vår mattekomips har löst uppgiften i boken och sedan går vi till våra arbetsplatser för att pröva själva. Vi tittar och undersöker de olika föremålen. Vi väljer ut några hyllplan och räknar antalet av den saken och lägger sedan motsvarade antal kuber i tioramen för att visa vad vi har kommit fram till.
Efter att vi har övat en stund går vi igenom och arbetar med uppgiften i matteboken.
Vi övar den språkliga och matematiska förmågan dagligen genom leken på olika sätt. I Affär och restaurangleken har barnen många kreativa idéer för att utveckla leken på olika sätt. Den här veckan har matvarorna kategoriserats och sorterats i olik krogar. De har skapats skyltar med namn och pris. Det har tillverkats pengar på löpande band. I leken prövar och utvecklar vi våra erfarenheter och kunskaper på olika sätt.
Några spännande tankar och funderar som några elever samtalade kring under veckan var:
Hur mycket är en peng eller sedel värd?
Är den mer värdefull ju större den är?
Är den mer värdefull om jag skriver många siffror?
Är en sedel värd något om det bara står en massa nollor på den?
Mångrupperna
Spelfredag
På sista speltillfället utvärderade och samtalade om de olika spel vi provat på under dessa fredagar. Efter det fick alla välja de spel de gärna ville göra igen den stunden som var kvar.
Nästa fredag är det första simtillfället för HYDRA gruppen som åker dit tillsammans med Anna. Tag med vattenflaska, frukt, badkläder och handduk i en ryggsäck. Alla behöver vara lämnade senast kl 07.50. Klockan 08.00 går vi till bussen som hämtar upp oss på parkeringen.
Simskola
På sista simtillfället fick vi visa för simlärarna Stina och Maggan hur mycket vi lärt oss.
Vi simmade bröst och ryggsim. Som avslutning simmade vi genom en vattenhinderbana. Det är härligt att se att alla elever har gjort framsteg utifrån de förkunskaper de inledde med. Stina och Maggan vill uppmuntra er familjer att nu fortsätta att öva och att hålla igång ert barns simfärdigheter. Ett enkelt sätt är att alltid ha som rutin att man avsätter tid både för simträning och lek de gånger man åker till badhuset.
Nästa fredag är de första Spelfredagen för NIX och CHARON tillsammans med Daniel och Maria. Vi är på skolan och lektionen startar som vanligt 8.30.
Skola och hem
Nalledagen
Tillsammans med övriga klasser i Mellangården firar vi ”Nalledagen” nästa fredag. Denna dag får eleverna ta med sig EN nalle eller ETT annat gosedjur som max är 30 cm högt och lagom brett så att det får plats på kapprumshyllan. Gosedjuren kommer få vila på hyllan under förmiddagen och vara med under sista lektionen och på eftermiddagsfritids. Efter dagens slut följer de med hem igen.
Klassträff
I entrén sitter ett anslag uppe om en kommande Plutoklassträff den 17 november. Superkul tycker vi och vill då såklart hjälpa er och flagga för den även här i veckobrevet.
Nästa vecka:
Måndag: Idrott / NO.
Tisdag: SO / inför FN-dagen.
Onsdag FN-samling i Musikladan f-3.
Torsdag: Skogsutflykt för RÖDA gruppen 14.30-16.00.
Fredag: Simskola för HYDRA, Spelfredag för NIX och CHARON. Nalledag för alla.
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger
15 kommentarer
Tack för en fin vecka 🙂
Tack härlig vecka!
Task for den här veckan!
Vi har läst!
Vi har läst!
Tack för fint brev. Roligt att läsa och titta på bilderna tycker vi alla.
Emma längtar till simskolan!
Trevlig och intressant läsning. Tack.
Tack för en fin vecka och veckobrev!
Otis pappa har läst!
Tack för veckan! Johannes gillade matten och idrotten.
Tack för utförligt brev!
Tack för en bra vecka! Vi har läst!
Tack för en rolig och lärorik vecka! ! Vi har läst!
Tack för en rolig och lärorik vecka!
Kommenteringen är stängd.