Hej alla Plutofamiljer!
Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande
NO
Denna vecka hade grön grupp NO. Vi tittade på en film om vildsvin och en bild på en jägare som jagar vildsvin i Östergötland. Sedan gjorde vi en egen faktatext om vildsvin. Sista meningen gjorde vi likadant som Yanko på djurverket brukar göra. Alltså att vi skriver en fakta som inte som djuret kan göra.
VILDSVIN
- Rymde och blev vilda.
- De är allätare.
- De ser dåligt men hör bra.
- De kan inte cykla.
IDROTT
Denna veckan hade röda gruppen idrott. Vi inledde lektionen med “Väcka Kroppen” och “Rörelsestopp”.
I redskapsbanan övade vi på att:
- krypa genom målen.
- stödja genom att hoppa sidhopp på bänken.
- balansera på bänkar och klättra i ribbstolen.
- rulla genom att göra kullerbytta på skumkilen och på långmattan.
- hoppa satsbräda upp på plinten och ljushopp ner.
- hänga genom att gå armgång på bomen.
- ansats och hoppa genom att hoppa ljushopp i trampetten till tjockmattan.
Vi hjälptes sedan åt att plocka undan alla redskap och avlsutade passet med att varva ner liggandes på golvet till lugn musik.
SVENSKA
Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Rr. I lådan låg bilder och ordbilderna RÖD, ROSA, RANDIG, RUTIG, RIM, RÖNNBÄR och ROSAMUNDA ANNORLUND. Vi sjöng en RIM-sång och Majas alfabetssång om Rönnbär. Vi tittade på Lennart Hellsings ABC om “Rosamunda Annorlund” och på “Bokstavståget”. Vi har arbetat med Bokstavsslingan och i Bokstavsboken. Vi har samlat Rr-ord på tavlan. Efter det fick alla en varsin liten skrivplatta och penna och så valde alla ut några ord som just de ville öva på att skriva och läsa.
Språklust
I veckan har vi fortsatt att arbeta med språklust och skapat sammansatta ord med hjälp av kroppen. Alla fick vara ett varsitt ord och så satte vi samman två kompisar som då bildade ett nytt sammansatt ord.
Till exempel Om Anna är FOT och Maria är BOLL. Om de ställer sig bredvid varandra så bildar de ordet FOTBOLL.
MATEMATIK
Under veckans mattelektioner har vi lyssnat och tittat på allas När jag föddes-läxor. När vi sett alla fina bilder och läst så fick vi känna på vikten genom att stoppa in vattenflaskor med olika vikt in i en filt. Det blev många små låtsasbebisar. Några har inte fått visa sin läxa ännu. Vi kommer att läsa allas bebisläxor så att alla får visa och känna vikten.
Sedan undrade någon vilken som var den minsta bebisen i världen. Vi googlade och fick reda på att den minsta bebisen heter Clara och när hon föddes vägde hon 307 gram och var 24,5 cm lång. Vi rullade in 3 dl vatten i filten och skickade runt så att vi kunde känna hur lite en så liten bebis väger. Efter det tittade vi på fem olika föremål. En bok, ett gem, en sax en flaska vatten och en penna. Vad väger minst? Vi kom fram till att det var gemet eller pennan. Alla fick känna och det var inte helt lätt när båda väger så lite. Vi kom fram till att det var gemet som ändå var lättast. Sedan tog vi reda på vad som vägde mest av boken och flaskan. Där var det lättare att känna skillnaden när man tog boken i ena handen och flaskan i den andra.
I matteboken jobbade vi med två sidor som handlade om att jämföra vikt. Vad väger mest och vad väger minst?
SO
Mångrupperna
Nix (Sagomattan)
Denna veckan handlade vår saga om igelkotten Dumle som ville vara den första igelkotten på månen. Kung Karl som styrde på månen hade bestämt att det inte fick vara någon igelkott på månen. Då kom ekorren Nötis till Dumles undsättning.
Charon (Simskola)
På simskolan inledde vi som vanligt med att öva på bröst- och ryggsim, med och utan flythjälpmedel. Denna gång pratade vi även “Sjövett”, hur en flytväst fungerar och varför det är så viktigt att ALLA familjemedlemmar har på sig den när vi vistas på sjön.
Sedan sänktes bassängbotten så att ingen bottnade och vi tog på oss en varsin flytväst.
Vi testade flytvästens förmåga och övade både på att flyta och simma bröst- och ryggsim med den på. Några testa även på att försöka dyka ner till botten vilket visades sig var helt omöjligt.
Hydra (dramalek)
Innehållet den här gången såg ut så här:
- Namnkedjan
- Det här är ingen stol..
- Blåsa fjäder
- Den levande leksaksaffären
- Sagomassage
I dramaövningen “Det här är ingen stol” ställer vi en stol i mitten av samlingsringen, den får representera olika saker som vi fantiserar om i en lek/charad. Ett barn får hitta på vad stolen ska föreställa och gör sedan en liten charad kring det. Sedan får de andra barnen gissa vad stolen föreställde och vad charaden handlade om. Det gjordes charader kring, bilar, matbord, dammsugare mm.
Barnen fick förra gången önska vilka lekar de ville göra de sista gångerna och då var det många som ville leka “Den levande leksaksaffären” igen, så det gjorde vi. Den här gången var vår prao Samuel med och lekte, han föreställde en rysk man på besök i byn där affären finns, och han ville köpa alla leksakerna, därför slutade leken på ett helt annat sätt än förra gången. Hur slutade leken och vilken leksak föreställde du den här gången?
Vi avslutade som vanligt med massage.
Allaktivitetsdagen
I fredags var det äntligen dags för Mellangårdens Allaktivitetsdag. Alla hade vi en härlig dag tillsammans i de olika grupperna Wild Kids, Skridskor samt Pyssel, bakning & måleri.
Praoelever
Vi har också hunnit med att tacka Viggo och Samuel från Merkurius, för den här veckan vi fick tillsammans. Vi gav båda ett varsitt tackkort som vi fyllde med fantasi presenter.
Tack till er båda, för alla roliga lekar på rasterna och för fina stunder och en hjälpande hand under lektionerna. Vi ses på skolgården!
FRITIDS
Fritidgympa
När vi har fritidsgympa börjar vi alltid med en samling där vi går igenom vad vi ska göra, hur vi ska värma upp och vad vi gör efter det. Den här gången fick barnens önskemål gälla och då blev det fotboll på den ena halvan av gympasalen och en hinderbana på den andra. I den här aktiviteten deltar fritidsbarn från flera årskurser (Pluto, Neptunus, Uranus) och vi kan tydligt se hur bra de samspelar med att hjälpa och stötta varandra i moment som kan vara lite ovana, särskilt för de yngre barnen. Roligt!
Vi avslutar alltid med en samling där vi reflekterar över vad vi tycker om dagens innehåll.
Sportlovet
Nästa vecka är det sportlov på fritids för de barn som är anmälda och vi som arbetar med barnen i Pluto är – Hanan, Johannes, Vincent, Fia, Trixie och Johanna.
Vi börjar dagarna med morgonsamling kl.9:00. Barnen får då veta schemat för dagen, vilka aktiviteter som är planerade och vilka plutokompisar som är på fritids. På måndag presenteras ett aktivitetsschema för hela veckan.
Under veckan äter vi lunch 10:30 och mellis 13:30.
Vid sjukdom eller ledighet meddelar ni oss som vanligt på schoolsoft. Planerar ni att lämna efter 9:15 vill vi att ni hör av er till fritids via mejl eller mobil.
fritids@lemshaga.se
Plutos mobil: 08-586 313 10
Fritids mobil: 08-586 313 27
Skola och hem
Information
Nästa vecka: (Sportlov v. 9)
Se info ovan.
Vecka 10
Måndag: Idrott/Grön. NO/Röd. Fritidsgympa kl.15-16 (barn från röd grupp) ???
Tisdag:
Onsdag: Mångrupper. Simskola samling 07.50. Övriga 8.20.
Torsdag:
Fredag:
Vi önskar er alla en trevlig helg och ett skönt sportlov!
/Plutos pedagoger