Plutos veckobrev v.47

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

NO
Hittills under vårt temaarbete kring sinnen har vi testat på känseln och synen. Den här veckan hade det kommit till hörseln. Barnen fick berätta om deras erfarenheter kring att testa hörseln. Men diskussionerna ledde in på berättelser om när man fått “dammsuga” öronen, ha hörlurar som det piper i, operera in rör i öronen och att man har vänner och bekanta som fått hörapparater för att få hjälp att höra bättre. Vi pratade också om att man kan kommunicera med sina händer ifall man inte hör något alls. Vi fick testa på att skriva våra namn med hjälp av teckenspråk.

 

IDROTT
Vi inledde lektionen som vanligt med “Väcka kroppen och “Rörelsestopp” som uppvärmning. Veckans redskapsbana var uppbyggd med stationer vi provat på tidigare men denna gång var svårighetsgraden en aning högre och några nya moment hade lagts till. Vi avslutade lektionen med utvärdering samt nedvarvning till lugn musik på golvet.

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Jj. Vi har sjungit “Jordgubbe” ur Majas alfabetsvisor och ramsat Lennart Hellsings “Jägarn Jerk”. Vi har samlat ord som börjar på och innehåller Jj samt arbetat med bokstavsslingan, i ipads och i bokstavsboken.

Rim
Även om vi har avslutat kapitlet med rim i språklust kommer vi att fortsätta att hålla rimmandet vid liv under året på olika sätt. Den här veckan har vi illustrerat och skrivit egna rimpar och lekt “Ett skepp kommer lastat”.

MATEMATIK
I matematiken repeterade vi det vi gjorde förra veckan alltså räkna framåt och bakåt på tallinjen samt värdet av talet noll. Barnen fick samarbeta i par. Den första eleven i paret drog ett talkort och kompisen skulle visa antalet med hjälp av kuberna. Detta möjliggör för eleverna att förstå att antalet som sägs representeras av det totala antalet kuber. Den ena eleven fick sedan räkna framåt till tio från det utvalda talet och den andra räkna bakåt till noll från samma tal. Sedan fick de turas om att dra talkort och börja räkna. Vi avslutade passet med en prick till prick-uppgift.

MUSIK
I onsdags träffade vi Jonas vår musiklärare på skolan. Han kommer att komma varje onsdag och öva inför lucia med oss. Enligt tradition utgör Pluto en del av skolans luciatåg tillsammans med stora och lilla kören. Pluto har det ärofyllda uppdraget att vara TOMTAR. Vi vill därför redan be er att se över vad som finns i klädväg (i rött vitt eller grått) där hemma, kanske kan ni låna ihop något så ni inte behöver köpa nytt. Tänk på att kläderna behöver var i en storlek så att de går att ha varma/ytterkläder under, då vi kommer vara utomhus. Under vår sång gör vi rörelser med händerna så tomtarna ska inte ha någon lykta eller ljus. Lucia på Lemshaga firas utomhus i Amfiteatern vid 8.00 den 13/12. Mer information kommer när det börjar närma sig.

 

SO

Fadderträff
I veckan träffade vi våra faddrar i Mars (åk 5) för första gången. De kom på besök ner till oss på Pluto. Vi inledde med att presenterar oss för varandra och dela upp oss i våra faddergrupper. En faddergrupp består av 2-3 Plutoelever + 2-3 Marselever.
Som första uppdrag fick alla grupper göra en varsin faddergruppsskylt tillsammans. På skylten skulle namnen på alla som ingick i gruppen finnas med och sedan fick de färglägga skylten hur de ville. Efter det fanns en bra stund över för fri lek tillsammans och en möjlighet att lära känna varandra mer.
Tack Mars för en fantastisk stund tillsammans. Det ska bli så roligt att få träffa er mer under lunchrasterna framöver och vi ser fram emot vår nästa fadderträff i vår.

Syfte och mål med faddring på Lemshaga
Syfte: Att öka tryggheten på skolan genom att eleverna får skapa relationer med varandra över åldersgränserna. Att yngre elever och äldre elever lär sig av varandra och delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.
Mål: Eleverna ska träffas minst två gånger per läsår såsom en naturlig del av lärandet.
Stöd i Läroplanen: Samarbetsformer ska utvecklas mellan förskoleklassen, skolan och fritidshemmet för att stödja varje elevs mångsidiga utveckling och lärande
Lemshagas
Vision och Pedagogiska profil: Välkomnandets etik ska visa sig i såväl i mötet mellan människor som i den miljö som vi är med och skapar tillsammans

 

Spelfredag
Den här veckan testade vi på spelet Memory. Vi fick testa på att spela ett rimmemory där paren skulle rimma med varandra tex: elefant-tant, paj-haj, natt-skatt, råtta-spotta, krokodil-bil. Vi lottade ihop vilka som fick spela med varandra som en del i vårt värdegrundsarbete. Vi pratade om vikten av att kunna arbeta tillsammans med alla kompisar och att det faktiskt kan gå bättre att arbeta med de som inte är våra närmaste kompisar. Eftersom man då kan koncentrera sig bättre på det man gör och inte pratar om annat.

Barnen fick även skapa egna memorys som de fick utmana kompisarna i. De skapades både bildmemory och rimmemory. Nix- och Charonkompis! Utmana någon där hemma på ditt memory!

 

Simskola
Vi har fortsatt att öva på bröst- och ryggsim och finslipat på ben- och armtagen. Vi fick även öva på ligga och flyta.Nästa gång kommer vi att få lära oss mer om livräddning.
För kännedom så har HYDRA sitt sista simlektion fredagen den 14 december.

 

Fredagsstädning med disco
Varje fredag under sista lektionen tar vi hand om vår klassrumsmiljö. Vi har olika städområden där några elever samarbetar och ansvara för. Varje fredag får en en nytt städområde.
Bokhörnan = vi ställer iordning böckerna fint i bokhyllan med ryggsidan utåt. Vi snyggar till i och runt soffan och bordet.
Lekhörnan = vi plockar isär byggen och sorterar tillbaka allt material. Vi ställer lådorna fint i hyllorna.
Spel/Pussel = Vi går igenom spelhyllan och ser så att inget saknas. Vi snyggar till och lägger spel och pussel fint så att det är lätt att se vad som finns.
Torka rent = Vi torkar av bord och andra fria ytor med ett fuktad trasa eller svamp.
Rita/skriv = Vi ställer i ordning var sak på sin plats och sortera pennorna i burkarna. Vi fyller på material vid behov.

Varje vecka ansvara varje elev även för att se över sin kapprumshylla, ta en titt i torkskåp och i klädlådorna efter kläder som är sina. De kollar även om det behöver fyllas på med kläder i sin extraklädeslåda.
Varannan vecka följer några elever med Anna och tömmer pappersåtervinningen i soprummet.

Under tiden vi städar dansar vi loss till önskemusik vi lagt in på Plutos spotifylistor. Om tid finns avslutar vi med lite dansstopp innan det är dags för mellis.

Skola och hem

Jullov
Vi behöver få reda på om ditt barn är i behov av omsorg i form av fritids under jullovet.

Ska ditt barn vara på fritids på jullovet ber vi dig att skriva in barnets aktuella tider i schoolsoft.
Ska ditt barn däremot vara ledigt så ber vi dig ta bort eventuella tider och istället skriva ”ledig” under kommentar från vårdnadshavare.

Lemshaga fritids/fritidsklubb stängt: 27-28 december. Samt 7 januari.
Lemshaga fritids/fritidsklubb öppet: 21 december. Samt 2-4 januari.

Vi behöver få in ditt svar senast söndagen den 25 november, gällande 21/12 samt 2-4/1.
Detta gäller alla barn som är inskrivna på fritids.

 

Vecka 48
Måndag: Idrott /NO
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Skogsutflykt RÖDA gruppen 14.30-16.00
Fredag: Simskola för HYDRA, Spelfredag för NIX och CHARON.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

 

7 kommentarer

Kommenteringen är stängd.