Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
SVENSKA
Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Pp. I lådan låg bilder och ordbilderna PLUTO, PLANETER, PIPPI LÅNGSTRUMP, PELLE PLUTT och PION. Vi ramsade “Pelle Plutt”, sjöng Majas abc-sång om “Pionen” och “Här kommer Pippi Långstrump”.
Vi har arbetat med Bokstavsslingan och i Bokstavshäftet. Eleverna har också arbetat parvis, där de samarbetat och skrivit ner ord på en skrivtavla. De samlade ord som börjar, innehåller eller slutar på Pp.
De som ville fick även göra en skapande uppgift där de fick använda sin fantasi och kreativitet och förvandla bokstaven P till något som börjar på P.
MATEMATIK
Vi har tittat på Katten, musen, tiotusen om ordningstal. När använder vi ordningstal? Jo till exempel när vi ska beskriva på vilken våning någon bor i ett våningshus eller på vilket ställe någon står i en kö.
Vi tränade först med djur i en kö till en glasskiosk. Vilket djur står på 2:a plats? Vilket djur står på 5:e? Vilken plats i kön har djuret efter vargen? Osv.
I matteboken gjorde vi två sidor med övningar i ordningstal. Den här gången var några övningar i matteboken lite kluriga då det gällde att hålla många saker i huvudet samtidigt.
Plutokompis! Kommer du ihåg något mer där vi använder ordningstal?
NO
Den här gången var det gröna gruppens tur att ha NO. Vi fortsatte att arbeta med fåglar i Sverige. Vi började med att titta på två korta filmer: Skrutts fågelbok om små fåglar och Fåglar i Sverige. Efter det läste vi om Koltrasten som är sveriges nationalfågel. Den har en vacker sångröst som vi lyssnade på. Sedan tränade vi på några vanliga fågelnamn och hur vi känner igen just dessa fåglar genom att spela fågelmemory.
IDROTT
Denna veckan hade röda gruppen idrott. Även denna vecka hade vi turen att gympasalen var ledig. Vi inledde lektionen med Väcka Kroppen och Rörelsestopp.
Denna vecka var huvudaktiviteten Myrornaslek. Det är en bollek där eleverna är indelade i två myrlag med varsin myrdrottning. Leken går ut på att arbetarmyrorna som är uppdelade på varsin planhalva ska kasta myrägg (bollar) till sin drottning som står på en tjockmatta på andra sidan planhalvan. Drottningen samlar alla “ägg” hon lyckas fånga i en skattkista. När alla ägg är slut räknar vi hur många varje lag lyckats samla in.
Vi avslutade med att utvärdera dagens lek med hjälp av ”tummen”.
SO
Mångrupperna (Nix ,Charon, Hydra)
Sagomattan – Nix
Vi började som vanligt att titta på ett avsnitt av sagomattan med markus. Denna gång handlade avsnittet om en törstig spionblomma. Sedan drog vi sagostenar ur påsarna.
Den här gången skulle sagan handla om en fjäril i fjällen som fick besök av en elak myra. Då kom ett spöke med en guldtia och sedan firade de med glass. Sedan fick alla välja om de ville rita sin bild på ipad eller med papper och penna. Klicka på kortet med sagan så kan ni läsa den hemma.
Simskola – Charon
Den här veckan på simskolan har vi fortsatt att öva flitigt på tekniken i bentagen samt simmat både bröst- och ryggsim. Några av barnen var ute i stora bassängen och övade att simma en längre sträcka.
Dramalek – Hydra
- Namnkedjan
- Charad med hjälp av tygpåsen
- Spegeln
- Spegelmemory
- Massage
Den här gången provade vi några övningar/lekar där samarbete fick vara i fokus.
Den klassiska dramaövningen Spegeln gjorde vi i par där två kompisar står mittemot varandra och härmar varandras rörelser. Den som är spegel härmar kompisens rörelser. Båda barnen fick prova på att leda och härma till stillsam pianomusik.
I Spegelmemory går två kompisar går ut ur klassrummet medan vi andra delar in oss i par. Varje par bestämmer en gemensam rörelse och ställer sig sedan i en samlingsring. De två som gått ut kommer in och turas om att lägga sin hand på någon som får visa sin rörelse. Sen gäller det att para ihop de rätta paren.
Barnen har verkligen blivit modigare och vågar nu utmana sig alltmer utan att känna blygsel inför varandra. Det har blivit ett fint och tillåtande lek-klimat i gruppen.
Vara vänner
I URs serie Vara vänner får ta del av olika berättelser som ger oss möjligheten att tillsammans reflektera och lära oss mer kring hur vi ska tänka och agera i vårt sociala samspel.
“Säsong 1. Hur säger man ifrån när någon är dum? Varför är vissa människor så rädda för dem som är annorlunda? Kan man vara taskig utan att förstå det själv? Här får du se berättelser om empati, kompisskap och mod – det handlar bland annat om att vara ny i klassen, att vara olik sina kompisar och att hamna utanför. I berättelserna möter du både mobbningsoffer, förövare och den som passivt ser på. Historierna ser ut att sluta olyckligt ända tills rollfigurerna inser att de kunde ha handlat annorlunda och får chansen att ge berättelsen ett bättre slut.”
Den här veckan såg vi de två första avsnitten.
Avsnitt 1
“En berättelse om mobbning. Ida är åtta år och går i andra klass. Varje dag när hon går till skolan har hon ont i magen eftersom Agnes och Marissa aldrig låter henne vara med när de umgås. De tisslar och tasslar bakom hennes rygg och suckar när hon frågar vad de gör. Just idag får Ida veta att Agnes ska ha disco, och att alla utom Ida är bjudna.” /urplay.se
Avsnitt 2
“Elliot är nio år och har just flyttat. Han tycker att det ska bli spännande att börja i en ny klass, men blir genast besviken. Ingen pratar med honom. När fröken berättar att de ska ha roliga timmen på fredag blir Elliot glad. Då vill han dansa, för det är det bästa han vet. Men hela dagen går utan att Elliot får några nya kompisar. Plötsligt känns det omöjligt att uppträda på roliga timmen.” /urplay.se
Vid båda tillfällena hade vi bra diskussioner i klasserna, där vi tillsammans reflekterade över händelserna och känslorna som uppstod samt kring barnens och de vuxnas agerande i filmen. Vi kom fram till bra och kloka lösningar som vi själva kan ha användning av i leken med kompisarna här på skolan.
FRITIDS
Veckans aktiviteter
Göra armband
Många barn har under veckan valt att vara med i Tittis aktivitet där de fått lära sig att göra armband av garn.
Lera
På fredagarna (kl.15-16) kommer de som önskar få möjlighet att prova på att jobba med lera.
Skola och hem
Information
Våga visa-kvalitetsundersökning
Stort tack till alla plutofamiljer som tog er tid till att fylla i kvalitetsundersökningen.
Utvecklingssamtal
Vi vill också tacka er som vi träffat denna vecka, för bra och givande utvecklingssamtal. Så kul att få tiden att prata en stund med er. Bra jobbat Plutokompis, det gjorde du bra! Några har sitt samtal nästa vecka. Vi ser framemot att få träffa och prata mer med er.
Sportlov v.9
Om en vecka är det sportlov och vi behöver veta vilka barn som kommer att vara på fritids. Gå in i schoolsoft och anmäl närvaro eller ledighet. Tack!
Vecka 8
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Mångrupper. Skolstart för simskola 07.50, dramalek/sagomattan 8.20.
Fredag: Idrott grön (utomhus alt. i klassrummet) / NO röd.
Trevlig helg!
/Plutos pedagoger
4 kommentarer
Tack för en fin vecka! Vi har tagit del.
Tack för den här veckan!
Tack för info!
Tack för veckan 🙂 / Molly
Kommenteringen är stängd.