Plutos veckobrev v.5

Hej alla familjer! 

 

Språk

 

Under veckan har vi arbetat med bokstäverna P och Q, lyssnat på Sandvargen, fortsatt med området ljud, lyssnat på sista kapitlet i Lyckostjärnan och arbetat med sista sidorna i arbetsboken.

Inom Språklustarbetet ”Ljud” har vi övat på att lyssna efter bokstävernas ljud. Att de heter en sak men låter på ett eller fler olika sätt.

 

 

I Lyckostjärnan har barnen Asta, Bea och Cesar sett en stjärna falla och önskat sig något. Barnen har bl.a ritat och skrivit om en sak som de skulle önska sig om de såg en stjärna falla. De har samarbetat två och två och försökt beskriva någon av de personer som vi har stött på i Lyckostjärnan. Kompisen ska genom beskrivningen komma på vem det var och till sin hjälp har de haft bilder av personerna med deras namn skrivet under.

 

 

 

 

 

I leken skrivs det nu inköpslistor, menyer, pengar och skyltar.

 

 

 

 

Matematik

 

Vi har fortsatt arbetet med mönster; att träna på förmågan att uppfatta mönster, identifiera mönsterdelen och att fortsätta konstruera mönster.

På mattan har vi laborerat med olika mönster och övat på att beskriva för varandra hur mönstret ser ut. Vi har hittat olika sätt att beskriva mönstret. Har mönstret lagts med olika klossar så har någon beskrivit sitt mönster genom att säga formernas namn och en annan beskriver mönstret genom att säga formernas olika färger.

Genom att lyfta varandras olika tankar får vi nya dimensioner och någons beskrivning gör att nya tankar föds och plötsligt har vi många fler sätt att beskriva våra mönster än vad vi annars hade haft.

Med valfritt material har de sedan gjort ett mönster, berättat hur det låter för sina kompisar och ritat av det i sina böcker.

Vi har fullföljt mönster i matematikböckerna och fortsatt att göra våra pärlband.

Den gröna gruppen hade Natur i tisdags och samarbetade två och två med att lägga mönster av naturens egna material. Det blir den röda gruppens tur på tisdag.

 

Här har ni två exempel från våra lektioner. Kanske kan ni komma på olika sätt att beskriva dem på. 

 

      

 

 

 

I veckan har flera av barnen börjat göra pärlödlor eller sköldpaddor. Här gäller det att koncentrerat följa beskrivningen, räkna rätt antal pärlor och att komma ihåg att pärlan behöver träs på från två olika håll för att hamna rätt. Fina kompisar som kommit på hur man gör hjälper gärna till att få fler kompisar att göra dessa små fina pärldjur.

 

Får vi presentera våra allra första pärlödlor; Regndroppen och Blomman.

 

 

 

Samtal med barnen – hållbar utveckling

 

Vi har sett ett behov av att påminna barnen om hur vi gör för att vara rädda om våra egna och skolans saker. Vi har påmint dem om regeln vid boden som är att då du har lånat något från boden så är det viktigt att du lämnar tillbaka den. Var sak har sin plats både i boden och inne på Pluto, för att det ska underlätta för barnen att självständigt sköta detta.

Barnen växer och behovet av att sparka med benen är stort. Men det är viktigt att tänka på att det är bollar som tål att sparkas på. Sparkar man till en hink eller en låda, som kanske inte heller ligger där den ska, så kommer den tillslut att gå sönder.

Regel gällande byggen inomhus (kapla, plus-plus och liknande) är att man får spara byggen som man har gjort, men att allt ”krajjas” på fredagar, för att det ska finnas material tillgängligt att leka med på måndagarna.

Då man ska gå hem behöver man fråga kompisarna om de ska fortsätta leken eller om man ska hjälpa till att städa innan man går hem.

Om man tar av sig något klädesplagg så lägger man det på sin hylla i hallen. Kläder som är blöta hänger man upp i torkskåpet och ber om hjälp om det behövs.

Denna vinter har ju inte haft det allra roligast vädret att erbjuda. Men geggamojjan är också rolig att leka med och lite smutsig ska man kunna bli i leken. Men om leken har blivit att gegga ner sina kläder är den inte längre ok. Kläderna går sönder, tvättmaskiner går sönder och dessa kläder kan varken hängas upp på kroken eller i torkskåpen.

Stäm gärna av med era barn då ni läser veckobrevet att detta är regler som barnen vet om. Då ni hämtar dem så kan de kanske behöva hjälp genom att ni frågar dem om de har plockat undan efter sig innan de går.

 

 

Allaktivitetsdagen på måndag

Alla barn har fått sitt förstahandsval. Barnen har valt “Skridskor”, “Dans och drama” och “Lekar inne och ute” (Vandring har utgått).

Vi träffas på Pluto på morgonen. Senast kl.8.30.

För er som ska åka skridskor kan ni välja att lämna vid Ekvallen. Det kommer att finnas personal från skolan där kl.9. Pluto är där ca. kl.9.30. Om ni väljer att lämna där så mailar ni senast söndag till:  malin.bengtsson@lemshaga.se

Allaktivitetsdagen pågår till ca kl.13, därefter har vi fritids på Pluto som vanligt.

 

Skridskor och isvett, med bl.a Malin

Vi kommer att erbjuda fri skridskoåkning, teknikbanor och isvett med isdubbar och hansalina. Vi tar bussen till Gustavsberg och åker på Ekvallen.
Material: Egna skridskor och hjälm.
Lunch: Egen lunchmatsäck

Kom ihåg: Ni behöver prova hjälmen med en tunn mössa, så att den är lagom. Tänk på att barnen ska bära sina saker själva, så att ni packar allt i en lämplig väska.

 

Lekar ute och inne, med bl.a Maria

Vi kommer att ha stationer med olika lekar både ute och inne i gymnastiksalen.
Material: Mjuka och bekväma kläder som du kan röra dig i. Samt varma ytterkläder som passar för utomhusaktiviteter.
Lunch: Serveras i matsalen i skolan.

 

Dans och drama, med bl.a Anna
Vi arbetar med rörelse, dans och olika dramaövningar tex. sjalar, teater och musik.
Material: Mjuka och bekväma kläder som du kan röra dig i.
Lunch: Serveras i matsalen i skolan.

 

En dag på Pluto

Det var länge sedan vi hade föräldramötet där vi berättade för er hur en dag på Pluto ser ut.

 

7.30         Skolan öppnar, fritids

8.30         Plutos förmiddagslektioner börjar

10.20       Lunch

11-12       Lunchrast utomhus

12            Plutos eftermiddagslektioner börjar

13.15       Fritids börjar

13.30       Mellanmål och därefter rast utomhus

14.30       Barnen får välja att gå in om de vill

16            Vi samlar barnen inomhus eller utomhus beroende på årstid

17            Skolan stänger (Kl.15 dag före röd dag, se kalendarium)

 

 

Plutos nya föräldrakoordinatorer är:

Svante och Sixtens mamma Åsa, som ni når på:  asa.bejerskog2@gmail.com

Maltes föräldrar Martin och Ann-Charlotte, som ni når på:

martin.soderberg@fasa.se   och  ac.soderberg@fasa.se

 

 

Snart är det Sportlov!

För att kunna planera vår verksamhet vill vi veta vilket behov ni har av fritids under lovet.

Fyll i enkäten som finns i länken nedan. Kom ihåg att trycka spara efter ifylld enkät.

Glöm ej att det är ett sista anmälningsdatum 13/2.

Fritids har öppet kl. 7.30-17.00.

Mvh Fritids

Länk till sportlovsanmälan

 

Trevlig helg önskar plutopedagogerna

11 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']