Plutos veckobrev v. 7

Hej alla Plutofamiljer!

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

NO

Eftersom vi nu på måndagar har en hel förmiddag med NO kunde vi fortsätta att fördjupa oss arbetet om stannfåglar. Vi fick dels göra ett häfte där men skulle följa instruktioner för att få fram vilken fågel som fanns på bilden. De tre fåglar som fanns med var koltrast, blåmes och rödhake. Men vi fick också fundera över varför vissa fåglar stannar och andra inte. Vi pratade också om att det kan vara svårt för fåglarna att hitta mat på vintern. Därför gjorde vi tillsammans fågelmatare. Det var roligt! Här fick vi träna på att följa recept. Receptet var:

500 gram kokosfett

2 DL (deciliter) Rapsolja

10 DL Havregryn

4 DL Solrosfrön.

Nu hänger våra fågelmatare runt om på vår skolgård och vi har till och med sett att det varit fåglar som ätit på dem, spännande! Nu ska vi hålla utkik ifall vi ser någon mer fågel.

 

IDROTT

Under veckans lektion har vi bland annat utmanat förmågor som rumsuppfattning, öga-hand koordination samt samarbetsförmågan.

Vi inledde som vanligt med uppvärmningsövningen “väcka kroppen” sedan lekte vi “Alla som…” Den går till så att alla står i en ring i en rockring och när Maria kommer med ett påstående gäller det att ta ställning till om det stämmer in på en själv. Gör de det så springer en ett varv runt ringen gör de inte det så står en kvar. Till exempel:

-alla som tycker om färgen gul…

-alla som har ett husdjur…

-alla som går på Pluto…

-alla som gillar lakrits… osv.

Efter det gjorde vi olika bollövningar enskilt med varsin boll till musik.

Vi rörde oss runt rummet och rullade bollen på golvet på olika sätt. Med en händerna, fötterna, huvudet mm. Vi studsade bollen på olika sätt, långsamt, snabbt mm. vi övade på att kasta och fånga den.

Sedan så jobbade vi parvis med bollen. Vi rullade, studsade och kastade bollen till varandra samtidigt som vi successivt ökade avståndet mellan oss. Här fick vi verkligen öva oss på att uppskatta och anpassade farten på bollen så att kompisen kunde ta emot den.

Vi avlutade med några samarbgetsövningar med fallskärmen. Några av de uppdrag vi löste tillsammans var:

-rulla bollen så den stannar på färgen röd, grön, gul osv.

-rulla bollen ett varv runt på fallskärmen utan att den trillar av.

-hur kan vi få bollen att studsa, fort, högt mm?

Vi avslutade med att förvandla fallskärmen till en koja, där vi alla satt inunder. Sedan la vi oss ovanpå den och hade avslappning till lugn musik.

SVENSKA

Veckans bokstav

Denna vecka har vi arbetat med bokstaven Qq. I bokstavslådan hittade vi bilder på olika djur som började på Qq som QUAGGA, QUETZALER och QUAIL. Vi sjöng Majas Alfabetsvisa om kluriga Q.

Vi tittade på bokstavståget och arbetade i bokstavsboken, spårade Qq i sanden, övade på bokstavsljudet. De som ville arbeta mer fick även jobba med Qq i A-Ö boken och parvis i ipads.

Språklust

Den här veckan gjorde vi en avslutande övning med långa och korta ord. Denna gång turades vi om att plocka upp ett kort från mattan, lyssna när ordet läste upp, tänka efter om det var ett långt eller kort ord och sedan sätta upp det på tavlan under tillhörande rubrik (kort – långt).

När alla kort var uppsatta på tavlan vände vi på dem och tittade hur det skrivna ordet på baksidan såg ut om vi hade lyckats placera korten under rätt rubrik.

MATEMATIK

I matematiken fortsatte vi att befästa tiokamraterna med hjälp av pyssel. Vi började med att repetera tiokamraterna för att sedan skapa tiokamratsregnbågar. Där varje färg i regnbågen symboliserade ett tiokompispar. Tiokompisarna är 0+10, 1+9. 2+8, 3+7, 4+6 och 5+5 !

I den andra delen fick barnen skapa ett varsitt tiokompisband. På bandet skulle man fästa 10 pärlor. Tanken med banden är att man ska öva på tiokamraterna. En av eleverna fick fördela ett antal pärlor i sin hand och låta resterande pärlor hänga utanför handen. Kompisen skulle då tala om hur många pärlor som låg i den stängda handen. Sedan fick de öppna båda händerna för att som det stämde.

SO

Alla hjärtans dag firade vi med att prata om kärlek. Vad är kärlek för oss? Vi kom fram till många olika ideer och tankar. Bland kunde kärlek vara enligt oss: ett husdjur, föräldrar, syskon, släktingar, någon man är kär i eller tycker om, speciella dagar, en plats, sig själv. Men kärlek kunde också vara när man frivilligt vill pussas eller kramas, att man får kramas med sina föräldrar eller när man inte vill släppa någon. Vi kom också fram till att man kunde känna kärlek till personer eller husdjur som lämnat oss. Kärlek är viktigt och kärlek är så himla mycket!

Förmiddagen fortsatte med att vi på hjärtlappar skulle skriva olika uppåtpuffar. Vi kom överens om att uppåtpuffar är något snällt man säger eller gör till någon annan.

Barnen fick också färglägga en varsin pusselbit. Pusselbitarna pusslade vi tillsammans ihop och det visade sig att pusslet var ett hjärta! Det blev två Plutohjärtan och pusslet visar tydligt att alla vi är lika viktiga och att vi är en del av en helhet.

På eftermiddagen kom Mellangårdens tryggisar på besök. Tryggisarna finns på skolan för att se till så att alla känner sig trygga. Det är en elev från varje klass som är utsedd att vara tryggis. Hjärtlapparna som vi gjorde på förmiddagen var ett uppdrag från Tryggisarna.

Lemshagas Tryggisarna stod för dagens rastlek “Hjärtkull” och kom sedan på besök under sista lektionen denna dag och delade ut kärleksmums. Som tack fick dem de färgglada hjärtan som vi hade skrivit uppåtpuffar på.

Skola och hem

Kläder efter väder

Det är mycket blött ute nu och vi önskar att ni ser över barnens extrakläder. Det är viktigt att barnen har extrakläder i sina lådor då vi är ute mycket och det är lätt att barnen blir blöta. Barnen har i veckan fått ta eget ansvar och fylla i en checklista över kläder de behöver ha med sig nästa vecka. 

 

Nästa vecka

Måndag: Idrott RÖD / No GRÖN

Tisdag:

Onsdag: Allaktivitetsdag 08:30

Torsdag:

Fredag: VIM-grupper 11:50-13:00

Trevlig helg!

/Plutos pedagoger

 

16 kommentarer

Kommenteringen är stängd.