Plutosveckobrev v.41

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper / Normer och Värden / Ansvar och inflytande

 

Under veckan
Denna vecka har vi frångått ordinarie schema, då vi haft en hög frånvaro bland både elever och personal på Pluto. Vi hoppas att alla där hemma börjar må bättre nu och att vi ses under nästa vecka. Vi vill tacka er alla för att ni ansvarsfullt stannar hemma vid minsta symtom och tills symtomen gått över, det hjälper oss att minska smittspridningen. Och tack till alla friska och tappar som varit på plats denna något annorlunda, men mysiga vecka.

 

Tydlig struktur och hjälpverktyg
Vi har pratat om att det ibland kan bli förändringar i dagsschemat under en dag och när det sker så använder vi oss av triangelsymbolen som vi sätter upp på tavlan där förändringen är.
Triangelsymbolen som verktyg använder vi för att upplysa och förbereda eleverna på när en förändring uppstått. Till exempel om vi på morgonen har gått igenom schemat och sagt att vi ska arbeta med tex matte efter lunch, men så kommer det upp något som gör att vi behöver arbeta med något annat, då sätts triangeln upp och vi berättar vad som ändrats.

 

Leken i fokus
Under veckan har varit i skogen vid ett flertal tillfällen. Där vi utforskat miljön och lekt tillsammans. Bland annat så gick vi till skogsplatsen “Det nedfallna trädet”. Vi det stora trädet fick vi öva oss i att klättra. Flera av oss var lite nervösa över att klättra till en början, men det gick jättebra!
I leken får vi träna oss i många saker här är en del av det vi övar på när vi leker i styrda och fria lekar.

 

Ugglan och kompisproblemet
I veckan har vi tittat och arbetat med avsnitt 4 – Hålla vad man lovar.
“En fotbollsspelare har ett problem. Istället för att, som hon lovade, spela fotboll med sin kompis Fotbolls-Eva åkte hon skateboard med coola Lise. Fotbolls-Eva blev jätteledsen och vill nu aldrig spela fotboll med henne igen. För att hitta en lösning på det svåra kompisproblemet går hon till världens klokaste uggla för att be om råd. Men ugglans förslag att muta henne eller att skaffa en ny kompis visar sig vara dåliga, för att inte säga värdelösa. För att hitta svaret på problemet måste fotbollsspelaren tänka efter och själv finna lösningen.”

Vi tittade på filmen fram tills det var dags att komma på bra lösningar på problemet. Då pausade vi, diskuterade och kom med förslag på olika lösningar. Efter det tittade vi vidare på filmen för att se vad deras lösning var.

Så här tyckte några Plutokompisar att fotbollsspelaren skulle göra:
-hon ska säga till kompisen, att hon blev ledsen när hon inte lekte med henne som hon lovat.
-hon ska prata med sin kompis, de kanske kan leka alla tre.

Även denna gång höll vi med om det viktiga budskapet “Har du lovat, så har du lovat”. Vi kopplade det till vår skoldag och samtalade vidare kring vilka situationer det är viktigt att hålla vad man lovar, och om och i så fall i vilka situationer det är okej att bryta ett löfte.

 

Tripp trapp träd
Vi har tittat på programmet tripp trapp träd där vi har sett avsnitt om hösten.Tripp och Trapp flyger över sjön med hjälp av ett höstlöv. Skelettet Ben Rangel är detektiv och försöker lista ut vad det är för årstid. I holken spelas musikvideon “Hoppa långt hoppa kort”. Vi såg också ett avsnitt om skräp Tripp och Trapp kommer över sjön med hjälp av en glasflaska. Ben Rangel storstädar och ska slänga gamla apparater som är trasiga. I holken tjuvar Råtta ost i badrummet. I biografen visas filmen med Helena och Augusto som ska gå på skräpjakt. Sagan “Godispappret”.

 

Idrott
Denna vecka hade alla idrott. Vi inledde med uppvärmningsövningen “Väcka Kroppen”. Ståendes i en ring turades vi om att välja en kroppsdel som behövde väckas och hitta på en rörelse som passade för det. Sedan fortsatte vi uppvärmningen med att röra oss från ena sida i rummet till den andra på olika sätt. Bland annat genom att gå på tå, springa, krypa, åla, hoppa mm.

Huvudaktiviteten denna gång, var den samma som förra veckan, leken “Djungelvrål”. I denna lek var vi indelade i fyra familjer (röd, blå, gul, grön). Varje familjs uppdrag var att skicka ut en kompis i taget i djungeln (till konerna i mitten av planen). Där fick kompisen välja att lyfta på en kon och hade de tur så hittade de ett djur i samma färg som lagets färg. Men om de hittat ett djur in någon annan färg gällde att snabbt gömma det igen och springa tillbaka till laget. När laget hittat alla sina fem djur ropade de “Djungelvrål” för att visa att de lyckats med uppdraget. Bilder från förra veckans lektion.

 

Stationsarbete
I fredags hade vi stationsarbete. I båda klassrummen och i ateljén fanns det olika aktiviteter uppdukade som eleverna kunde välja fritt emellan.
På matematikstationen fick vi övat på att skriva siffrorna 0,1, 2 och 3 på siffer-arbetsblad. Men en whiteboardpenna har vi övat på spåra siffran uppifrån och ner och skriva den åt rätt håll. Vi har även fått färglägga siffrorna 0-7 och övat prick till prick på talföljden 0-25.
På svenska stationen jobbade vi med två olika svenskaarbetsblad. Vi övade bland annat på att skriva bokstäverna flera gånger, skriva ord och att para ihop ord mm.
På pysselstationen Ormen, fick vi klippa ut och färglägga en del av en orm med tuschpennor. Sedan satte vi ihop alla delar och fick en lång och vacker Pluto Orm.
På pysselstationen Musen, fick vi klippa ut de fyra delarna, klistra ihop dem på rätt plats, färglägga,  sätta på ögon och en svans.
I Ateljén kunde vi välja play doh leran eller att måla med vattenfärg vid staffli.

Vi avslutade fredagen med att titta på avsnitt 1 av Här kommer Pippi Långstrump på svt.play.

 

FRITIDS

Aktiviteter i veckan

SPA-avdelning
Ett litet SPA ordnades några eftermiddagar i ett av klassrummen. Där kunde fyra kompisar turas om att jobba eller vara gäster. Vi hade lugn musik som bidrog till att skapa en fin atmosfär i rummet. De som ville vara med skrev upp sitt namn på en bokningslista. En mycket uppskattad aktivitet som vi tar fram när det passar fritidsverksamheten.

Experiment
Vi har samlat löv i sopsäckar för att förvara under vintern och hoppas på att vi kan få fin jord att använda till vårsådden.

 

Skola och hem

 

Information

 

Mångrupper
Nästa vecka på fredag startar vi med våra Mångruppsaktiviteter. Skoldagen för de elever som har simskola börjar redan 07:50 denna dag. De som har Dramalek eller Bild börjar vanlig tid 8.20. Mer information kring upplägg och detaljer gällande varje aktivitet, kan ni läsa i veckobrev v. 40. Vilken Mångrupp ert barn tillhör finns att läsa i Schoolsoft under nyheter.

 

Stopp min kropp
Under nästa vecka kommer vi börja temaarbetet STOPP MIN KROPP. Vi kommer att arbeta utifrån ett material som Rädda barnen har tagit fram och som riktar sig till lågstadiet. Se information nedan.

stopp-min-kropp_information–om-undervisning_brevmall

 

Skolgarderoben
Nu är skolgarderoben på plats på skolan och de som önskar kan beställa kläder med skolans logga på. Ett urval av tröjorna kommer att finnas på skolan under nästa vecka för den som önskar ta en närmare titt eller prova storlek. En ev. beställning görs senast måndagen den 1 november på: www.skolgarderoben.se/lemshaga 

 

Höstlov v.44
Nu är det hög tid att anmäla närvaro eller ledighet för ditt barn till fritids inför höstlovet. Du gör din anmälan via Schoolsoft, genom att skriva NÄRVARO alt. LEDIG under kommentar från vårdnadshavare. Om ditt barn ska vara på fritids under lovet är det viktigt att du lägger in aktuella tider, annars tolkas det som ledighet.

Måndagen 1/11 under lovveckan har skola och fritids stängt för studiedag. Tisdag-torsdag 2-4/11 är det öppet som vanligt 8-17. Fredagen den 5/11 stänger vi 15:00, dag före helgdag (röd dag).

 

Nästa vecka (v.42)
Måndag: Morgonfritids/sovmorgon. Skolstart 9.20.
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Idrott Röd, NO grön. Grön grupp går till skogen kl.14.30-15.45. Skriv i Schoolsoft om du hämtar före 15.00.
Fredag: Mångrupperna börjar. Simskola 07:50. Bild och Dramalek 8.20.

 

Trevlig helg!
/Plutos pedagoger