Plutos veckobrev v.48

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

NO
Denna gång var det gröna gruppens tur att ha NO. Vi avslutade området hösten genom att titta igenom vad som saknades och rita klart och att sätta in sidorna vi gjort i en mapp. I helgen så går vi in i en ny årstid och då kommer vi få lära oss massa nytt spännande under tre månader. Så småningom kommer mappen bli “Boken om året”.

 

IDROTT
Den här veckan hade röda gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningen ”Väcka kroppen”. Sedan fortsatte vi med “rörelsestopp”. Den här gången var uppdraget att röra sig fritt när musiken var igång, men när musiken tystnade gällde det att förvandlas till olika siffror liggandes eller ståendes på golvet.

Efter det lekte vi “Rörelsekull” och “Här kommer vi”.

Rörelsekull
I leken “Rörelsekull” gällde det att passa sig för de fyra kullarna (röd, grön, gul eller blå). Om du blev kullad fick du ta dig till den rörelestation som hade samma färg som kullarens band och utföra övningen. När vi var klara med ett uppdraget vara vi med och blev jagade igen.
Röd = rulla som en stock på mattan
Grön = hoppa harskutt på bänkarna
Blå = hoppa 5 upphopp på mattan
Gul = gå balansgång på bänkarna

Här kommer vi
Vi har också lekt en variant av leken “Här kommer vi” som är en slags chard- och kullek. I denna lek var vi indelade i två lag. Leken gick ut på att lyckas gissa vad de andra laget försökte föreställa (racerförare, studsbollar mm). När ena laget gissat rätt fick de försöka kulla de andra. De som blev kullade fick byta lag. Efter det bytte lagen uppgift. Nu var de andra lagets tur att hitta på någon charad och sedan bli jagade.

Plutokompis!
Berätta för någon där hemma, vilken lek tyckte du bäst om, “Rörelsekull” eller “Här kommer vi”?

 

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Ii. I lådan låg bilder och ordbilder på IGELKOTT och IRIS. Vi ramsade “Igelkotten rund och go”, sjöng “Min lilla igelkott” och Majas Alfabetssång om “Iris”.
Vi har samlat ord på Ii och arbetat med veckans bokstav genom “Bokstavsslingan” och i “Min bokstavsbok”.

 

Språklust
Under hela året arbetar vi på olika sätt med den fonologiska medvetenheten dvs att lära sig lyssna efter bokstavs- och språkljud och få känslan för rytmen i språket med hjälp av sånger, rim och ramsor.
För att utveckla elevernas språkförståelse under förskoleklassåret använder vi i oss bland annat av läromedlet “Språklust 2” som utgår från Bornholmsmodellen.

Rim
Denna vecka har vi arbeta med Rim. För att uppfatta rim måste man lyssna efter hur orden låter, istället för att tänka på vad de betyder. Det viktiga är att eleverna uppfattar och hör det som är ljudmässigt lika.

* mus – hus
betydelsemässigt olika men ljudmässigt lika = rim

*mus – råtta
betydelsemässigt lika men ljudmässigt olika = inte rim.

I veckan har vi ramsat “Gubben Gran”,  “Alla byxor äro dyra” och “Åtta ben har spindelmor”. Vi har sjungit “Moster Ingeborg” och “En elefant balanserade”. Vi har pratat om vad rim är och aktivt lyssnat för att höra hur olika ord låter och om det låter lika i slutet. Vi har rimmat på olika föremål som vi plockat upp ur en påse, vi har arbetat med rimkort på olika sätt och hittat rim-par.

Vi har också tittat på Lennarts Hellsings ABC första avsnittet: Agare Bagare Kopparslagaresom. Det är korta tecknade avsnitt med massor av rim.

 

MATEMATIK
Den här veckan har vi jobbat med tre former, cirkel, triangel och kvadrat. Vi tittade på katten, musen, tiotusen som handlade om cirkel och klot.
I matteboken tränade vi på att rita de tre olika formerna och sedan arbetade vi med talet 6.
Gröna gruppen har också hunnit träna på att skriva siffror uppifrån och ner och åt rätt håll. Vi tränar på laminerade papper och när man tränat på en siffra så att man blir nöjd får man skriva siffran på ett papper med “Mina vackraste siffror”.

 

SO

Mångrupperna

Dramalek (Nix)
Så här såg tisdagens innehåll ut på dramaleken.

  • Namnkedjan
  • Påsen i handen
  • Levande leksaksaffären
  • Massage

I Levande leksaksaffären leker vi att det finns en gammal dam som äger en leksaksaffär där det finns fullt med olika leksaker. Barnen tänker ut en leksak som de vill föreställa. På dagen är affären öppen och leksakerna sitter på sina hyllor i affären. På natten får alla leksaker liv och kan prata med varandra..

Plutokompis! Vilken leksaksfigur föreställde du?

 

Sagomattan (Charon)
Den här veckan skrev vi en saga om en drake och en mus som bodde på en ö. Draken var rädd för möss och mössen var rädda för draken. De ville inte att han skulle trampa på dem med sina stora fötter. Som tur var slutade även denna sagan lyckligt.

 

Simskola (Hydra)
Första halvan av veckan pass inledde vi som vanligt med att öva på bröst och ryggsim både med och utan flythjälpmedel. Under andra halvan fick vi öva på att livrädda varandra med en livboj två och två. Den ena kompisen låg i livbojen medan den andra fick “bogsera” sin vän från ena sidan av bassängen till den andra. Vi simmade ryggsim samtidigt som vi höll ett stadigt tag om axlarna på vår kompis i bojen. Framme vid bassängkanten bytte vi plats.

 

 

Tryggisar
Denna vecka har Tryggisarna i Mellangården träffats vid två tillfällen. De har pratat om Fredspriset som ska delas ut under julavslutningen och pysslat några saker till det.
De har även haft ett möte där de fick berätta vad som kommit upp när klasserna arbetat och kartlagt “Otrygga platser” för någon vecka sedan. De kom upp flera bra tankar och Tryggisarna diskuterade vidare kring olika lösningar. Nästa veckan kommer Plutos Tryggisar får berätta mer för oss om vad de kom fram till på mötet.

 

ViM-grupper
Denna vecka inledde vi med “Byta-namn-leken”. Vi gick runt i rummet och presenterade oss för varandra. Det kluriga var att efter att vi hälsa på varandra så bytte vi namn med varandra. Så nästa gång jag hälsade på någon så var det det nya namnet jag skulle säga. Leken gick ut på att hälsa på olika personer tills en fick tillbaka sitt eget namn igen.

Efter det gjorde vi “Upp och hoppa-spelet”. Vi turades om att slå en tärning och flytta varsin spelpjäs på en spelplan. Varje gång vi hamnade på en tom ruta fick vi dra ett rörelsekort och utföra övningen som stod där på, som till exempel 20 armcirklar eller 10 knäböj.

 

 

FRITIDS

Ett urval från veckans lekar och aktivteter på fritids.

 

Skola och hem

 

LUCIA PÅ LEMSHAGA
Luciafirandet på Lemshaga hålls på morgonen kl. 8.00 Luciadagen den 13 december i Amfiteatern. Plutobarnen som är med i Luciatåget kommer behöva vara på plats utanför Pluto, färdigklädda, senast 07.40 denna dag. Ni föräldrar kommer efter lämning ha möjlighet att vara publik och får då gå och ställa er runt om Amfiteatern där det finns plats, bänkarna kommer vara upptagna av skolans övriga elever.
Storgården brukar hålla öppet tidigt denna dag så ni kan gå in och värma er en stund innan.

Tomtekläder
En Lemshagatomte har traditionella tomtekläder. Röda/vita eller röd/vit/gråa. Då vi är utomhus så behöver kläderna vara i en större storlek så att barnen kan ha varma kläder under (underställ + fleecekläder alternativt täckbyxor/täckjacka/overall) beroende på vädret. Prova ut vad som blir bäst för just ert barn i god tid innan.
Börjar ni förbereda redan nu så kanske ni kan låna kläder av någon och inte behöver köpa nytt.
Sist men inte minst så kommer vi att göra rörelser med händerna till sången vi ska framför så barnen ska INTE ha några el-ljus eller lyktor med sig.

bilder på kläder

 

JULAVSLUTNING I KYRKAN
En till tradition som vi har på Lemshaga är vår Julavslutning i Gustavsbergs kyrka.
Vi i Pluto/Mellangården har vår sittning i kyrkan mellan 17.15-18.00. Under Julavslutningen kommer klasserna att framföra en varsin sång och lilla kören kommer att sjunga. Rektorerna brukar bland annat dela ut ett fredspris och hålla ett jultal.

Klädsel
Plutobarnen får gärna ha på sig en tomteluva, men i övrigt är det valfri klädsel denna kväll.

Parkering
Vi har andra sittningen som är mellan Storgårdens och Ladans så det innebär att det kommer vara mycket trafik och folk runt kyrkan både innan och efter. Ni behöver därför vara ute i god tid för att hitta en parkering då det inte finns så gott om platser nära kyrkan. Parkera hellre vid Gustavsbergs centrum och promenera till kyrkan.

Försäljning
Utanför kyrkan brukar åk 5 (Mars) ha försäljning av olika slag, för att samla pengar till klasskassan, så det kan vara bra att ha kontanter eller mobiltelefonen (swish) nära till hands.

Lämna företräde
För att alla tre sittningar ska gå så smidigt som möjligt behöver vi vara lite organiserade när vi ska ta oss in och ut ur kyrkan. Vi har som en oskriven “regel” att vi låter alla som ska ut ur kyrkan ta sig ut först. Sedan får de som ska in på nästa sittning gå in. Tänk på att inte stå precis vid entrédörrarna och blockera varken vid in/ut gång.

Sittplatser i kyrkan
I kyrkan sitter eleverna klassvis i bänkarna tillsammans med sina pedagoger, så ni föräldrar behöver komma fram och lämna ert barn till oss. Pluto sitter längst fram. På grund av platsbrist vill vi att ni tar hand om ert barns ytterkläder. Alla föräldrar och syskon får sedan sitta på bänkraderna längre bak i kyrkan eller stå längs väggarna och titta på.
Efter föreställningens slut tar sig åk 1-3 ut först. Vi i Pluto sitter vi kvar så ni föräldrar kan komma fram och hämta ert barn innan ni tar er ut. Ett tips! Ta er fram på gångarna längs med väggarna och inte genom mittgången.

 

Kommande händelser:
13/12 – Lucia kl.8.00 i Amfiteatern. Plutobarnen lämnas Tomteklädda 07.40.
19/12 – Julavslutning i Gustavsbergs Kyrka 17.15-18.00.
Fritids öppet – 20 December, 23 December (Stänger 15.00 pga dag före Julafton), 2 Januari och 3 Januari.
Fritids stängt – 27 December, 30 December och 7 Januari (pga. planeringsdag)
8/1-2020 – Vårterminen startar

 

Nästa vecka:
Måndag: Grön idrott / Röd NO.
Tisdag: Mångrupper. Simskola samling 07.50. Övriga 8.20.
Onsdag:
Torsdag:
Fredag: ViM 8.20-9.20.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

 

 

 

3 kommentarer

Kommenteringen är stängd.