Plutos veckobrev v.47

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Hh. I lådan låg bilder och ordbilder på HUND, HÄST, HARE, HUMLE och HAND. Vi sjöng “Hundra hundar”, “Lilla hästen Plopp”. “Hoppe hoppe hare” och Majas Alfabetsvisa om “Humle”. Vi tittade på Bokstavståget och denna gång hjälpte Tim farbror Hansson hade tappat bort sin hatt, halsduk och hund.
Vi har samlat ord på tavlan och har arbetat med veckans bokstav genom “Bokstavsslingan” och i “Bokstavshäftet”.

 

MATEMATIK

Den här veckan har vi jobbat med formerna cirkel och kvadrat. Vi tittade på två avsnitt av katten, musen, tiotusen. Det första handlade om cirkel och klot. Det andra om kvadrat och kub. Sedan pratade vi om vad vi lärt oss av avsnitten och att det är bra att lära sig vad formerna heter på mattespråket. Kvadrat ett sådant ord som vi ibland kallar för fyrkant, men på mattespråket heter det kvadrat. Efter det gjorde vi tillhörande sidor i matteboken. 

Vi har också tränat på siffran 6 och antalet 6. Vi tog reda på hur många namn vi kunde komma på tillsammans med 6 bokstäver. Först var det lite klurigt men efter en stund kom vi igång.

I matteboken behövde vi måla olika mönster med sex rutor och rutorna behövde sitta ihop. Först tränade vi med matteklossar. På hur många olika sätt kan vi bygga ihop sex klossar? Sedan fick var och en rita in sitt bygge i ett rutnät på tavlan.

 

IDROTT

Den här veckan hade röda gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningen ”Väcka kroppen” och “Rörelsestopp”.
Efter det lekte vi leken “Ögat ser”. Leken går ut på att bybornas ska försöka ta tillbaka byns skatter (ärtpåsarna) från den elaka häxan som bor på andra sidan skogen. För att göra det måste en från varje hus (rockringarna) ta sig fram genom skogen (redskapen), ta en skatt och sedan lyckas tas sig tillbaka genom skogen utan att bli upptäckta av häxan. Varje gång häxan blundar och ropar “123 ögat ser” förflyttar en sig i skogen, annars håller en sig gömd bakom träden (redskapen).
Vi avslutade lektionen med utvärdering “tummen” och avkoppling på golvet till lugn musik.

 

NO

Denna gång var det gröna gruppens tur att ha NO. I matten har vi precis arbetat med talet 6 så vi passade på att rita ekorrar där vi utgick ifrån siffran 6 för att rita en ekorre. Vi tittade på korta filmer om vad ekorrarna gör på hösten och hur träden ser ut på hösten. Under året kommer vi följa ekorren, ett lövträd och ett barrträd igenom alla fyra årstider.

Eftersom alla redan tittat på avsnittet om renen hemma så skrev vi fakta om renen och satte lite färg på bilden. Faktatexterna hängde vi sedan upp i hallen mellan röd och grön.

   

 

SO

Ugglan och kompisproblemet

Inte avbryta
“En uppfinnare har fått i uppdrag av drottningen att göra världens godaste dryck. Problemet är att hon måste genomföra uppdraget tillsammans med sin värsta fiende Uppfinnar-Eva, som aldrig lyssnar när hon pratar. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att höja rösten eller att bråka visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste uppfinnaren tänka efter och själv finna lösningen.”
urplay.se

Vi samtalade kring de olika lösningarna som togs upp i filmen och eleverna delade med sig av sina tankar kring hur de skulle kännas för en om en löste det på Ugglas sätt eller Uppfinnarens sätt. Eleverna delade även med sig av andra bra sätt att lösa problemet på som tex.:
-har man fått ett uppdrag så behöver man samarbeta.
-en kan inte bara bestämma. Då kan den andra bli ledsen.
-man kan turas om och prova bådas idéer. 
-när man samarbetar får båda bestämma och man hjälps åt.

 

Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)

Nix (dramalek)

Den här gången provade vi på några nya övningar/lekar där koncentration och samarbete fick vara i fokus.
Den klassiska dramaövningen Spegeln gjorde vi i par där två kompisar står mittemot varandra och härmar varandras rörelser. Den som är spegel härmar kompisens rörelser. Båda två fick prova att leda och härma rörelser till lugn musik.

I nästa lek, som vi kallar Spegel-memory, delade vi också in oss i par. Barnen kommer här överens om en gemensam rörelse eller form att visa med sina kroppar samtidigt som de placerar sig på olika ställen i klassrummet. En kompis går sedan runt och parar ihop rätt par.
Det var svårt att vara i den form/rörelse man bestämt med kompisen eftersom det gärna blev lite väl krångliga former att stanna kvar i. Det roligaste blev därför att få visa en alldeles egen form/rörelse som det också kändes bra att stanna länge i.

En kort stunds avslappning på mattan hann vi med innan det blev dags för en brandövning.

 

Charon (Sagomattan)

Vi började med att titta på ett avsnitt av sagomattan som denna vecka handlade om en ond häxa med lång näsa som jobbade på en bank.

Sedan tog vi upp sagostenar ur påsarna som gav oss ramen för sagan. Den här gången blev det dessa stenar:

Huvudperson: en fjäril

Plats: I storstaden

Problem: giftig svamp

Hjälpare: ett spöke

Lösning: en nyckel

Slut: pizza

Vi fantiserade ihop innehållet i sagan och sedan fick alla rita en passande bild till texten.

Pelle-Plutt och Pelle-Prutt

Det var en gång en liten fjäril som hette Pelle-Plutt. Han bodde i en stor stad som hette City-Gross. Ibland flög han omkring högt uppe bland skyskraporna som han älskade men ibland ville han vara i skogen som han också älskade. En dag kom Pelle-Plutt på att han skulle flyga till skogen för att plocka svamp som han skulle ha på sin hemgjorda pizza. Den skulle han bjuda sin goda vän Pelle-Prutt på till fredagsmys. Pelle-Prutt var ett snällt litet spöke och de hade känt varandra så länge de kunde minnas. Pelle-Plutt flög omkring bland träden och plötsligt hittade han en jättestor och finns svamp som var röd med vita prickar på. Problemet var att Pelle-Plutt inte visste vilka svampar som var giftiga. Han flög hem med svampen och började förbereda för att baka pizzan. Precis när han skulle lägga på den giftiga svampen på pizzan så kom Pelle-Prutt flygandes utanför fönstret och såg vad som precis höll på att hända. Han försökte knacka på och berätta för Pelle-Plutt att svampen var supergiftig men eftersom han var ett spöke så hördes inte knackningarna. Då kom han på att han hade kvar nyckeln in till Pelle-Plutts lägenhet sedan han hade varit blomvakt när Pelle-Plutt varit på semester i somras. Han tog fram nyckeln och låste upp dörren och flög in och skrek:

-STOPP! Svampen är supergiftig!  

– Va? Vilken tur att du kom hit och såg det innan jag satte in pizzan i ugnen. Då hade vi inte sett att det var giftsvamp sa, Pelle-Plutt. De goda vännerna slängde bort den giftiga svampen och gick till affären och köpte champinjoner och kantareller istället. Sedan lagade de pizza tillsammans. På pizzan la de tomatsås, ost, champinjoner, kantareller, skinka, oliver, paprika och salami. På kvällen åt de sin hemmagjorda pizza utan giftig svamp och tittade på Bamse.

-Nästa gång som du vill plocka svamp så följer jag med dig och lär dig vilka svampar du kan plocka, sa Pelle-Prutt till Pelle-Plutt.

-Det låter som en bra ide, sa Pelle-Plutt.

 

Hydra (simskola)

Första halvan av veckan pass inledde vi som vanligt med att öva på bröst och ryggsim både med och utan flythjälpmedel. Under andra halvan fick vi öva på att livrädda varandra med en livboj två och två. Den ena kompisen låg i livbojen medan den andra fick “bogsera” sin vän från ena sidan av bassängen till den andra. Vi simmade ryggsim samtidigt som vi höll ett stadigt tag om axlarna på vår kompis i bojen. Framme vid bassängkanten bytte vi plats.

 

Brandövning
I fredags hade vi brandövning. Vi har övat inför detta vid tidigare tillfälle och denna gång var barnen förberedda på att det skulle ske, så vi hade våra skor på oss.
När larmet gick, tog vi oss lugnt ut till Plutos uppsamlingsplats. När alla var inräknade tog vi oss ner till fotbollsplanen vid Amfiteaterns som är skolan gemensamma uppsamlingsplats. Där nere checkar skolans brandansvarig av att alla klasser är på plats med rätta antal elever.

 

Ny högläsningsbok
“Snick & Snack Vännerna i Kungaskogen bygger en koja är titeln på den första boken om ”Vännerna i Kungaskogen”. Sagan tar upp viktiga värdegrunder som vänskap, djur, natur, empati, mot utanförskap och mobbning, att vara ”schysst och en bra kompis”. I sagans och underhållningens form ger boken prov på hur man ska vara mot varandra och bygger in moral- och etikbegrepp i saga, sång, musik och dialog. Snick och Snack och alla bokens karaktärer har gått rätt in i barnens hjärta. Bilderna i boken är fantastiskt fint gjorda i akvarell och med figurerna i heltäckande färger.
Handling: I Kungaskogen ska kompisarna ekorren Snick och igelkotten Snack bygga en koja tillsammans, men de har inga verktyg. Raffe Räv har en verktygslåda, som han kan låna ut. Men bara kanske. Han kanske ska ha dem själv. Kaninen Bitis från Dalarna vill också vara med och leka. Snick, Snack och Raffe retas och säger att kojan är hemligt område, förbjudet för Kaniner. Älgen Älgvis (från Norrland) får reda på att Bitis är ledsen och talar om för de andra att så får man inte göra.” (ILKA)

 

FRITIDS

Skogen
Den gröna gruppen gick till Raketen men stannade bara en kort stund pga regn. Vi passade på att samla natursaker till kommande pyssel inför advent och juletid.

Bildprojekt
Nu avslutar vi projektet med våra lådor där alla barn som önskat fått möjlighet att skapa en miljö och därmed visa hur det gick till att lära sig något nytt i somras.

Jag har lärt mig..

-prata engelska
-åka ner på ställningen

Fritidssamling
Varje eftermiddag ca 14:30 samlas vi utanför Pluto i en kort samling för att gå igenom vad vi ska göra fram till kl.16. Under den här stunden får barnen möjlighet att välja vad de vill utifrån det vi erbjuder. För att det ska bli så tydligt som möjligt har vi den här veckan presenterat allt i en aktivitetstavla.

I ateljen fick de som ville samarbeta med att skapa en stor mandala. Det passade så bra eftersom de haft i läxa att skapa en egen förra veckan. Vi begränsade antalet barn till fyra för att ge dem möjlighet att arbeta i lugn och ro. De fick tillgång till en mängd olika naturmaterial som t.ex kastanjer, snäckor, torkade apelsinskivor.

Några barn målade tillsammans med en kompis på ett gemensamt papper utifrån ett tema de bestämde, tex Julen och Skolan.

Playdo har funnits uppdukat runt några bord och även här har antalet begränsats till fyra. När någon tröttnat har en ny kompis fått chans att prova.

Många barn väljer fortfarande att fortsätta sin lek utomhus efter vår samling men senast kl.16 “tutar” vi in alla.

 

 

Skola och hem

 

Information

 

En extra person
Från och med den här veckan och fram till jullovet får vi hjälp av Ida under fritidstiden och på torsdagförmiddagarna.

 

Lämna och hämta utomhus
Vi vill påminna om skolans corona-regel – att inte gå in i lokalerna!
Säg till den pedagog som checkar in eller ut om ditt barn behöver extra stöd kring kläder i kapprummet.

 

Jullovsanmälan till fritids
Nu går det bra att gå in på schoolsoft och anmäla närvaro elle ledighet på jullovet. Sista dag för anmälan är 6 dec.

 

Nästa vecka
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Röd grupp till skogen,14.30-16.00. Meddela oss på schoolsoft vid tidigare hemgång.
Fredag: Mångrupper, skolstart för Simskola 07.50. Dramalek/Sagomattan 8.20.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

 

7 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']