Ansvarig/Ansvariga: Patrik Bohjort
När, under vilka veckor? 7/8 – 14
Vad?
Franska och Amerikanska revolutionen.
Imperialismen
Frågeställning (och följdfrågor):
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
Se frågeställningar:
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
Historia:
• Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.
• Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina egna och andras levnadsvillkor, till exempel genom uppfinningar, bildandet av fackföreningar och kampen mot slaveri.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
Använda en historisk referensram: tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer, | |||
---|---|---|---|
Förklara orsaker och samband
(samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folk- mord) (hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i) |
Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra utvecklade och relativt underbyggda resonemang om orsaker och samband. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om orsaker och samband. |
Konsekvenser | Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om konsekvenser. | Kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om konsekvenser. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om konsekvenser. |
Beskriva (förklara och se samband) utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor. | Kan beskriva enklasamband mellan olika tidsperioder. | Kan beskriva förhållandevis komplexa samband mellan olika tidsperioder. | Kan beskriva komplexa samband mellan olika tidsperioder. |
Förslag/slutsats/kärna (till tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer)
(om människors levnadsvillkor) |
Kan redogöra för enkla och till viss del underbyggda förslag/slutsatser på fortsättning med hänvisningar till det förflutna och nuet. | Kan redogöra för utvecklade och relativt väl underbyggda förslag/slutsatser på fortsättning med hänvisningar till det förflutna och nuet. | Kan redogöra för välutvecklade och väl underbyggda förslag/slutsatser på fortsättning med hänvisningar till det förflutna och nuet. |
Använda historiskt källmaterial: granska, tolka och värdera källor | |||
---|---|---|---|
Källkritik | Kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. | Kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. | Kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om olika källors trovärdighet och relevans. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Diskussioner
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Arbete i små grupper
Uppgifter i källkritik
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
V.8 – Amerikanska frihetskriget & Franska revolutionen + Historiska källor
V.14 – Imperialismen + Analysuppgift