Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
SVENSKA
Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Gg. I lådan låg bilder och ordbilderna GRÖN, GRODA, HERR GURKA, GUBBEN HÖST och GRÄSLÖK. Vi sjöng sången “Grodan” och “Go ack ack ack”, “Här dansar Herr Gurka”, “Gubben Höst” och “Majas abc-sång om Gräslöken”. Vi tittade på Lennart Hellsings ramsa om Gabriel Gräslök.
Bokstavsslingan
I arbetsboken “Lyckostjärnan A-Ö” har vi ritat något på Gg. Spårat Gg i “sanden” och övat på att säga bokstavens ljud gggg till “fjädern”. I ipadsen har vi i arbetat med skolplus/ bokstavståget.
Mitt bokstavshäfte
Under veckan har vi också samlat ord på tavlan som har Gg i början, mitten eller slutet.
I bokstavshäftet har vi övat på att forma och skriva stora och lilla Gg upprepade gånger. Vi har övat på att känna igen Gg, lyssna efter Gg i olika ord samt placera in Gg i ordets början, mitt eller slut. De som velat har även fått färglägga två olika G-madalas.
MATEMATIK
Under veckans matematiklektioner har vi arbetat med begreppet hälften av helhet. Vissa former går att dela på hälften och det blir två helt likadana delar. Andra går att dela på mitten men de blir inte lika. Vi tränade genom att i grupper leta efter saker i klassrummet som kan delas och saker som inte kan delas i två likadana delar. Vissa former kan till och med delas i lika delar på flera olika sätt. Vi gjorde två sidor i matteboken där vi tränade ännu mer och några hann med att göra ett extra övningspapper. Sedan övade vi tal och antal på ipaden.
IDROTT
Den här veckan hade gröna gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningen ”Väcka kroppen” och “Rörelsestopp”.
Efter det lekte vi leken “Ögat ser”. Leken går ut på att bybornas ska försöka ta tillbaka byns skatter (ärtpåsarna) från den elaka häxan som bor på andra sidan skogen. För att göra det måste en från varje hus (rockringarna) ta sig fram genom skogen (redskapen), ta en skatt och sedan lyckas tas sig tillbaka genom skogen utan att bli upptäckta av häxan. Varje gång häxan blundar och ropar “123 ögat ser” förflyttar en sig i skogen, annars håller en sig gömd bakom träden (redskapen).
Vi avslutade lektionen med utvärdering “tummen” och avkoppling på golvet till lugn musik.
NO
Denna vecka var det röda gruppens tur att ha NO. Vi tittade på Djurverket där Yankho får besök av en kund som undrar vad det är för djur som är så farligt att man varnar för det med varningsskyltar vid vägarna. Yankho smiter ut för att ta reda på svaret. Först blir det alldeles fel, men så stöter han på ett jättestort djur som bajsar små ovala kulor.
Plutokompis! Kommer du ihåg vilket djuret var och varför skogen blev inställd den här veckan?
På skolgården hittade några Plutokompisar en liten padda som säkert letade efter ett skönt ställe att sova på under vintermånaderna. Vi ses i vår lilla paddan.
SO
FN-dagen
Vi har uppmärksammat FN-dagen genom att lära oss om barns rättigheter. Alla Uranusar (åk 2) hade gjort en fin film där vi fick höra om barns rättigheter och lyssna på sånger. Alla elever fick sedan skriva sitt namn på en pusselbit som vi pusslade ihop till ett stort mellangårdspussel. Vi är alla ett stort pussel där alla pusselbitar är lika viktiga.
Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)
Dramalek – Nix
Barnen fick börja fundera över vad dramalek kan betyda. De är kloka och smarta! De började med att bena ut begreppet dramalek och delade sedan upp det sammansatta ordet i drama och lek. Funderade över vad varje ord betyder och kom fram till att vi förmodligen kommer att leka en del och eftersom drama kan betyda dramatiska händelser så kanske vi kommer att leka tex när snövit äter det förgiftade äpplet.
Vi pratade om att vi så här i början kan känna oss blyga och osäkra på att göra nya saker innan vi känner varandra i gruppen och bestämde oss därför att öva på att bli modiga inför varandra.
Så här första gången hade vi fokus på att komma ihåg varandras namn och provade två namnlekar som heter Namnkedjan och Gömma kompis.
Vi gjorde Rörelsestopp till olika musikstycken och försökte röra oss som fjärilar, elefanter, sengångare och hästar. Vi lekte också Hunden och benet, som alla känner igen sen förskoletiden, men gjorde om leken lite på barnens initiativ.
Vi avslutade med avslappning till lugn musik.
Sagomattan – Charon
Vi började med att titta på ett avsnitt av sagomattan från SVT. Programmet handlar om Markus som älskar sagor. Därför reser han runt med sin Sagomatta. I varje program träffar han fyra nya barn. Med Sagomattans hjälp hittar dom tillsammans på en helt ny saga som också blir en tecknad film.
Efter filmen gjorde vi om vår samlingsmatta till en sagomatta. Sagoprickar placerades på mattan och bredvid påsar med sagostenar. Vi tog fram en sten ur varje påse och fick reda på att vår saga skulle handla om:
- ett litet spöke
- ett oväder med blixtar
- en flicka
- en magisk kula
- cupcakes
Sedan började vi fantisera ihop sagan tillsammans. Resultatet blev sagan om “Spokis och ovädret”. Alla ritade en varsin bild som passade till texten på sin ipad. Tanken är att vi sedan ska läsa upp sagan och visa bilderna för alla plutokompisar. Just den här gången hann vi inte med det eftersom det var en lite annorlunda eftermiddag med film, snacks och just dans. Vi läser sagan i klassrummen efter höstlovet istället men är ni sugna på att läsa sagan redan nu som kommer den här…
Spokis och ovädret
Det var en gång ett litet spöke som hette Spokis. Han bodde i öknen i en mörk, gamla grotta. En natt drog det in ett hemskt oväder över öknen och det blixtrade och dånade. Rätt som det var slog blixten ner i Spokis grotta och det knakade och brakade i hela grottan. Stenar ramlade från grottans tak och väggar ner över ingången till grottan. Spokis var fast och kunde inte ta sig ut. På morgonen kom Spokis kompis Maja på besök. De hade bestämt att det skulle träffas för att gå på ett fik tillsammans. Maja går fram till grottan för att knacka på men ser då att dörren till grottan har rasat in. Det är smutsigt och skräpigt överallt. Som tur är har hon med sig sin magiska kula och med den kan hon trolla bort alla rasade stenar och allt stök som blixtnedslaget ställde till med. Hon tar fram dem magiska kulan och säger:
– Kula, kula bort med alla stenar och allt det fula.
Vips så såg allt ut som innan blixtnedslaget. Spokis blev så glad som såg att Maja kommit och använt sin magiska kula.
– Tack för att du kom och befriade mig, sa Spokis.
– Självklart, vi ska ju gå och fika, sa Maja.
De två vännerna promenerade till fiket och där köpte de saft och jordgubbscupcakes. De fikade länge och pratade om vilken tur det var att Maja hade en magisk kula.
Simskola – Hydra
I tisdags hade gruppen Hydra sitt första simskoletillfälle. Fem i åtta tågade vi på led ner till parkeringen där vi blev upphämtade av busschauffören Steven. När vi kom fram bytte vi om och duschade av oss innan det var dags för första simlektionen.
Vid första tillfället fick vi öva på att:
*hoppa från kanten
*tvätta ansiktet
*doppas oss under ytan
*bentag
När vi övar tekniken i bentagen håller vi i oss med raka armar i stången och bara jobbar med benen.
Ramsam vi säger medan vi gör bentagen är “In, ut, runt och ihop”.
“in” = tar in knäna mot magen
“ut” = för ut knäna åt sida (grodposition).
“runt” = sträcker ut benen, rakt ut åt sidan.
“ihop” = drar ihop benen mot varandra, med kraft.
Vi övade även på,
*bröstsim (både med platta och korv samt utan).
*ryggsim (med korv, med hjälp eller utan).
Efter lektionen passade flera på sitta och koppla av en stund i bastun innan de duschade av sig och bytte om. Förutom att få öva på våra simkunskaper ger detta tillfälle oss möjlighet att öva oss i hur det går till när en åker till badhuset och hur vi för oss i detta sammanhang och miljö. Vi får öva oss på att ta ett eget ansvar för våra saker och bli självständiga i de olika moment som ingår (duscha, klä på sig, packa väskan mm).
Nya gårdsgränser
Det var en stor händelse när barnen fick större gårdsgränser i tisdags, gladkänslan var på topp hos alla kompisar när de nu fick uppleva allt det här som de längtat till. Tillsammans gick vi den nya gränsen och fick tips längs vägen på var och vad man kan leka, och så fick vi lite nya regler att förhålla oss till. Tex så får man vara 6 stycken barn på snurrgungan i taget och cykelparkeringen är inte något lekställe.
Vid hämtning eller lämning kanske barnen kan få möjlighet att visa de nya gränserna för er föräldrar? Annars kan ni titta på bilderna av gården tillsammans och berätta hur de nya gränserna är.
Plutokompis! Har du hittat någon extra rolig plats att leka på? Har du provat på någon ny lek? Kanske har du mött några nya kompisar från Neptunus och Uranus?
Efter lunchrasten utvärderade vi första rasten med de nya gränderna med VT-rutinen ”dragkampen” som Plutobarnen redan provat på vid flera tillfällen. Som ni ser så var det glada barn som hade haft roligt på rasten. Några pluppar hamnade inte riktigt i topp.
- Det var för lång kö till snurrgungan.
- Jag snubblande och slog mitt knä.
- Jag var lite pirrig i magen.
Fredagsmys och alla som ville fick klä ut sig
Veckan avslutades med många många härliga utklädda barn och pedagoger och vi tittade på spöket Laban och åt popcorn och salta pinnar och drack saft.
FRITIDS
Skogen
På grund av jakt i Lemshagas skogar under veckan gick den röda gruppen inte iväg till skogen i torsdags.
Bildprojekt
Jag har lärt mig..
-cykla bättre så jag kan cykla över rötter, sladda, stå upp och cykla och även svänga snävt
-simma utan puffar och dyka ner på botten
-cykla utan stödhjul på sommarlovet
–ta hand om en hundvalp
-cykla mountainbike i fjällen, både i skogen, nedför skidbackar och i skillsarea
-göra en ”flickis” i sommar
Skola och hem
Information
Nya skolgårdsgränser
I tisdags fick Pluto större gränser vilket innebär att barnen kan leka på båda sidor av Mellangården under lunch och mellisraster.
De som väljer att fortsätta sin lek ute efter vår fritidssamling (ca 14.30) kan leka på hela skolgården fram till strax före kl.16.00, därefter är vi tillbaka vid de “gamla gränserna” dvs på gården utanför Plutos klassrum.
Den som checkar ut finns på “plutosidan” därför är det viktigt att ni föräldrar alltid kommer ner dit även om ni träffar era barn på övre delen av skolgården.
Fritids har en utepedagog på ovansidan under eftermiddagarna. På morgonen innan skolstart är vi alltid på “plutosidan”.
Höstlov på fritids
Nästa vecka är det höstlov på Pluto för de barn som är anmälda. Vi börjar lovdagarna med morgonsamling kl.09:00 då vi går igenom vad vi ska göra under dagen. Eftersom det är barnens första skollov kommer vi inte vara tillsammans med övriga fritids, utan satsar på aktiviteter i Plutos lokaler. Det blir lek ute och inne, pyssel, utflykt till Scoutstugan (onsdag) och en tur till Raketen på tisdag förmiddag.
Vi kommer äta alla luncher på skolan, kl.11.00 och mellis kl.14.00.
På onsdag, när vi går till Scoutstugan (ca 30 min promenad), tar vi med mellis från skolan och vi vill att alla barn tar med egen ryggsäck och vattenflaska.
Vi har öppet tisdag – torsdag kl.7.30 – 17.00. På fredag stänger vi kl.15.00 (helgdag lördag). På måndag är fritids stängt pga studiedag för alla pedagoger.
Vi som arbetar det här lovet är Anna, Johannes och Titti.
Vid ev sjukdom eller ledighet meddelar ni oss som vanligt på schoolsoft.
Nya hämtningsrutiner
Vecka 45 (efter höstlovet) börjar vi med att kl.16:30 gå upp med de barn som hämtas mellan 16.30 – 17.00 till fritids lokaler 1 trappa upp. Titti går upp med barnen och finns inne med dem till stängning.
Ni föräldrar checkar ut hos den person som finns ute vid ytterdörren (1 tr upp) och går sedan ner till Plutos kapprum där ni väntar in barnen som skickas ner av en vuxen. Tänk på att hålla avstånd och vänta med att gå in i kapprummen om fler föräldrar hämtar samtidigt.
Vecka 44
Måndag: Skola och fritids stängt!
Tisdag – Fredag: Höstlov, fritids öppet för de som anmält närvaro.
Vecka 45
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Idrott Röd / NO Grön. Grön grupp till skogen,14.30-16.00. Meddela oss på schoolsoft vid tidigare hemgång.
Fredag: Mångrupper, skolstart för Simskola 07.50. Dramalek/Sagomattan 8.20.
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger
4 kommentarer
Tack för fina och informativa veckobrev!
Ytterligare en härlig och lärorik vecka.
Tack för rolig vecka!
Tack för en fin vecka och ett mycket uppskattat Halloween-mys!
Kommenteringen är stängd.