Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
Det är en månad kvar till jul vilket gjorde att vi den här veckan tog en paus i vårt tema om sinnen. Vi julpysslade istället och skapade vår gemensamma adventskalender. Vi pratade innan om vad man har en adventskalender till och vi var väldigt snart överens om att den är till för att räkna ner antalet dagar fram till julafton. Vi har även fortsatt att öva på vår “Tomtesång” till Lucia samt lyssnat på julmusik! Hela Pluto har börjat få julkänslor nu!
Barnen har fått gå till ateljén några barn i taget och hjälpas åt att skapa vår julgran.
Vi ritade av våra händer och klippte ut dem.
Vi skapade julgranskulor som skulle bli luckor på vår adventskalender.
Nu har vi vår egna julkalender!
IDROTT
Vi inledde lektionen som vanligt med “Väcka kroppen och “Rörelsestopp” som uppvärmning. Veckans redskapsbana var uppbyggd med stationer vi provat på tidigare men även några nya som till exempel armgång. Genom de olika stationerna har vi övat grundövningarna: åla, krypa, hänga, klättra, hoppa, stödja och balansera.
Vi avslutade lektionen med utvärdering samt nedvarvning till lugn musik på golvet.
SVENSKA
Veckans bokstav
Denna vecka har vi arbetat med bokstaven KK. Vi har sjungit “jag är en vanlig kanin” och ramsat Lennart Hellsings “Krakel spektakel”. Vi har arbetat med Kk genom bokstavsslingan, i ipads och i bokstavsboken. Vi har även samlat ord som börjar på och innehåller Kk.
Att samla ord och samtala kring ords betydelse är ett bra sätt för barnen att fylla på sin ordbank och utveckla sin språkförståelse på. Alla barn har olika sätt att lära sig och samla kunskap på och det ser även olika ut beroende på situationen. I den här stunden så sker kunskapandet både genom att lyssna och ta in de kompisarna säger och men även genom att själv dela med sig av ord som man känner till och kan förklara.
Språklust
Denna vecka har vi inlett kapitlet “ord och meningar”.
När barnen är i 5-7 årsåldern, leker de mycket med språket. Det är nu det är roligt att fantisera, skoja och hitta på nya, egna ord!
Vårt tal består av ord och meningar, men de flesta barn vet inte vad ett ord eller en mening är för något. De uppfattar nämligen ”pratet” som en enda lång ljudström, och inte som avgränsande ord, som tillsammans bildar meningar.
Kommande övningar ska på ett lustfyllt sätt hjälpa barnen att förstå vad ord är och vad meningar är.
Under följande veckor ska vi träna på :
* att dela upp meningar i ord
* att hitta på egna meningar
* att avsluta meningar
* sammansatta ord
* att uppfatta ordlängd
Allt detta är en utomordentligt central kunskap, när barnen ska lära sig läsa och skriva!
ur Språklust
Första lektionen till ära kom Tomten Tom och hälsade på i Pluto. Tom är en mycket omtyckt och speciell liten Tomte som bara kan säga ETT… ORD… I…TAGET och pratar därför mycket långsamt.
Av tomten Tom fick vi lära oss att en mening handlar om någon eller något och berättar något för oss. Vi fick också lära oss att det är mellanrum mellan orden i en mening för att det ska vara lättare att se orden och kunna och läsa vad det står.
Innan Tom skulle gå sjöng vi hans favoritsång ”tomten och haren”.
MATEMATIK
Syftet med veckans matematikpass var att barnen skulle kunna jämföra antal saker och kunna använda sig av begreppen fler än, färre än och lika många. Vi inledde lektionen med att visa startbilden med djuren på storskärm. På bilden visades fyra kaniner, fyra möss och fem ekorrar. Vi skulle tillsammans utforska om det fanns fler kaniner än möss och på vilka olika sätt vi kunde ta reda på det. Vi tog även reda på om det fanns fler kaniner än ekorrar. Barnen fick testa själva en stund med olika sorters material. Visa valde att använda sig av multikuber och tioramar medan andra ville rita på papper.
Olika förslag på hur vi kunde lösa det var:
- Man använde kuber eller ritade symboler för att representera djuren.
- De ordnade djuren i rader och såg att den längsta raden innehöll flest djur.
- De räknade djuren för att se vilken grupp som hade det största antalet.
- De parade ihop djuren från de olika raderna.
Vi kom fram till att det var lika många kaniner som möss. Alltså lika stort antal kaniner som möss. Det vi också kom fram till att det var fler ekorrar än kaniner. Alltså färre kaniner än ekorrar.
I övningsboken fick barnen öva på antalsuppfattning och jämföra antal genom att på första sidan ringa in den grupp som hade flest till antalet. Sedan fick de på nästa sida göra samma sak fast istället ringa in den grupp med färre saker till antalet.
SO
Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)
Spelfredag
På veckans spelfredag med Charon och Nix provade vi på att spela Yatzy. I spelet Yatzy tränar vi på att följa regler, turas om, antalsuppfattning och addition. Barnen blev även lottade i par för att öva på att arbeta med olika kompisar. Spelfredagarna är ett perfekt tillfälle att bekanta sig med andra kompisar än de man brukar leka med då vi är färre barn på Pluto.
Simskola
Den här veckan har vi fortsatt att öva på bröst och ryggsim. Vi har fått lära oss mer om livräddning. Vi har fått prova på att simma/bogsera en en kompis i en livboj samt var den som är i nöd.
Vi har också fått prova på att “vara i nöd” samt att livrädda varandra genom att kasta ut en livboj fastsatt i en Hansalina och sedan hala in varandra till kanten.
HYDRAS sitt sista simlektion fredagen den 14 december.
Skola och hem
Lucia
Enligt tradition utgör Pluto en del av skolans luciatåg tillsammans med stora och lilla kören. Pluto har det ärofyllda uppdraget att vara TOMTAR. Vi vill därför redan be er att se över vad som finns i klädväg (i rött vitt eller grått) där hemma, kanske kan ni låna ihop något så ni inte behöver köpa nytt. Tänk på att kläderna behöver var i en storlek så att de går att ha varma/ytterkläder under, då vi kommer vara utomhus. Under vår sång gör vi rörelser med händerna så tomtarna ska inte ha någon lykta eller ljus. Lucia på Lemshaga firas utomhus i Amfiteatern vid 8.00 den 13/12. Tomtarna behöver vara färdigklädda och redo för uppträdande senast kl. 07:50.
Plutokompis, öva extra hemma med din familj!
Tomtar tomtar tomtar, vi är små små tomtar
Röda luvor mjuka skor, smyger kring där mänskor bor
Tomtar tomtar tomtar, vi är små små tomtar
Klappar klappar klappar, vi kan göra klappar
Stora hårda mjuka små, är du snäll så kan du få
Klappar klappar klappar, vi kan göra klappar
Julgröt julgröt julgröt, tomtar gillar julgröt
Vi kan äta stora fat, risgrynsgröt är tomtemat
Julgröt julgröt julgröt, tomtar gillar julgröt
Vecka 49
Måndag: Idrott /NO
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Skogsutflykt GRÖNA gruppen 14.30-16.00
Fredag: Simskola för HYDRA, Spelfredag för NIX och CHARON.
Plutofamilj! Vi önskar att ni lämnar en kommentar eller skriver “vi har läst” så att vi ser att ni har tagit del av brevet.
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger
27 kommentarer
Tack för en kul vecka.
Tack för en trevlig vecka!
/Lucas med familj
Bo med familj har läst
Vi har läst
Kanon, tack för denna veckan!
Vi har läst, vilken mysig vecka med julstämning och pyssel. Vi övar för fullt på ”tomtar, tomtar…”
Tack för fint veckobrev! Vi har läst!
Tack för denna veckan!
Vi har läst!
Vi har läst.
Tack för denna vecka hälsar Viola och pappa Anton
Vi har läst och tackar för en fantastisk fin vecka- ALLT var toppen enligt Millie!
Vi har läst! Hls Sandrine
Vi har läst, tack för denna veckan!
Otis och pappa har läst!
vi har läst och även övat på sången
Vi har läst!
Vi har läst och känner oss tacksamma:-)
Tack för en fin vecka 🙂
Tack för en fin vecka!
Vi har läst och ser framemot en ny vecka!
/Bianca med familj
Vi har läst. Allt bra men skeptisk inför tomteuppdraget
Vi har läst,
Tack för förra veckan.
/Hugo med familj
Emma gillar simskolan.
Vi har läst! Tack för en fin vecka!
Vi har läst 🙂
Vi har läst 🙂
Kommenteringen är stängd.