Ansvarig/Ansvariga: Gottis
När, under vilka veckor? 2-14 2017
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
- Hur kan eleven utveckla sina grovmotoriska förmåga genom olika övningar och lekar?
- Samarbete, hur får man en grupp att samarbeta på bästa sätt?
- Uppmärksamhet, hur får man en grupp att lyssna och följa instruktioner?
Förankring i kursplanens syfte – Förmågor vi utvecklar i detta projekt:
- allsidig rörelseförmåga
- samarbetsförmåga
- att utveckla kunskaper om hur man kan påverka sin hälsa
- att förebygga risker vid fysisk aktivitet.
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Vi kommer fortsätta att leka lekar och göra olika övningar samt danser i idrottshallen för att träna samarbete, uppmärksamhet, grundformerna: springa, klättra, balansera, hänga mm.
- Vi kommer att samtala kring begrepp som rör lek, hälsa och inomhusaktivitet samt rumsuppfattning.
- Vi kommer prata om och öva på säkerhet och hänsynstagande vid lek, dans och övningar.:
Hur? (Här förväntas eleverna genom dialog få vara med och påverka)
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer främst att arbeta inomhus, både i grupp och enskilt. Vi kommer även att åka skridskor på Ekvallen samt åka och simma i Gustavsbergsbadet.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Genom att aktivt deltaga i alla de moment som vi övar samt att vid gemensamma diskussioner bidra med tankar och ideér.
Tidsplan, när ska vi göra vad?:
Varför?
Sammanhang och aktualitet (hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där):
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- Eleven kan lära, utforska, och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Eleven har fått kunskaper om och förståelse för en egna livsstilens betydelse för hälsan.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet (beskriv med egna ord):
Vi arbetar utifrån att sätta kunskaperna i ett meningsfullt sammanhang där eleverna ser vinsten av att kunna röra på sig, leka och arbeta i grupp.
Vi vill skapa förtrogenhet hos eleverna så att de fördjupar sina kunskaper som de redan har i idrotten, genom att arbete med rörelseglädje i undervisningen.
Vi vill att eleverna blir medvetna om hur och att de själva kan påverka sin hälsa och rörelseförmåga med redskap som vi lär oss i idrotten.
Utvärdering
Utvärdering av projektet tillsammans med eleverna
Vi kommer samtala kring inomhusperioden, vad har vi lärt oss?
Tänkbara frågeställningar att arbeta vidare med, pedagogiska tips och idéer:
Hur har gruppen fungerat?
Vad behöver vi bli bättre på?
Pedagogisk dokumentation (länkas):
Länktips: