Plutos veckobrev v. 7

Hej alla Plutofamiljer!

Kunskaper / Normer och värden

Svenska
Denna vecka arbetade vi med bokstäverna Xx, Yy och Zz. Vi samlade ord på bokstäverna och övade extra noga på bokstavsljuden, då det var flera olika ljud att lära sig denna gång. Vi prövade även att gestaltade bokstäverna med vår kropp på olika sätt.
Pluto kompis!
Visa och utmana någon där hemma i att forma veckans bokstäver med kroppen.

Matematik
Denna veckan inledde vi kapitlet ”Former och mönster” i Singma matematiken.
Vi har tittat närmare på de geometriska formerna Cirkel, Kvadrat, Rektangel och Triangel. Vi inledde med att elverna själva fick dela med sig av sina kunskaper, om de kände igen formerna och vad de heter. Vi undersökte formerna och pratade om vad som kännetecknar dem som t ex. att kvadraten har fyra hörn och fyra lika långa sidor. Vi lyfte blicken och tittade runt i klassrummet och spanade efter former även där. Vi övade på att ljuda och skriva formernas namn samt arbetade i matematikboken.

Allaktivitetsdagen

Skridskor
Vi hade en härlig dag och det blev skridskoåkning både före och efter lunchen. Vår medhavda matsäck åt vi framför den värmande elden vid grillplatsen.

Vi vill förtydliga kring valet av att stanna på Lemshaga med våra Pluto och Neptunus barn som skulle åka skridskor. Vi märkte att det fanns en viss oro kring att skridskoutflykten blev flyttad till sjön här på Lemshaga. Beslutet var grundat på att det skulle vara så säkert för alla som möjligt. Det var många barn som skulle åka buss och eftersom sjön uppfyllde säkerhetskraven så ansåg vi att det var bättre och säkrare att de yngsta barnen var kvar här på skolan. Isens tjocklek testades noga innan av vaktmästaren och en fritidspedagog som borrade på flera ställen och mätte isdjupet till 13 cm närmast vassen och 15 cm tjock på den upplogade rutan som vi åkte på.
Vår prioritet är alltid att det ska vara så säkert och tryggt för barnen som möjligt! Vi ser det som något väldigt positiv att ta tillvara på den fina miljön runt vår skolgård och de möjligheter den ger oss!
Det som kunde förbättras var tidpunkten då ni föräldrar fick denna information.
Vi tar till oss kritiken och ska vara bättre på att informera så att ni som föräldrar kan ta ställning i god tid. Vi på isen hade som sagt en riktigt härlig dag på vår fina sjö!

Äventyrsvandringen
Vi startade dagen med att leka några ”lärakännalekar” innan vi tog oss ner till matsalen för att förbereda våra egna matpaket. Vi vandrade sedan till Scoutstugan och där fortsatte vi att leka lekar. Vid grillplatsen tillagade vi sedan våra matpaket och till etterätt poppade vi popcorn över den öppna elden.

Boo Rackethall
Äventyret började redan med att ta sig med buss ända bort till Nacka. Inne på Boo Rackethall fick vi sedan pröva att spela, pingis, tennis och badminton. Alla kunde fritt går runt och välja vad de ville prova på och när det var dags att fylla på med lite energi åt vi den medhavda matsäcken.

Senare i veckan återkopplade vi till Allaktivitetsdagen och utvärderade den tillsammans. Vi användes oss av Visible thinking rutinen “Dragkampen”. Där eleverna fick sätta sitt namnkort någonstans på känsloskalan från en missnöjd smiley – till en halvnöjd smiley – till en nöjd smiley. Efter att de placerat ut sitt kort berättade eleverna vilken aktivitet de varit på och om sin känsla av dagen.

 

 

Idrott
Vi inledde veckans lektion med att prata om OS (Olympiska spelen) som pågår just nu. Eleverna fick dela med sig av vad det kände till om OS. Så här sa några kompisar:
-Det är en tävling.
-Det är en tävling där många länder är med.
-Man kan tävla i skidor och skridskor.
-Man kan åka slalom också så som jag gör.
-Och längsskidor.
-OS är i ett annat land.
-Jag vet att en kille vann i går i snowboard.
-Jag vet att Sverige har tagit flera medaljer.
Vi samtalade vidare om vilka olika grenar som finns, vilka idrottspersoner som hittills har tagit medalj för Sverige och i vilka grenar det var i. Vi samtalade även om att de både finns vinter-os och sommar-os och att det har sitt ursprung i antikens Grekland för 100 år sedan. Innan vi gick till idrottshallen fick alla välja en OS-ritmall att färglägga.

I gymnastiksalen är det härligt att se att alla nu känner sig trygga i att turas om att leda uppvärmningen och hitta på uppvärmningsövningar. Vi har fortsatt med redskapsstationer och övat på att hoppa på satsbräda och trampett. De motoriska grundformer som vi övat denna gång är, klättra, balansera, rulla, springa, hoppa. Vid bommen och häcklöpningshäckarna utmanandes även elevernas smidighet när de tog sig över och under. Vi avslutade passet med avslappning till lugn musik.
Plutokompis!
Hur många fötter ska man landa med på satsbräda och trampetten för att få den bästa studsen? (två fötter, jämfota).
Vad händer när du får med dig armarna upp i ett ljushopp när du hoppar på trampetten? (du hoppar mycket högre).

Avskedsfest för Malin
I torsdags arbetade Malin sin sista dag. Under eftermiddagen hade vi avskedsfest med popcorn, salta pinnar och äppeljuice. I hemlighet hade eleverna skapat teckningar och andra pyssel till Malin som vi nu gav till henne.

Rastlek
Denna vecka vill vi lyfta våra fanatiska faddrar i Mars som ofta på lunchrasterna kommer förbi och leker en stund. Det kan vara att göra bästa farten på snurrgungan till att som här leka en rolig lek tillsammans. I veckan blev det bland annat ”Sol och iskull” och ”Under hökens vida vingar”.
Tack Mars för er glädje och engagemang!

En avslutande bild från fredagens simskolepass där det rådde ett fantastisk fokus. Eleverna övade att röra sig i vattnet med flytvästar och simlärarna avslutade med en rolig avslappningslek.

Information

Mångrupperna (Nix, Charon, Hydra)
Nästa fredag den 23 februari är det sista tillfället i den aktivitet som eleverna är i just nu. Efter sportlovet är det byte.

Sportlov
Vecka 9 är det sportlov och fritids har öppet för de eleverna som anmält behov av omsorg.

 

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger

 

9 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']