Plutos veckobrev v.46

Hej alla Plutofamlijer!

 

Språk – veckans bokstav
Berätta för någon där hemma (förälder, syskon, gosedjur) om veckans bokstav.

Vad heter bokstaven?
Hur låter bokstavsljudet?
Säg något ord som börjar på bokstaven?
Vad kan bokstaven se ut som? (t ex fiskekrok, polkagrisstång)
Berätta vad du ritade eller skrev i rutan i bokstavsboken.

img_1902  img_1854  img_1838

 

Språk – meningar och ord

Avsluta meningarna och räkna orden
Under veckan har vi fortsatt språkarbetet med meningar och ord. Vi har lärt oss att en mening är en längre pratbit och att en mening berättar något och någon eller något. Att varje ny mening börjar med stor bokstav och avslutas med en punkt.
Den här veckan har vi bland annat lagt till ord i slutet av en mening för att den ska bli hel. Vi har också räknat antalet ord i meningar.
Prova gärna där hemma och avsluta meningar nedan genom att fylla i det sista ordet som saknas för att meningen ska bli hel.

Min tröja är…

Brandkåren släcker…

Kungen har en krona på sitt…

Igelkotten har många…

 

Sammansatta ord
Vi har också arbetat med sammansatta ord i veckan.

Kan du sätta ihop nya ord med hjälp av orden på bilderna nedan.

img_1857    img_1858

(husbil och fotboll)
Vilka två ord blir tillsammans de här orden?

img_1862  img_1861

(häst+sko) och (glas+ögon)

 

Plutos sagor
Utifrån bilden nedan, illustrerad av Alexander Jansson, har grupperna fantiserat och skrivit en saga under veckan.

unnamed

 

Grönas saga – Det spöklika skeppet

Det var en gång en båt som seglade på havet.
Den kraschade mot en klippa.
Båten såg ut som ett spöklikt skepp.
Det fanns ett skelett som pratade högt så alla hörde.
Alla spöken som var i båten gick upp på klippan.
Skeppet var så högt och gammalt så det sjön.
Spökena hittade ett magiskt skepp och flög iväg.
De behövde inte styra skeppet med ratten.
Skeppet kraschade i en stad och där levde spökena lyckliga i alla sina dagar.
Snipp snapp snut så var sagan slut.

 

Rödas saga – Piratskeppet

Det var en gång ett stort piratskepp.
Det skulle ut och fånga enhörningar.
Det var en spökbåt.
Det var spöken på båten.
Det hade sjunkit och sedan kommit upp igen.
Det var ett elakt skepp och det hade åkt på de sju haven.
Det var många pirater på skeppet.
De skulle fånga andra spöken.
Alla lampor slocknade.
Spökena tog fram knivar med blod på.
De hittade en enhörning och skar av dess horn och vingar.
De dödade blodtörstiga hajar med några knivar.
De skar av huvudet på hajarna och stoppade knivarna i halsen på hajen.
Huvudet kastade de i havet och de fick en plågsam död.
Sen kom det robothajar och båten blev uppäten.
Då kom en bläckfisk och åt upp alla spöken.
De skar av människornas hals, men de klarade sig.
Innan de tog enhörningen så förtrollade den dem till grodor.
Skeppet sjönk.
Innan det sjönk kom det spindlar och åt upp dem.
Alla spöken ströps av spindelnät.
Plötsligt kom skeppet upp igen och de levde lyckliga i alla sina dagar.

 

Språk – Lyckostjärnan
img_4357

 

I boken Lyckostjärnan har vi hört berättelsen om Sigge som trodde att han hade ett monster i garderoben, men det visade sig ju att moster inte finns på riktigt utan bara var i hans fantasi. I den egna arbetsboken ritade vi ett fantasimonster och skrev fakta om det.

 

img_4352    img_4348  img_4351  img_4347

 

Natur
Båda grupperna har under sin naturlektion arbetat med frågeställningen,
”varför tappar träden sina löv på hösten?”
Så här tänkte några barn när de fick frågan:
– det blir kallt och löven blir bruna då ramlar de av.
– det finns sav i träden och när det inte når ut till grenarna då tappar de löven.
– rören hjälper saven att komma upp i trädet. På hösten så slutar rören att pumpa upp saven och då faller löven av.
– träden klär av sig löven.
– det blåser och då ramlar löven av.
– träden behöver vatten och det finns inte så mycket vatten kvar när det blir höst.
– först är det sommar och då finns det så mycket värme och på våren är det samma sak. På hösten torkar – de ut och löven blir krispiga och därför ramlar de av. På vintern så stelnar vattnet inne i träden och på marken.

img_1867

img_1873

Anna visade med hjälp av ett pappersträd på tavlan vad som händer och berättade hur det går till och vad som händer i trädet.

Efter det så tillverkade vi egna bokmärken med torkade och pressade löv eller gjorde vackra trädteckningar.

 

Så har minns några av barnen att det gick till:

– träden blev kalla och då tappade de löven, löven ändrade färg för att de blev kalla och då släppte de från trädet.
– när rötterna släpper från marken så ramlar trädet.
– när det blir vår så kommer det nya gröna löv. På hösten så ändrade de färg och ramlade av.
– att under löven så finns det andra färger och när det blir kallt så ändrar de färg och sedan så tappar trädet löven.
– träden orkar inte ha sina löv kvar för att det blir trött. Träden kämpar inte med att hålla kvar löven för att det är för kallt på hösten.

img_1881  img_1889  img_1884

 

Biblioteket
Gröna gruppen åkte till biblioteket i Brunn. Där hade de bokprat och fick låna två böcker var till bokkorgarna på Pluto. Berätta för någon där hemma: ”Vad fick vi lära oss att alla böcker är allergiska emot?”.

img_1900  img_1897  img_1901

 

Idrott
Röda gruppen hade idrott och där lekte vi ”Myrornas lek” och ”Flaggan”.

img_4335

 

Teater
Vi avslutade veckan med att åka på konsert i Gustavsberg och där vi sjöng tillsammans med ”Pettsson och Findus och Blåsarsymfonikerna”.
Berätta hur du tyckte att det var för någon där hemma.

unnamed-kopia 1

 

Lekflaggan
I veckan presenterade vi lekflaggan och rastaktivitetstavlan (den röda anslagstavlan som ser ut som en uggla som sitter utanför Mellangården. Där kan man se månadens lekar och andra rastaktiviteter. Vid 11.15 varje dag så håller en fritidspedagog i en rastaktivitet. Innan leken startar går några elever runt med rastleksflaggan för att påminna de som önskar att vara med att det är dags att samlas på gräsmattan bredvid snurrgungan.

img_4343  img_4344

.

Information

Balettföreställning   8756b9bd-4769-4a07-bf83-7b3561ec56da
Nu på måndag den 21/11 kommer vi att åka och titta på en balettföreställning i Gustavsberg. Alla behöver vara här senast 8.30 och ska ha med sig lunchmatsäck (mat, dryck + en liten fika) i en ryggsäck. Vi beräknar att vara tillbaka ca 12.30 och äter mellanmål på skolan som vanligt.

 

12-grupperna Hydra, Charon och Nix
Kommande fredagen den 25/11 är det aktivitetsbyte i våra tolvgrupper. Barnen är i samma grupp under hela året, men aktiviteterna ändras var nionde vecka. Ni hittar de olika grupperna på en lista i hallen.

Hydra startar sin simskola. Barnen behöver ha med sig badkläder, handduk, vattenflaska och en frukt eller grönsak. De behöver vara lämnade senast kl 08.00. Maria följer med gruppen och de blir hämtade av en minibuss vid parkeringen. Två simlärare ansvarar för simundervisningen och Maria är med hela tiden.

Charon byter till dramalek med Anna. Gruppen kommer att vara inne i det gröna klassrummet och ska vara lämnade till kl 8.30. I dramaleken kommer vi att leka lekar som gör oss glada och modiga. I början leker vi lekar som barnen kanske känner igen från sina förskolor eller dagbarnvårdare, som t ex ”Hunden och benet”. Tanken är att barnen ska lära känna sina egna och kamraternas styrkor i leksammanhanget och ha kul ihop.

Nix har teknik med Malin och de kommer vara i det röda klassrummet. Barnen ska vara lämnade till kl 8.30 och de behöver inte ha med sig någonting. Under våra tekniktillfällen kommer vi att titta på fiffiga saker som finns i barnens vardag. Saker som de tar för givet och kanske tror alltid har funnits. Men som är saker som människan har skapat, som fyller en funktion för vårt välbefinnande och våra behov och underlättar för oss.

 

Kläder
Nu under vintermånaderna behöver vi extra mycket hjälp av er föräldrar med alla kläder.
Vill vill att du:
* hjälper oss att dagligen tömma torkskåpen på ert barns kläder vid hämtning.
* för att garantera att blöta kläder ska hinna torka behöver ni ta hem dem vid hemgång, då skolans –  torkskåp inte står på under kvällen/natten.
* gå igenom korgen i hallen, där finns kläder som inte är namnmärkta.
* fyll på med extrakläder regelbundet. Strumpor och byxor är det som går åt mest.
* hjälp ert barn med att hålla ordning på kapprumsplatsen. Se till att det finns lagom med kläder och saker så underlättar ni för ert barn.

 

Nästa vecka, v.47:
Måndag: Balettföreställning i Gustavsbergsteatern. Barnen behöver en lunchmatsäck!
Tisdag: Matematik
Onsdag: Matematik
Torsdag: Fadderträff (obs! var här senast 8.30)
Fredag: 12-grupper. Nix / teknik, Hydra / simskola och Charon / dramalek.

 

Trevlig helg!

/Plutos pedagoger

 

 

18 kommentarer

  • Per-Anders Grimming säger:

    Familjen Grimming har läst. Elly ser fram emot balettföreställningen och så klart simningen på fredag!

  • Thomas Nordström, Lukas pappa säger:

    Mycket tydlig och omfattande dokumentation av vad barnen och ni pedagoger gjort denna vecka. Jag är imponerad av strukturen i lärandet och hur nya kunskaper “lockas fram” i vardagen.

  • Jessica och Elliot G säger:

    Det ska bli kul med simningen på fredag tycker Elliot. Teatern i fredags var rolig. Det ska också bli kul med föreställningen imorgon och att få ha med sig matsäck! Hälsar Elliot G och mamma jessica

  • Nymarks Anders Karin och Matilda säger:

    Tack! Matildas mamma o pappa har läst. M har under veckan bla pratat om de nakna träden och avsaknaden av löven… roligt att läsa och förstå kopplingen!

  • Marie ekman säger:

    Vi har läst!
    Jessie tyckte mycket om teatern.
    Tack för väldigt trevliga veckobrev!

  • Annelie Broomé säger:

    Familjen Broomé har läst. Måste hålla med om att det är en jättebra dokumentation! Tack för det.

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']