Plutos veckobrev v. 46

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Högläsning
Just nu läser vi utvalda sagor av Bröderna Grimm. Flera av berättelserna har verkligen trollbundit och engagerat eleverna. Den här veckan har vi läst, Bulleribasius, De hjälpsamma tomtarna och Stadsmusikanterna i Bremen.

Språklust – sammansatta ord
I veckan har vi lärt oss rörelseramsa Fågel Fenix och arbetat med sammansatta ord. Sammansatta ord är ord som kan stå vart och ett för sig men också sammanfogas till ett nytt ord. För att synliggöra och förstå detta så enkelt som möjligt använde vi våra händer till hjälp.

Orden GLAS och ÖGON bildar det nya ordet GLASÖGON

Plutokompis!
Vilket nytt ord får du om du sätter ihop orden SOL + STOL? Berätta och visa med händerna för någon där hemma.

Vi har även övat på att dela upp sammansatta ord för se vilka två ord vi får då. Då har vi gjort samma övning med händerna som hjälp fast gjort rörelsen tvärtom.

I ordet FISKPINNAR hittar vi orden FISK och PINNAR

Plutokompis!
Vilka två ord hittar du i ordet HÅRBORSTE? Berätta och visa med händerna för någon där hemma.

Vi har också lyssnat efter vilka två ord som finns i det sammansatta ordet. Efter det har vi gömt den ena av händerna bakom ryggen och sagt vilket av orden som blev kvar.
Vi har det sammnsattaordet GODISPÅSE och gömmer PÅSE bakom ryggen. Vad har vi då kvar? Jo GODIS.

Vi avslutade veckan med att arbeta med bildkort på sammansatta ord. Vi laborerade med korten och flyttade runt dem för att skapa nya sammansatta ord både riktiga och lite tokiga. Alla fick sedan i uppgift att rita en bild för att illustrera ett sammansatt ord.

 

MATEMATIK

Den här veckan har vi arbetat med delar ur kartläggningsmaterialet “Hitta matematiken” under lektionstid. Vi har arbetat i mindre grupper eller par. Vi har gjort övningen “Tärningsspelet” där eleverna har fått visa sin förmåga att: koppla siffra till antal, talföljd, storleksordna tal, addera, uppskatta och resonera.

Eleverna har även suttit enskilt och arbetat med ett mattehäfte där de övat på att koppla siffra till antal, taluppfattning och adderat. De har även spelat olika matematikspel på ipads och ett annat tärningsspel på papper med en kompis. Ute har de samarbetat i mindre grupper/ i par där de har ritat upp en hage med siffrorna 1-9 och lärt sig att hoppa hage.

IDROTT

Den här veckan hade gröna gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningarna Väcka kroppen och Rörelsestopp.
Efter det lekte vi  1 2 3 Ögat ser (beskrivning finns i förra veckobrevet). Vi avslutade lektionen med utvärderingsövningen Tummen och avkoppling till lugn musik.

SO

Stopp min kropp

Tema 3: Stopp! Min kropp!
“Barn som lär sig att lyssna på andras signaler lär sig också att lyssna på sina egna känslor och att sätta gränser för sig själv. Temat belyser vikten av att förstå gränser och integritet – både egen och andras. Innebörden av samtycke förklaras.” /raddabarnen.se

Vi inledde med att titta på kortfilmen Stopp! Min kropp! från räddabarnen.se. I filmen fick vi lära oss mer om samtycke, att allt annat än ett JA betyder NEJ, och om kroppsregler och vad en ska göra om någon bryter mot kroppsreglerna.

Vi samtalade vidare om filmen och delade med oss av våra tankar utifrån frågorna på samtalskorten.
Ge exempel på en kroppsregel.

  • Vad kan du göra om du vill ha en kram?
  • Vad kan du göra om någon gör något mot din kropp som du inte vill?
  • Vad kan du göra om någon tar på dig på ett sätt som känns konstigt?
  • Är det någonsin okej att ta på ett barns snopp eller snippa? I så fall när?
  • Vad betyder samtycke?
  • Hur kan du veta om någon annan ger sitt samtycke?

 

Aktivitetsbladet handlade om olika sätt att hälsa på, skaka hand, give me five, en kram eller frågetecknet där en får hitta ett eget sätt att hälsa på. Vi diskuterade vilka fler sätt en kan hälsa på (foten, armbågen, vinka mmm) Vi satte sedan upp aktivitetsbladet på dörren in till klassrummet och under veckan och framöver kommer vi att använda oss av detta för och hälsa på varandra på ett lite roligare sätt vid utvalda tillfällen.

 

Mångrupperna

Nix (dramalek)
Vad gjorde vi förra gången? Vi börjar alltid med att reflektera tillsammans, det är ju svårt att komma ihåg vad vi gjorde för en vecka sedan.
Namnkedjan: Idag vågade alla säga sitt namn och även den närmaste kompisens. Hurra för er!

Den här gången provade vi några nya övningar/lekar där koncentration och samarbete fick vara i fokus.
Spegeln: är en klassisk dramaövning där två kompisar står mittemot varandra. Den ena kompisen hittar på olika rörelser och den som är “spegel” försöker att härma dem. Båda två fick prova att leda och härma rörelser till musik.
Spegelmemory: vi arbetade i par (som jag alltid bestämmer) där barnen skulle hitta en gemensam rörelse eller form att visa med sina kroppar samtidigt som de placerade sig på olika ställen i klassrummet. En kompis gick sedan runt och parade ihop rätt par. Vi provade leken en gång eftersom en del tyckte den var lite tråkig. “Jag fick vänta så länge”. Idag var många av oss lite novembertrötta..

Massagesaga: Vi avslutade med lite lättare massage.

Charon (bild)
Idag har vi pratat om vad det finns för mönster på olika ställen i världen. Vi började med att ta upp en världskarta och titta var sverige ligger och hur världen ser ut på karta. Vi kollade på vilka olika mönster man kan se på olika ställen i världen och sedan var uppgiften att rita av / härma ett av mönstren och göra det till sitt eget och detta kommer vi att jobba med nästa vecka också då vi ger oss tid till att arbeta och klura ut hur man kan göra. Här kommer en liten inblick i vad vi arbetar med.

Hydra (Simskola)
Vi har fortsatt att öva flitigt på både bröstsim och ryggsim både med och utan flythjälpmedel. Vi har även fått öva på att plocka upp föremål från botten, antingen genoma att doppa hela sig eller plocka upp med fötterna.

 

FRITIDS

Skogen
Vi gick med den röda gruppen till Raketen. Där fick alla uppdraget att leta efter en pinne som var ca 30 cm lång, de pinnarna ska vi sedan använda till lite julpyssel framöver. Skogen har ju så fantastiskt mycket fint att använda till skapande aktiviteter. För att hitta rätt pinnlängd hade vi tagit med oss linjaler att mäta med.
Vi hann också med en äventyrspromenad över ett kalhygge nära Raketen, eftersom några barn hade börjat fundera och fantisera över något de såg på avstånd. Var det en björn eller kanske en jacka som hängde där borta, eller var det ett hål i berget, kanske en liten grotta. Vi blev helt enkelt tvungna att undersöka.

Nästa torsdag 25/11 är det den gröna gruppens tur och sedan tänker vi gå iväg med båda grupperna en gång var.
Röd grupp sista gången v.48 (2/12)
Grön grupp sista gången v.49 (9/12)

 

 

Skola och hem

 

Lössen är kvar…
Vi behöver fortsätta att bekämpa lössen tillsammans. Så återigen ber vi er alla att gå igenom samtliga familjemedlemmars hår under helgen. Kamma noga och behandla med lusmedel om ni hittar löss/ägg. För mer råd om hur ni ska gå tillväga se länken.

Länk till 1177 – löss

Föräldrakoordinatorer
Tack för visat intresse Emelie Färninger, nu har Pluto två föräldrakoordinatorer. Om du som förälder har någon fråga/tanke som du önskar att Emelie och Nancy ska ta med sig till nästa koordinatormöte så hör av er till dem. Kontaktuppgifter hittar ni i schoolsoft.

Kläder
Vi behöver er hjälp! Vi önskar att du som förälder tar som vana att ser över ert barns hylla i kapprummet ett par gånger i veckan. Vi vill även att ni hjälper oss att titta i torkskåpen och i de gröna klädkorgarna (där främst omärkta kläder hamnar) efter kläder som är ert barns. Det här behöver ert barn har tillgång till i klädväg varje dag:
*Ytterkläder: mössa, vantar, överdragsbyxor, jacka, kängor/skor, fleecetröja/varmare tröja, regnställ och stövlar.
*Innekläder: tröja, byxor, strumpor, underkläder.

På fredagar så har vi städdisco, där vi tillsammans dansar, städar och gör det fint i klassrummet. Barnen kollar även igenom sin extraklädeslåda och försöker snygga till på sin kapprumshylla. Men vi ser att det behöver få er hjälp med det sistnämnda.
Vi önskar att ni ska hjälpa ert barn att rensa och snygga till på kapprumshyllan på fredagar innan ni tar helg. Det vill säga ta hem teckningar/pyssel, ta bort stenar/pinnar eller annat som hamnat där men inte ska ligga där. Samt se över så att ert barn endast har de kläder som hen behöver, så hyllan inte blir överfull.

Jullovsanmälan
Nu är det dags att anmäla era tider inför jullovet! fyll i tider för de dagar som ert barn kommer att vara närvarande. Vi vore tacksamma om ni fyllde i detta så snart som möjligt, två veckor innna lovet stänger schoolsoft för anmälningar.

Kommande händelser
*13/12 Lucia 8.00 i Amfiteatern.
*22/12 Sista skoldagen för terminen, med avslutning i kyrkan på eftermiddagen. (mer info om det i veckobrev v.47).
*23/12 Fritids är öppet för de som anmält närvaro och stänger 15:00 (dag före helgdag).
JULLOV
*3/1-22 Fritids öppnar igen (korrigerat datum).
*5/1-22 Fritids stänger 15.00 (dag före röd dag)
*10/1-22 Planeringsdag! Skola och fritids stängt.
*11/11-22 Skolstart 8.20.

 

Nästa vecka
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Idrott röda gruppen. NO och skogen gröna gruppen.
Fredag: Mångrupper

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger