Plutos veckobrev v.50

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Kk. I lådan låg bilder och ordbilder på KANIN, KROKODIL, KOMPISSÅNG, KRITVIT, KOLSVART, KRAKEL SPEKTAKEL och KAPRIFOL. Vi sjöng Majas Alfabetssång om “Kaprifolen” och tittade på ramsan om Krakel Spektakel av Lennart Hellsing. Vi sjöng om Krokodilen i bilen, Kompissången och Jag är en vanlig kanin.
Vi arbetade med veckans bokstav genom Bokstavsslingan, tittade på Bokstavståget och arbetade i Bokstavshäftet. Vi har även samlat en himla massa ord på Kk.

Språklust – rim
Vi har fortsatt med rim och i veckan lärde vi oss tre nya ramsor. Åtta ben har spindelmor…, Pelle Plutt samt en fingerramsa om Nasse vit och nasse grå. Vi har sjungit En elefant balanserade, Rockspindeln och Imse vimse spindel tappa nått på tån. Vi har också rimmat för fulla muggar på olika djur.

Plutokompis!
Vilket av de tre djuren rimmar på ordet…?

Plutokompis!
Avsluta meningen. Vilket djur sa vad? 

– TITTA UPP, SA EN _ _ _ _ (tupp)
– DE HÄR SKORNA VAR SKÖNA, SA EN _ _ _ _ (höna)
– VILKET JÄTTEPAKET, SA EN _ _ _ (get)

 

MATEMATIK

Denna vecka har vi fortsatt att arbeta med När jag föddes – läxan. Några har hunnit redovisa och några kommer att få göra det nästa vecka. Redovisningarna har gått till så att vi tittar på alla fina bebisbilder och läser texten. Sedan tar vi fram dockan vi gjort i verklig födelselängd och slår in vattenflaskor som väger just så mycket som ni gjorde när ni föddes. Sedan får alla känna hur det känns att hålla den vikten i famnen.

Under veckans mattelektioner har vi lyssnat och tittat på allas När jag föddes-läxor. När vi sett alla fina bilder och läst så fick vi känna på vikten genom att stoppa in vattenflaskor med olika vikt in i en filt. Det blev många små låtsasbebisar. Några har inte fått visa sin läxa ännu. Vi kommer att läsa allas bebisläxor så att alla får visa och känna vikten.

I matteboken jobbade vi med två sidor som handlade om att jämföra vikt. Vad väger mest och vad väger minst?

Programmering
Även denna vecka var IT-Maria (som vi kallar henne) hos oss och vi fick vi lära oss mer om programmering. Den här gången fick vi samarbeta med en kompis och programmera en bee-bot, som skulle ta sig från start till mål i en labyrint byggd av kaplastavar. Sedan fick vi spela fler banor på bee-botspelet som vi lärde oss förra gången.

 

IDROTT

Den här veckan hade gröna gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmning, Väcka kroppen. Sedan lekte vi leken som klassen röstat fram under morgonen. Det blev Ögat ser.
För att få lite julkänsla så avslutade med ringdans runt den lilla julgranen och sedan hade vi avkoppling till lugn musik.

 

 

NO

Denna vecka var det röda gruppens tur att ha NO. Vi tittade på ett nytt avsnitt av Djurverket och den här gången handlade det om ett djur som är duktigt på att klättra och som har en stor svans som den håller balansen med.

Plutokompis!
Kommer du ihåg vilket djur det var?

Efter filmen tittade vi på två grankottar. En som var helt hel och en som djuret som det handlade om hade varit framme och tuggat på.
Sedan färglagde vi dagens djur och fyllde i den korta faktatexten.

SO

Snällkalendern och Julkalender (Pelle Svanslös)
Vi har fortsatt att öppna luckor med snälluppdrag. Den här veckan har vi bland annat samtalat kring uppdragen:
*inkluder mera: bjuda in en kompis i leken.
*säg vad du tänker: ge en positiv komplimang till någon.
*bryta mönster: samtala med och lär känna en ny kompis”.

Vi har också tittat på några avsnitt av Pelle Svanslös. Vi har nu kunnat konstatera att den där Måns inte är någon trevlig typ, men också att varje gång han försöker vara elak mot Pelle så drabbas han själv i slutändan.

 

Ugglan och kompisproblemet
Veckans avsnitt handlade om en clown som har ett problem. Hon känner sig utanför när hon är med sina clownkompisar. Det är som om de inte vill vara med henne. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att bjuda på godis eller att ljuga visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste clownen tänka efter och själv finna lösningen. (urplay.se)

Som vanligt diskuterade vi olika sätt att lösa problemet i klassen. Så här tyckte många att clownen skulle göra.
-säga till kompisarna att hon vill vara med.
-säga till kompisarna att hon känner sig utanför.
-säga till kompisarna att hon blir ledsen och känner sig utanför.
-kompisarna kan bjuda in henne och fråga om hon vill vara med.

Plutokompis!
Kommer du ihåg hur clownen löste problemet?

 

Mångrupperna

 

Nix (Dramalek)

*Namnkedjan
*Rörelsememory
*Vad har vi gjort och vad har varit roligt
*Barnens lek-önskemål
*Avslappning till lugn musik

Idag provade vi Rörelse-memory som går till så här. Två barn får i uppgift att i tur och ordning samla på så många kompispar som som möjligt. “Samlaren” går runt i ringen och lägger sin hand på den som ska visa sin rörelse. Visar två barn samma rörelse blir de ett par.

Så här sista gången funderade vi över vad vi varit med om och vad vi gjort i dramaleken. Sedan röstade vi fram en lek som många gillade och lekte den avslutnngsvis. Det blev Den levande leksaksaffären.

 

Charon (Sagomattan)
Då har Charon-gruppen haft sitt sista tillfälle med sagomattan. Vi började att titta på ett avsnitt av sagomattan och sedan fick alla rita en framsida till boken Charons sagor. Nästa vecka får alla ta med sig sin bok hem. Kanske kan vara lite roliga sagor att läsa tillsammans under jullovet?

 

Hydra (Simskola)
Sista tillfället inleddes med att vi fick simma bröst och ryggsim. Stina och Michaela stämde av hur eleverna har utvecklats under dessa tillfällen. Om du som förälder önskar återkoppling på detta så kontakta Maria.
Passet avslutades med att vi fick ta oss runt en vattenhinderbana. Bland annat så fick vi åka mini-rutschkana, simma genom rockringar, klättra över krokodilen och hämta föremål från botten. Superkul tyckte många.

Den här veckan var det sista omgången för alla grupper i sin första aktivitet. Under eftermiddagen utvärderade och samtalade vi kring vår upplevelse utifrån VT-rutinen Dragkampen.

 

Rastlekar
På lunchrasterna under december har Mellangården en gemensam “lucköppning” ca 11:15 vid anslagstavlan på den övre sidan av skolgården. Tomten Christina ansvarar för det och varje dag presenteras en ny aktivitet som barnen kan välja att delta i. Luckornas innehåll den en här veckan har tex varit:

  • Leka Rörelsememory
  • Samla in tomtens pynt som hamnat i buskar och andra skrymslen av gården
  • Tomtegympa
  • Lyckohjulet

 

FRITIDS

 

 

Skola och hem

 

Information

 

Mångrupperna
Eleverna är kvar i samma Mångrupp men efter jul byter de aktivitet till:
Nix = Sagomattan
Charon = Simskola
Hydra = Dramalek
Mångrupperna hittar ni på schoolsoft. Första tillfället är fredagen den 22 januari vecka 3.

 

Kapprumsstädning
Under jullovet städas det lite extra på skolan bl.a i kapprummen.Vi vill därför att ni tar hem alla ytterkläder från ert barns kapprymshylla. Barnens extraklädeslåda (utanför klassrummen) behöver inte tömmas, men möjligen ses över.

Innan ni går på julledighet vill vi även att ni passar på att leta reda på kvarglömda kläder. Klädkorgarna kommer att stå ute vid hämtning under sista veckan. Kvarglömda kläder tar vaktmästaren sedan hand om. Dessa kläder stoppas i säckarna som finns kvar på skolan en kort period efter jul. Efter det lämnas de på återvinningen till bättre behövande.

 

Musikhjälpen
Vi på Mellangården, med huvudfokus i årskurs två (Uranus), har i år valt att engagera oss i Musikhjälpen. Musikhjälpen är ett insamlingsevenemang som funnits i Sverige sedan 2008. Den 14/12-20/12 kommer programmet sändas i 144 timmar direkt dygnet runt i P3 och i SVT/SVT Play för att tillsammans med Radiohjälpen uppmärksamma och på olika vis samla in pengar till en undanskymd mänsklig katastrof. Det är ett nytt tema i Musikhjälpen varje år och årets tema är: “Ingen människa ska lämnas utan vård”.

Länk till insamlingen

 

Vecka 51 (nästa vecka)

Måndag: Vi firar Lucia i klassrummet!
Tisdag: 
Onsdag: 
Torsdag: Röd grupp idrott. Ingen grupp går till skogen. 
Fredag: Julavslutning i klassrummet för elever och pedagoger. Sista skoldagen för terminen!

 

Vecka 52

Måndag: Fritids öppet (för de som anmält närvaro).
Tisdag:  Fritids öppet  (för de som anmält närvaro).
Onsdag: Fritids stänger 15.00 (dag före helgdag).
Torsdag: Stängt (Julafton). 
Fredag: Jullov (24/12-2020 – 3/1-2021).

 

Vecka 1 2021

Måndag: Fritids öppet (för de som anmält närvaro).
Tisdag:  Fritids stänger 15.00 (dag före röd dag). 
Onsdag: Stängt (röd dag). 
Torsdag: Fritids öppet  (för de som anmält närvaro).
Fredag: Fritids öppet  (för de som anmält närvaro).

 

Vecka 2 2021

Måndag: Skolstart! 8.20.
Tisdag: 
Onsdag: Planeringsdag 15.00-19.00. Fritids stänger 15.00.
Torsdag:
Fredag:

 

 

Trevlig helg och tredje advent!

/Maria, Lisa, Anna, Titti, Johannes och Ida.

 

 

En kommentar

Kommenteringen är stängd.