Plutoveckobrev v. 40

Hej alla Plutofamiljer!

 

Kunskaper i Matematik

Den här veckan har vi arbetat med ordningstalen 0-5 och antalsuppfattning. Genom visible thinking rutinen “Think-pare-share” (där vi först tänkte själva, sedan pratade i par och tillsist delade med oss till hela gruppen) satte vi ord på och synliggjorde våra tankar. Med sifferkort och antalskort till hjälp visade vi för varandra vilka strategier vi använder oss av för att ta reda på vilka kort som hör ihop.

img_1754  img_1756  img_1758

Vi lekte en antalslek som utmanade oss i att först hinna uppfatta ett antal prickar eller värdet av siffran på ett kort, för att sedan i nästa steg gå och lägga till eller ta bort lika antal föremål från samlingsmattan. Vi sjöng även sångerna “5 små ankungar” och “5 små apor” och arbetade med uppgifter i matematikboken.

img_1780  img_1781  img_1782

 

 

Kunskaper i språket 

I språket den här veckan har vi avslutat vårt arbete med rim genom att hitta på egna rim om saker som vi tycker om. Vi har också arbetat med veckans bokstav F f som en kompis hjälpte till att presentera. Vi fick upp ögonen för ord som börjar på F f  tillexempel Frankrike, fritidsrast, flodhäst, fönster, fem, fyra mm. Vi sjöng sångerna “En flodhäst kom emot mig” och “Jag öppnar fönstret och tittar ut”. Vi arbetade i bokstavsoken, spårade bokstaven i sanden och övade på f-ljudet med hjälp av en fjäder.

unnamed   img_1779  img_1774

 

Värdegrundsarbete – känslor

Nu har vi plockat ner dokumentationen av barnens sommaruppgifter. Deras kort, texter och tankar kommer att sättas in i deras pärmar. Deras målningar har flyttats till väggarna kring ”fruktbordet” och barnen håller på att skriver egna skyltar till dessa.
Nu startar vi upp nästa projekt som kommer att handla om KÄNSLOR. Detta projekt kommer ni att kunna ta del av genom dokumentationen på väggarna mellan Röd och Grön.
Genom arbetet med känslor vill vi ge barnen möjlighet till att prata om och bli medvetna om olika känslor. Vi vill att de ska och lära känna sig själva och varandra bättre. Vi vill hjälpa dem att hitta strategier och verktyg för att på ett bra sätt kunna hantera olika känslor.
Vi möter varje känsla genom en bild och använder oss av Visible thinking-rutinen ”What makes you say that?”, som hjälper oss att reflektera och sätta ord på våra tankar. Vi läser den korta sagan som är skriven till bilden och samtalar sedan tillsammmans i gruppen.

Denna vecka har vi mött känslan rädd och arg/ilska. Vi upplever att det är en fin och öppen stämning i grupperna, där de delar med sig och lyssnar aktivt på varandra. Med hjälp av talstenen kommer alla till tals.
Den fina värdegrund som nu sätts på Pluto kommer att ligga som en fin grund för barnens fortsatta tid tillsammans här på Lemshaga.

img_1778-1 img_1796

 

Kunskaper i språket – Lyckostjärnan

Även i Lyckostjärnan har vi mött känslan rädsla. Vi började med att titta och reflektera kring denna bild:unnamed

för att se om vi kunde ana vad kapitlet skulle handla om. Sedan fick barnen veta vad kapitlet hette och de fick studera bilden ännu en gång, för att se om de kunde hitta ledtrådar till titeln.
– Vad hittade Asta?
– Hennes storebror, Sigge, tyckte om att skrämma henne. Vad sa han att det var som hon hade hittat?
– Vad gjorde Asta och hennes pappa?

Du fick rita och skriva om något som du är rädd för. Be din mamma eller pappa att berätta för dig om något som de är rädda för.

Föreställ dig att du är en liten myra. Vad tror du att myror är rädda för?
Föreställ dig att du är den största dinosaurie som någonsin funnits. Vad tror du att den var rädd för? Berätta för den du läser veckobrevet med.

Vi läste också faktatexter om fyra olika dinosaurier. Du klippte ut deras namn och något som vi hade lärt oss om dem. Vilken var det som åt stora köttben? (Tyrannosaurus Rex)

En var jätteliten. Lika liten som vilket djur då?

En hade en jättelång hals. Hur många våningar på ett hus kunde den nå upp till?

En hade en jätteliten hjärna. Hur liten då? (Som en valnöt)

 

Värdegrundsarbete – lekar på rasten och under fritidstiden

Som vi tidigare nämnt så pågår det ett intensivt relationsbyggande i gruppen just nu där barnen dagligen leker i både större och mindre konstellationer. Vi ser en fantastisk variation på lekar, där barnen inspireras av varandra och miljön både utomhus och inne.

Det spelas många olika spel, pysslas en hel del t ex masker och flera tillverkar sin egen spöksaga. De skrivs många brev som läggs i egentillverkade kuvert. Det leks med spökgubbarna eller andra figurer och skapas kartonghus i ateljén. Det byggs världar, konstrueras med klossar och plus-plus i lekhörnorna. Det byggs och leks i kojor. Det förkommer många varianter av rollekar som skola, familj, Star wars, hästar och andra djur. Det spelas olikas sporter, rockas rockring, hoppas hopprep och hoppsylta. Det leks regellekar tillsammans med lekledare/elever i åk 3. Sist men absolut inte minst så samlas det mycket naturföremål så som ekollon och höstlöv. Där barnen till och med har fått lov att vara en bit utanför gränsen, på rasten, för att komma åt ekträdens skatter.

img_1747  img_1748  img_1738  img_1734  img_1731

 img_1719  img_1721  img_1716  img_1722  img_1762

img_1729  img_1728  img_1671  img_1601  img_1777

 

Information

 

Kommentar i veckobrevet

viktigt
Från och med nu vill vi att alla familjer lämnar en kort kommentar till varje veckobrev efter att ni har läst. Tips! Det räcker gott och väl med att skriva vi har läst eller så ber ni ert barn välja vad som vad bäst med veckan och skriver det. Kommentarsrutan hittar du i slutet av veckobrevet.

 

Föräldrakoordinatorer

Vi behöver fortfarande två föräldrar som kan representera Pluto i föräldrakoordinatorgruppen. Nästa möte är första onsdagen i november. För mer information om uppdraget, se tidigare veckobrev. Maila din intresseanmälan till oss på pluto.personal@lemshaga.se 

 

Snart är det Höstlov!
För att kunna planera vår verksamhet behöver vi veta vilket behov ni har av fritids under höstlovet (vecka 44).

Måndag (31/10) har fritids stängt för planering.

Tisdag – torsdag (1-3/11) har fritids öppet kl. 7.30-17.00 

Fredag 4/11 stänger fritids 15.00 , då det är dag före röd dag.

Fyll i enkäten i länken nedan. Kom ihåg att trycka spara efter ifylld enkät.

Sista anmälningsdatum är 17/10.

Klicka här – länk till höstlovsanmälan

 

Nästa vecka
Måndag: Veckans bokstav
Tisdag: Röd har språkarbete / Grön har natur
Onsdag: Matematik heldag
Torsdag: Grön har språkarbete / Röd har idrott
Fredag: Nix dramalek / Charon simskola / Hydra teknik

På arbetspasset efter lunch arbetar vi med projektet – känslor .

 

Trevlig helg!

/Plutos pedagoger

 

 

23 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']