Ansvarig/Ansvariga: Madeleine Theander
När, under vilka veckor? v. 39 – vt … (tisdagar)
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
Hur skulle du göra berättelsen om Pojken och lånarna?
Vi arbetar med olika lässtrategier för att förstå texten vi läser.
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Läsa skönlitteratur för barn och ungdomar genom att använda lässtrategier.
Visa grundläggande läsförståelse.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Berättande texter för barn och unga från olika tider, från övriga världen. Texter i form av skönlitteratur/sagor som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
- Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
- Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
0 – Eleven kan läsa… |
|
|
|
![]() |
|||||||
0 – Genom att göra… |
|
|
|
![]() |
|||||||
0 – Dessutom kan eleven… |
|
|
|
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Inläsning av texterna sker som läxa och under lektion.
Arbetet kommer drivas som ett grupparbete där gruppen har ansvar för att diskutera innehållet utifrån givna ramar.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Bedömningen kommer ske i flera steg:
1. Jag kommer vid ett par tillfällen spela in eleven som läser för att kolla av läsflytet.
2. Jag kommer att följa gruppens arbete för att bedöma läsförståelsen.
3. Vi kommer att ha avslutande prov på innehållet/budskapet i texten.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
v. 39 Läs baksidetexten på boken och få inspiration till handlingen i berättelsen. Påbörja din egen fantasitext om Pojken och lånarna.
v. 40 Skriv klart texten om Pojken och lånarna. LÄXA – Läs kapitel 1.
v. 41 Förbered läsgrupperna. Läs egna berättelserna högt för varandra.
– Vad har jag som lärare för förväntningar på gruppen?
– Vad tycker ni är viktigt för att gruppen ska fungera?
– Vad ska gruppen göra, rent praktiskt?
v. 42 Diskutera kapitel 1 utifrån följande lässtrategi:
Konstnären – skapa persongalleri av de karaktärer som dykt upp i historien.
Reportern – ställ frågor på texten som klargör innehållet. Tänk dig att du ska intervjua de som är med i första kapitlet och få veta mer om hur deras tankar är, t.ex. Varför vill Mrs May berätta historien om lånarna för Kate?
v. 43
I used to think…and now I think
Vad tycker vi nu om boken?
Diskutera följande kapitel 2 utifrån följande strategier:
Detektiven – red ut oklarheter i texten.