Plutos veckobrev v.43

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

NO
På veckans NO-lektion har vi tittat på Djurverket som är en serie om djur i vår närmiljö. Serien handlar om Yankho är nyanställd på Djurverket. Dessvärre kan han ingenting om djur. När kunderna kommer med sina djurfrågor smiter han iväg ut för att försöka hitta svaren. Det blir en spännande jakt där Yanko hamnar hemma hos barn som bor på alla möjliga ställen. Syftet är att utifrån barns nyfikenhet på djur skapa lust att ta reda på mer om djuren och deras beteende. Djuräventyren ska vara tillgängliga för alla, oavsett var man bor. Spännande djur kan finnas alldeles runt knuten eller kanske i skrymslet under badkaret eller under en sten i lekparken. Vi hittar ju fantastiskt många djur under dagarna på Pluto.
Både röd grupp och grön grupp har hunnit se Djurverket. Vi såg avsnittet som handlar om ett djur med lång svans som är duktig på att klättra i träd och avsnittet som handlar om en pälsfri, tyst, liten filur med sköld på ryggen.

Plutokompis! Kommer du ihåg vilka djuren var?

 

IDROTT
Den här veckan hade röda gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningen ”Väcka kroppen”. Sedan fortsatte vi med en variant av “rörelsestopp” där alla hade en varsin ärtpåse. Uppdraget var att röra sig på sig runt i salen, hur en vill, med ärtpåsen placerad på någon kroppsdel.

Efter det lekte vi kullekarna “Kaninjakten” och “Korv med bröd”.

I leken “Kaninjakten” gällde det för kaninerna att skydda sig för räven som var ute efter dem. Skydd kunde man hitta genom att hoppa i ett kaninhål (en rockring). Problemet var dock att kaninhålen var färre än antalet kaniner i skogen, så när en kanin hoppade in i ett hål var den andra tvungen att hoppa ur.

I leken “Korv med bröd” förvandlades barnen till korvar när de blev kullade och fick då lägga sig raklånga ner på golvet. För att bli fri igen behövde två andra kompisar komma och lägga sig en på varsin sida och bilda ett “bröd”.

Vi avslutade med att utvärdera lektionen med verktyget “Tummen” och sedan koppla av på golvet till lugn musik.

Plutokompis!
Berätta för någon där hemma, vilken lek tyckte du bäst om?

 

SO

 

Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)

 

Sagomattan
Charongruppen fick reda på att vi skulle skriva en saga tillsammans och till hjälp hade vi en tärning.
-ska vi skriva en egen saga?
-det blir svårt!
-vad ska den handla om?
-får alla vara med och hitta på?

Vi började med att titta på ett avsnitt av sagomattan från SVT. Programmet handlar om
Markus som älskar sagor. Därför reser han runt med sin Sagomatta. I varje program träffar han fyra nya barn. Med Sagomattans hjälp hittar dom tillsammans på en helt ny saga som också blir en tecknad film.
Efter filmen kastade vi tärningen och genom den fick vi reda på att vår saga skulle handla om:
*en hund
*i en skog
*som har tappat något
*som får hjälp av en kompis
*och i slutet har de picknick

Resultatet blev sagan om “Trixie och Simon”. Alla ritade en varsin bild som passade till texten och sedan läste vi upp sagan för barnen som varit i de andra grupperna under förmiddagen. Ni hittar även denna spännande saga och alla bilder bredvid ingången till ateljén.

 

 

Dramalek
Nixgruppen fick två frågor att fundera över:
-Vad är dramalek?
-Vad tänker ni att vi ska göra?

-man ska göra något tillsammans
-man ska leka
-göra roliga lekar, samarbeta och något mer
-lite svenska, lek och matte
-göra olika tal
-leker drama, spelar musik, och idrott
-alla får vara med

Vi pratade också lite om att vi kan vara blyga och osäkra inför våra kompisar när vi ska leka och göra saker som vi inte provat på förut. Därför bestämde vi oss för att träna oss i att bli lite modiga inför varandra.
Så här första gången hade vi fokus på att komma ihåg varandras namn och provade därför på olika namnlekar som till exempel, Namnkedjan, Namnflätan och Byta platser med varandra.
Vi hann även leka Hunden och benet men också dansa till musik och “frysa” till statyer då musiken slutade.

 

Simskola
I tisdags hade gruppen Hydra sitt första simskoletillfälle. Fem i åtta tågade vi på led ner till parkeringen där vi blev hämtade av busschauffören Steven och hans jättestora gula skolbuss. Väl framme bytte vi om och duschade av oss innan det var dags för simlektionen.
Vid första tillfället fick vi öva på att:
*hoppa från kanten
*tvätta ansiktet
*doppas oss under ytan
*bentag
När vi övar tekniken i bentagen håller vi i oss med raka armar i stången på bassängkanten och simmar med benen.
Ramsan vi säger medan vi gör bentagen är “In, ut, runt och ihop”.

“in” = för in knäna mot magen
“ut” = för ut knäna åt sida (grodposition).
“runt” = sträcker ut benen, rakt ut åt sidan.
“ihop” = drar ihop benen mot varandra, med kraft.

Vi övade även på,
*bröstsim (både med platta och korv samt utan).
*ryggsim (med korv, med hjälp eller utan).

Efter lektionen passade flera på sitta och koppla av en stund i bastun innan de duschade av sig och bytte om. Förutom att få öva på våra simkunskaper ger detta tillfälle oss möjlighet att öva oss i hur det går till när en åker till badhuset och hur vi för oss i detta sammanhang och miljö. Vi får öva oss på att ta ett eget ansvar för våra saker och bli självständiga i de olika moment som ingår (duscha, klä på sig, packa väskan mm).

 

Barnkonventionen
Inför den kommande FN-dagen har vi i veckan samtalat kring och arbetet med barnkonventionen och barns rättigheter.

Vi har sett en kort film om barns rättigheter och utifrån det samtalat om vad FN och barnkonventionen är. Vi har läst ett häfte som lyft de olika rättigheterna och samtalat kring varför de finns och hur olika det kan se ut i andra delar av världen. Vi har även sett en film om hur en dag för barn i Bangladesh kan se ut och jämfört likheter och olikheter.  Vi har även valt ut några av rättigheterna som vi vill arbete vidare med.  I veckan har vi även läst några sagor som lyft några av dessa rättigheter på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

 

Ett eget namn
Efter att vi lyssnat på sagan “Ett eget namn” så samtalade vi om varför det är viktigt och att få ett eget namn och hur det skulle kunna vara om det inte var så. Några kompisar berättade hur det kom sig/gick till när just de fick sitt namn.

Plutofamilj! Hur fick ni era namn och varför, finns det en historia att berätta kopplad till det, berätta för varandra där hemma.

 

 

 

Lika värde
Efter att vi lyssnat på sagan “Lika värde” samtalade vi om vikten av allas lika värde i vår stora klass (röd+grön). Efter det fick vi färglägga en varsin pusselbit till vårt gemensamma Plutopussel. Där tanken med plutopusslet är att visa att vi alla är unika och lika viktiga. Och om någon av oss saknas så fattas det en viktig pusselbit.

 

 

 

 

 

Säga sitt
Sagan om att “Säga sitt” som handlar om demokrati och att få göra sin röst hörd, hjälpte oss att koppla ihop begreppet demokrati med vårt egna “Klassråd” som är ett av de forum där eleverna får vara med och tänka, tycka och påverka. Under denna veckas klassråd lyfte vi bra/mindre bra saker på “skolgården”.

 

 

 

FN-dagen
I torsdags uppmärksammade vi att det var FN-dagen genom att ha en FN-samling tillsammans med åk 1-3 i musikladan. Åk 2 (Uranus) var arrangörer tillsammans med “Lilla kören” och musikläraren Jonas. Vi fick lära oss mer om barns rättigheter och sjunga allsång med kören. En stor vi-känsla och gemenskap fyllde rummet.

 

Brandövning
I veckan har vi även haft en planerad brandövning. Vi satt väl förberedda i klassrummet med ytterkläder på och sjöng sånger när brandlarmet gick. Vi övade sedan på att ta oss ut genom vår nödutgång i klassrummet och ställa upp vid vår uppsamlingsplats.
Det gick fenomenalt bra och alla var både lugna och snabba.

 

Folktandvården
I fredags hade vi besök av Amanda från Folktandvården. Vi fick lära oss om hur vi tar hand om våra tänder på bästa sätt för att de ska hålla så länge som möjligt.
*vi ska som mest äta fem gånger per dag (frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål).
*tänderna behöver vila så att de mår bra, så vi får inte småäta mellan de 4-5 målen.
*vi ska borsta tänderna minst två gånger per dag (morgon och kväll).
*barn upp till 12 år behöver alltid få hjälp med tandbortsningen.
*vi ska borsta varje tand i ca 10 sekunder. Överkäken, underkäken, ovanpå, på insidan och utsidan.

Efter besöket fick alla en varsin tandborste att ta med hem och ni föräldrar information i den bifogade länken nedan.

Folktandvården

FRITIDS

Höstlov
Nästa vecka är det höstlov på fritids för de barn som är anmälda. Vi som arbetar med plutobarnen under veckan är: Johannes, Vincent, Anna och Titti.

Vi börjar dagarna med morgonsamling 09:00. Då får barnen veta schemat för dagen, vilka aktiviteter vi kommer att ha och vilka plutokompisar som är på fritids.

På tisdag före lunch går vi till Raketen för att leka. På onsdag behöver barnen ta med en ryggsäck och en vattenflaska. Vi ska promenera till Scoutstugan efter lunch, ca 30 min promenad från Lemshaga. Där äter vi vår mellismatsäck, som köket fixar åt oss, och leker. Vi är tillbaka på skolan efter kl.15.

Under veckan äter vi lunch 10:45 och mellis 13:45.

Vid sjukdom eller ledighet meddelar ni oss som vanligt på schoolsoft.
Om ni planerar att lämna efter 9:15 vill vi att ni hör av er till fritids via mejl eller mobil.
Fritids stänger 15:00 på fredagen! (Dag före röd dag)

fritids@lemshaga.se
Plutos mobil: 08-586 313 10
Fritids mobil: 08-586 313 27

 

 

Skola och hem

 

Skolenkät
Under förskoleklassåret lämnas två olika enkäter ut till er vårdnadshavare. Här kommer den första som är från skolinspektionen.

“Nu är det dags för Skolinspektionens skolenkät. Enkätresultatet är ett av flera underlag i Skolinspektionens granskning av skolor. Resultatet används även i Skolverkets ”Välja Skola”.
Vårdnadshavare till barn i förskoleklass har möjlighet att delge synpunkter om skolan via Skolenkäten. Enkäten tar cirka 5‐10 minuter att genomföra och besvaras via webben. Enkäten ska besvaras en gång per barn. Har du flera barn i förskoleklass på den aktuella skolan besvaras enkäten en gång för vart och ett av barnen. Enkätsvaren kommer inte att behandlas av skolan, utan av Skolinspektionen. Resultaten presenteras i sammanställd form och kommer inte att lämnas ut på ett sådant sätt att enskilda personer kan identifieras.”

Se vidare information i de bifogade dokumenten nedan.

SExpedition19101615100

Lemshaga-Akademi-Vardnadshavare-Forskoleklass

 

NÄSTA VECKA
Måndag: Skola/fritids stängt, studiedag.
Tisdag-Fredag: Höstlov (se information ovan).
Fredag: Fritids stänger 15.00 (dag före röd dag).

 

VECKA 45
Måndag: Grön idrott /Röd NO.
Tisdag: Mångrupper. Simskola samling 07.50. Dramalek och Sagogrupp 8.20.
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:

Lämna gärna en kommentar nedan (vi har läst!) så att vi vet att ni har tagit del av veckobrevet.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

 

En kommentar

Kommenteringen är stängd.