Plutos veckobrev v.8

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

SVENSKA

Veckans bokstav
Denna vecka har vi trollat fram bokstaven Qq. I lådan låg bilder och ordbilderna QUAIL, QUETZALER, QUAGGA, QR-KOD och QI GONG. Vi titta på några korta klipp om de tre ovan nämnda djuren som börjar på Q. Vi tittade även på hur en utövar Qi gong och prövade att göra några övningar. Vi arbetade med Bokstavsslingan och i Bokstavshäftet.
Vi sjöng Majas alfabetssång om kluriga Q och lyssnade på qr-sagan “Pettsson och Findus-Pannkakstårtan”.

 

Språklust
Vi har börjat ett nytt avsnitt i språklust som heter ”Ljud”. I detta avsnitt kommer vi att öva på att höra ordens minsta delar -ljuden (fonem), som t.ex. att lyssna efter vilket ljud våra namn börjar på. Att ord består av olika ljud och att ljuden motsvaras av bokstäver är ju lite klurigt. För att inte tala om att bokstäverna inte ens låter så som de heter.

Under veckan började vi att prata om vad det talade ljudet kommer ifrån (stämbanden) och att det finns olika sorters ljud, pratljud, buller, instrument, musik mm.

Vi lyssande och rörde oss till låtar inom olika musikgenrer (pop, rock, och klassisk).

Vi provade sedan att ligga alldeles tysta och stilla och lyssna efter ljud runt omkring oss.
bland annat så hörde vi:
-fotsteg från ovanvåningen
-ventilationen i taket
-barnröster lång bort
-någon som drog en stol

Vi har lekt en uppmärksamhets lek där vi skulle lista ut vart i rummet ljudet kom ifrån. Lisa och Maria smög runt i klassrummet och placerade sig på lite olika ställen och sedan gjorde de ett ljud (ringde i klockan, skramla med nycklar etc.) och då gällde det att snabbt, utan att titta, peka åt det hållet.

Vi har även lekt leken “Djurpar”. Alla blev i hemlighet indelade i olika djurpar. När leken startade gällde det att gå runt och låta som det djur en var och samtidigt lyssna och försöka hitta sin parkompis.

Vi har också fått prova på några olika instrument. Vi testade att spela i takt på maracas, tamburin, bjällror, claves (musikpinnar), bongotrumma, kastanjetter och triangel medan vi sjöng en sång.

Plutokompis!
Kommer du ihåg ramsan “Esike desike” som vi lärde oss under veckan. Kan du lära någon där hemma den?

MATEMATIK

Denna vecka har vi arbetat med talet 10, både i matteboken och i “Min sifferbok”. Vi har tränat på finmotorik genom att klippa ut pusselbitar av siffran noll och sedan pusslat ihop den till en nolla. Samtidigt har vi övat på att skriva siffran noll uppifrån och ner.

Plutokompis! Vad är Noll? På vilken sida ska 1:an stå för att vi ska få talet 10?

Vi har också spelat bingo där vi övade på att koppla siffra med antal. Att tex siffran 8 står för åtta äpplen. Några räknar alla äpplen i rutorna, andra har börjat se mönster. De kan tex se mönstret 6 i rutan med äpplen eftersom det ser ut på samma sätt på en tärning. De som kommit ännu längre ser grupper tex 3+3+3 är 9 men när vi spelar bingo på Pluto får alla bingo. Den här gången var vinsten ett jätterussin och sedan ett till om man suddade hela brickan ren och fin och det gjorde alla så klart.

 

NO

Vi fortsatte vårt arbete med fåglar. Vi såg några korta fågelfilmer och lyssnade på och försökte lära oss några fågelläten. Sedan lärde vi oss lite om hur olika fåglar gillar att göra bon. Vår NO-bok börjar få ganska många sidor nu. Boken kommer alla att få med sig hem i slutet av Pluto-året.

IDROTT

Denna vecka hade gröna gruppen idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningarna “väcka kroppen” och “rörelsestopp”.
Sedan lekte vi en lek som kallas för ”Basketfia”.
I denna lek var vi indelade i fyra lag och varje lag hade en egen basketkorg och varsin boll. Mitt på golvet låg spelplanen i from av rockringar i en cirkel. I en av rockringarna placeras en ärtpåse för varje lag. Leken gick sedan ut på att turas om i laget med att försöka pricka basketkorgen med sin boll. Varje gång det blev mål fick lagets ärtpåse flyttas fram en rockring. Det lag som först fått sin ärtpåse runt hela vägen hade vunnit.
Vi gjorde även en variant där vi skulle pricka (slå ner) en kon på en pallplint med bollen.
Vi avslutade med avkoppling till lugn musik.

SO

Mångrupperna 

Sagomattan (Nix)
Vi tittade på avsnitt 5 av sagomattan som handlade om ett snällt troll. Sedan drog vi sagostenar ur påsarna och den här gången skulle sagan handla om en snögubbe som bodde på en öde ö. Han hittade svamp och det kom en filur. De hittade en skattkista och sen blev det sol. Klicka på bilden för att läsa hela sagan.

Sedan fick alla välja om de ville rita bilden till sagan på vanligt papper eller på ipad.

 

 

Simskola (Charon)
Den här veckan på simskolan har vi fortsatt att öva flitigt på tekniken i bentagen samt simmat både bröst- och ryggsim. Några av barnen var ute i stora bassängen och övade att simma en längre sträcka. Alvslutningsvis övade vi på livräddning med livboj i lilla bassängen. I par fick barnen turas om att livrädda varandra, en låg i livbojen och den andra höll i och simmade ryggsim.

 

Dramalek (Hydra)
Så här såg torsdagens innehåll ut:

  • Namnkedjan
  • Det här är ingen stol..
  • Olika lekar på stolar i ring
  • Avslappning

I dramaövningen Det här är ingen stol, ställer vi en stol i mitten av samlingsringen och den får representera olika saker som vi fantiserar om i en lek/charad. Den som vill hittar på vad stolen ska föreställa och gör sedan en liten charad kring det. Sedan får de andra barnen gissa vad det handlade om och vad stolen föreställde. Det gjordes charader kring zombis, …..dammsugare mm.

Sedan fortsatte vi med olika lekar på stolar. I den första leken står en kompis i mitten och ropar – Alla som gillar.. (borsta tänderna, kaniner, glass osv) byter plats med varandra.

Vi lekte också Fruktsallad och kom överens om tre olika frukter vi skulle tänka på (mango, vindruva och banan). Den som står i mitten ropar ut namnet på en frukt och de som tänker på den byter plats med varandra. Ropar någon fruktsallad byter alla plats.

Barnen föreslog sedan att vi skulle byta ut frukterna mot olika godisar och det blev då choklad, gelehjärta, lakrits. Vips ändrades leken till Godispåsen.

 

Vara vänner
I URs serie Vara vänner får ta del av olika berättelser som ger oss möjligheten att tillsammans reflektera och lära oss mer kring hur vi ska tänka och agera i vårt sociala samspel.

Den här veckan tittade vi på avsnitt 3.

 

“Maria kallas ibland för Skit-Maria av sina klasskompisar. De säger att hon luktar och att hon har smutsigt hår. Hemma hos Maria är det stökigt. Det är för att Marias mamma är sjuk och inte orkar göra så mycket. Aldrig gör de något kul tillsammans. Men det säger inte Maria i skolan. En dag bestämmer hon sig för att berätta något helt annat istället.” /urplay.se

 

Efter filmen hade vi bra diskussioner i klasserna, där vi tillsammans reflekterade över de barnen och de vuxnas agerande i filmen. Vi kom fram till bra och kloka lösningar som vi själva kan ha användning av i leken med kompisarna här på skolan.

 

FRITIDS

De barn som önskat har haft möjlighet att arbeta med lera under flera eftermiddagar i veckan. Temat har varit – tumma en skål och göra ett djur. Allt ska nu lufttorkas någon vecka och sedan brännas i vår keramikugn.

 

 

Skola och hem

Information

 

Sportlov v.9
Nästa vecka är det sportlov på fritids för de barn som är anmälda och vi som arbetar med barnen i Pluto är – Johannes, Ida, Amanda och Titti.
Vi börjar dagarna med morgonsamling kl.9:00 och går tillsammans igenom dagens schema, planerade aktiviteter och vilka plutokompisar som är på fritids. På måndag presenteras ett aktivitetsschema för hela veckan.
Lunch serveras kl.10:30 och mellis kl.13:30.
Sjukdom eller ledighet meddelar ni som vanligt på schoolsoft. Önskar ni lämna efter kl.9:00 vill vi att ni hör av er till fritids via mejl eller mobil.
fritids@lemshaga.se
Plutos mobil: 08-586 313 10
Fritids mobil: 08-586 313 27

 

Schemaändring
Efter sportlovet återgår vi till det ordinarie schemat, med idrott/no på torsdagar och mångruppsaktiviteter (simskola, dramalek och sagomattan) på fredagar.

 

Kläder efter väder
Det ser ut som vi går mot lite varmare tider. I fredags fick alla lite vårfeeling ute på rasten och ville genast börja klä av sig de tjocka vinterkläderna. Våren kommer bjuda på alla möjliga väderomslag framöver. För att kunna klä sig bäst under en omväxlande dag behöver barnen har tillgång till det mesta i klädväg.

Bra utomhus utrustning:
*vinterskor och gummistövlar.
*overall/täckjacka och täckbyxor.
*tunnare jacka och tunnare överdragsbyxor.
*vantar (tjocka vantar och fingervantar)
*mössa
*fleecetröja.
*regnställ

 

Vecka 10
Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Idrott röd / NO grön.
Fredag: Mångrupper. Skolstart för simskola 07.50, dramalek/sagomattan 8.20.

 

Vi önskar er alla en trevlig helg och ett bra lov!
/Plutos pedagoger

 

 

2 kommentarer

Kommenteringen är stängd.