Plutos veckobrev v. 47

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

NO
Denna gång var det röda gruppens tur att ha NO. Vi avslutade området hösten genom att titta igenom vad som saknades och rita klart och att sätta in sidorna vi gjort i en mapp. Snart så går vi in i en ny årstid och då kommer vi få lära oss massa nytt spännande. Så småningom kommer mappen bli “Boken om året”.
När röda gruppen besökte biblioteket fick gröna gruppen lära sig mer om sländor och sedan pysslade vi egna sländor av pinnar och näsor från gården.

 

IDROTT
Den här veckan hade gröna gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningen ”Väcka kroppen”. Sedan fortsatte vi med “rörelsestopp”. Den här gången var uppdraget att röra sig fritt när musiken var igång, men när musiken tystnade gällde det att följa en instruktion som till exempel. lägg dig på något svart, nudda en vägg med ditt huvud, nudda något gult med handen, sätt dig på något cirkelformat mm.

Efter det lekte vi “Spegelkull” och “Fiskarna i havet”. Se utförligare beskrivning i förra veckobrevet.

Vi avslutade med nedvarvning på de småmattorna till lugn musik.

Plutokompis!
Berätta för någon där hemma, vilken lek tyckte du bäst om?

 

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Hh. I lådan låg bilder och ordbilder på HUND, HÄST, HARE och HUMLE. Vi sjöng “Hundra hundar”, “Lilla hästen Plopp”, “Hoppe hoppe hare” och Majas Alfabetsvisa om “Humle”. Vi har tittat på veckans avsnitt av Bokstavståget.
Vi har övat och arbetat med veckans bokstav genom “Bokstavsslingan” och i “Min bokstavsbok”.

Biblioteket
I torsdags var det röda gruppens tur att åka till biblioteket. I början av besöket fick vi göra två olika aktiviteter indelade i halvklassgrupper. Vi fick lyssna på sagan “Mamma Mu läser” i sagorummet. Vi fick också lära oss mer om böcker som passar bra i förskoleklass och i vilka hyllor vi hittar dem. För att bekanta oss mer med dessa hyllor fick vi samarbeta i grupper om tre och leta efter sagokort som var var gömda bland böckerna.

Efter det fick alla en stund till att sitta och titta/läsa i böcker. Innan det var dags att åka tillbaka till skolan fick alla välja en varsin bok som vi lånade med oss tillbaka till Pluto. Som välkomstpresent från biblioteket fick alla barn även en varsin bok, “Lennarts listor”.

Efter lunchrasten låga alla böcker vi lånat på samlingsmattan. Det var roligt att få visa vilka vi lånat för kompisarna och titta i dem tillsammans och samtala om vad vi såg/läste.

Att ha ett eget lånekort kan vara bra för framtida lån under skolåren. Via länken nedan kan ni fylla i en ansökan för ert barn på bibliotekets hemsida.

Bibliotekslänk (klicka här)

 

MATEMATIK
Veckans matematiklektioner har handlat om uppdelning av tal. Om vi har fem knappar och sedan delar vi upp dem i våra händer och visar bara fram ena handen. Hur många göms då i den andra handen? Sedan tränade vi samma sak men i matteboken vilket var lite klurigare för många.

 

MUSIK
I onsdags var vår musiklärare Jonas på besök. Vi samlades alla i ett klassrum och Jonas sjöng en helt i stunden nypåhittad sång ackompanjerad av gitarr där han presenterade sig och hälsade på alla plutokompisar.
Jonas berättade att det snart är Lucia och att det är en tradition på Lemshaga att Plutobarnen är med som TOMTAR i luciatåget tillsammans skolans kör som är tärnor, stjärngossar och Lucia.
Några Plutobarn som har äldre syskon på skolan, har redan tidigare pratat om att kanske var det så att vi skulle få vara tomtar, så ett tag hade vi 100 frågor om tomtar och kläder m.m. Vi pedagoger undrade vem av oss som redan pratat om tomtar inför Lucia och till vilka elever? Men det fick sin förklaring!
Nu var äntligen Jonas här och frågades oss på riktigt om vi ville vara med och vara Tomtar och det ville vi såklart.
Sedan tränade vi flera gånger på sången “Tomtar Tomtar” som vi ska framför. Jonas kommer att hjälpa oss att träna på sången vid fler tillfällen fram till Lucia.
Om det är någon som undrar varför barnen frågar om de vuxna männen i familjen kan använda sin pojkröst så är det för att Jonas berättade att det är lättare för barn att sjunga med om vuxna använder sin ljusa pojkröst.

LUCIA PÅ LEMSHAGA
Luciafirandet på Lemshaga hålls på morgonen kl. 8.00 Luciadagen den 13 december utomhus i Amfiteatern. Plutobarnen som är med i Luciatåget kommer behöva vara på plats utanför Pluto, färdigklädda, senast 07.40 denna dag. Ni föräldrar kommer efter lämning ha möjlighet att vara publik och får då gå och ställa er runt om Amfiteatern där det finns plats, då bänkarna kommer vara upptagna av skolans övriga elever.
Storgården brukar hålla öppet tidigt denna dag så ni kan gå in och värma er en stund innan.

Tomtekläder
En Lemshagatomte har traditionella tomtekläder. Röda/vita eller röd/vit/gråa. Då vi är utomhus så behöver kläderna vara i en större storlek så att barnen kan ha varma kläder under (underställ + fleecekläder alternativt täckbyxor/täckjacka/overall) beroende på vädret. Prova ut vad som blir bäst för just ert barn i god tid innan.
Börjar ni förbereda redan nu så kanske ni kan låna kläder av någon och inte behöver köpa nytt.
Sist men inte minst så kommer vi att göra rörelser med händerna till sången vi ska framför så barnen ska INTE ha några el-ljus eller lyktor med sig.

 

SO

Sagomattan (Charon)
Denna vecka har vi gjort lite annorlunda med sagomattan. Detta för att försöka minska väntetiden när sagan skapas. Några elever har haft svårt med att sitta stilla så länge på mattan. Den stora tärningen var utbytt till flera små tärningar med bilder på vad sagan skulle handla om. Sedan ritade vi bilder samtidigt som vi hittade på sagan. Alla elever hade fullt upp hela tiden och det blev inte så mycket väntan. Nu börjar boken “Charons sagor” att bli ganska tjock. Innan jul kommer Charon-gruppen att få ta hem sina fina böcker med sex helt fantastiska sagor illustrerade av var och en.

Dramalek (Nix)
Vi provade två nya lekar den här veckan, “Fruktsallad” och “Gröten kokar över”.
När vi leker “Fruktsallad” sitter vi på stolar som står i ring och kommer överens om tre frukter som vi ska tänka på. Den här gången blev det kiwi, mango och äpple. Den som står i mitten ropar ut namnet på en frukt och de som tänker på den byter plats med varandra. Ropar någon fruktsallad byter alla plats.
I nästa lek går en kompis runt och frågar om gröten kokar över. Då kan svaret bli ja eller nej, svarar kompisen ja blir det nästa kompis tur att tala om vad vi ska föreställa. Då kan det tex bli så att vi ska röra oss som studsbollar, vildhästar eller katter till en ny stol i ringen. Vi avslutade lekstunden med en kompismassage.

Simskola (Hydra)
Även denna gång fortsatte vi att öva och finslipa på bröst- och ryggsimmet. Vi fick också öva oss på att ta oss ner under vattenytan och plocka upp föremål (ringar och “sjögräs”) från bassängbotten. Under alla lektioner ger simlärarna Stina och Helen varje elev individuella utmaningar utifrån deras tidigare simkunskaper. De som är nybörjare få mer fysiskt stöd och hjälp med att få in tekniken och att samordna rörelserna. De som kan simma lite grann får utmaningen att öva upp sin uthållighet och teknik.

 

ViM-grupper
Vi inledde vår träff med en namnlek där vi under en minut satt parvis och berättade för varandra om vad vi tycker om att göra. Sedan fick alla inför alla, i turordning säga sitt namn, säga kompisens namn och vad kompisen tycker om att göra. Till exempel “-Jag heter Eva och det här är Ansi som tycker om att måla”.
Efter det spelade vi “Lära känna”-spelet. Ett spel med en spelplan med olika frågor som vi fick svara på för att vi skulle lära känna varandra ännu bättre.

 

Fritids

Veckans pyssel
Vi har fortsatt med socker- och kulmålning under veckan.


Några barn har dekorerat Mellangårdens dörrkransar med skogens material.

 

Skogen på fritidstid
Just nu är det för mörkt och blött i skogen för att vi ska kunna vara där. Vi kommer därför att pausa utflykterna på torsdagar under fritidstiden fram till jul och återupptar dem någon gång under vårterminen.

 

Skola och hem

Skolenkät
För fyra veckor sedan fick ni information om att vi under förskoleklassåret lämnar ut två olika enkäter till er vårdnadshavare som vi önskar att ni tar er tid att besvara.
Den första som är från skolinspektionen fick ni vid detta tillfälle. Skolverket har hittills fått in 3 av 38 möjliga svar. För att resultatet ska kunna hjälpa oss att utveckla vår verksamhet så behöver fler av er svara. Senast den 29 november önskar skolinspektionen få in ert svar. 

Se mer information nedan.

“Nu är det dags för Skolinspektionens skolenkät. Enkätresultatet är ett av flera underlag i Skolinspektionens granskning av skolor. Resultatet används även i Skolverkets ”Välja Skola”.
Vårdnadshavare till barn i förskoleklass har möjlighet att delge synpunkter om skolan via Skolenkäten. Enkäten tar cirka 5‐10 minuter att genomföra och besvaras via webben. Enkäten ska besvaras en gång per barn. Har du flera barn i förskoleklass på den aktuella skolan besvaras enkäten en gång för vart och ett av barnen. Enkätsvaren kommer inte att behandlas av skolan, utan av Skolinspektionen. Resultaten presenteras i sammanställd form och kommer inte att lämnas ut på ett sådant sätt att enskilda personer kan identifieras.”

Se bifogade länk nedan.

Lemshaga-Akademi-Vardnadshavare-Forskoleklass

 

Nästa vecka
Måndag: Röd idrott / Grön NO.
Tisdag: Mångrupper. Simskola samling 07.50. Övriga 8.20.
Onsdag:
Torsdag:
Fredag: ViM 8.20-9.20.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

3 kommentarer

Kommenteringen är stängd.