Saturnus v.12

Hej alla Saturnusar!

 

Onsdagen den 21/3 uppmärksammade vi Världsdagen för Downs syndrom, Rocka Sockorna-dagen. Genom att ta på dig olika strumpor hyllar du olikheter och slår ett slag för alla människors lika värde och rättigheter.

 

     

 

MÄNNISKOR ÄR SOM STRUMPOR. OLIKA. Den vanligaste formen av Downs syndrom innebär att man har 3 exemplar av kromosom nr 21. Därför väljer vi att rocka sockorna just den 21/3. Och varför rockar vi just sockor? Jo, för att kromosomer ser ut som små kryss precis som sockor som paras ihop med hälarna mot varandra.

 

I Saturnus pratade vi om vad Downs syndrom är för något. Under tiden som vi färglade strumpor lyssnade vi på ett radioklipp som heter Hårda ord. Det handlar om systrarna Nathea och Noelle som tog ”rocka sockorna” till Sverige. När de är ute på stan händer det att andra människor pekar på Noelle. Hon har Downs syndrom vilket gör att hon pratar och ser lite annorlunda ut. Därefter gjorde vi rutinen Think Pair Share där vi tänkte och diskuterade över frågorna: På vilket sätt är vi olika i klassen? Hur kan vi göra för att få alla att känna att det är BRA att vara olika? Vad kan vi dra för nytta av varandras olikheter?

 

Kunskaper

svenskalektionerna har vi fortsatt arbeta med stavning och denna gång fokuserade vi lite extra på j-ljudet. Vi följer ungefär samma struktur på dessa lektioner. Först samlar vi ord där vi hör ljudet, vi tittar på hur det stavas och funderar på vad vi ser för likheter och skillnader. T.ex kunde vi se att j-ljudet kan stavas med j, g, gj, hj, lj och dj, men oftast stavas det med j eller g. Därefter tittar vi på ett avsnitt ur “Livet i bokstavslandet”, denna gång handlade det om Gäster. Till sist arbetar eleverna enskilt i vår arbetsbok, med olika arbetsblad, tex. korsord och om tid finns med övningar på Ipaden.

 

I engelska har vi denna vecka läst berättelsen An important case. Vi har dessutom arbetat med läsförståelsen där vi ringat in det ord som passade in i meningen. De fick även numrera i vilken tidsföljd ett antal meningar från berättelsen kom i.

 

Under veckans matematiklektioner har vi framför allt gjort två nya delprov. Det är totalt sex skriftliga delprov och en muntlig del. Hittills har vi gjort tre delprov. Utöver arbetet med de nationella proven har vi påbörjat arbetet med stora multiplikationstabellen, tabell 6-9. Denna vecka fokuserade vi på 6:ans tabell. Vi gjorde 6-skutt och laborerade denna tabell med våra plockisar.

 

 

På veckans SO-lektion summerade vi stenåldern. Fick vi med alla frågor vi hade kring stenåldern? Vi diskuterade och försökte gemensamt dra egna slutsatser till de frågor vi inte hittade svar på. Eleverna fick dessutom rita något de fastnat för under äldre och yngre stenåldern. Dessa bilder pryder nu vår forntidsvägg.

   

 

Under veckans NO-lektioner har vi gjort klart våra näringskedjor på djur som lever av havet. Eleverna har därefter fått välja ett av dessa djuren, som de ska skriva en faktatext om. Till sin hjälp har de en mall med vilka rubriker som ska finnas med och stödfrågor. De använder sin iPad för att söka information och de har där nytta av den kunskap som de fått om Källkritik, som de diskuterat på Fritidsrådet med Mats.

 

 

Under dagens idrottslektion sprang vi “Skolloppet” till förmån för Barncancerfonden. Detta har ni ju läst om i tidigare veckobrev. Det blev en lyckad dag och eleverna lyckades springa hela 284 varv à 400 meter! Pluto-eleverna och några från Jupiter passade även på att springa med oss och heja på. Efter vi hade sprungit fick alla varsin juice. Bra kämpat! För de som vill skänka en peng till Barncancerfonden använder swish-numret 123 031 62 08. 

 

   

    

 

   

   

   

 

Ansvar och inflytande

 

En gång i månaden har skolan matråd där representanter träffar skolans kockar. Mellangården har tidigare inte deltagit i detta råd men i måndags var första gången vi skickade fyra av våra elever. Dessa elever deltar även i vårt Mellangårdsråd och ska fungera som en länk mellan matrådet och vårt Mellangårdsråd. Nästa vecka är det dags för möte på Mellangården.

 

Hem och skola

 

Läxa:

  • Svenska – Välj 10 ord från en bok som du läser hemma och som du tycker är svåra att stava och träna på dessa.
  • Matteläxa – läxa 23 s.48-49. De som vill samt behöver träna mer på uppställning med subtraktion kan även göra s.46-47.

 

Nästa vecka:

  • Nationella prov – vi genomför nationella prov under onsdagen och torsdagen. Denna vecka kommer eleverna att ha två delprov i svenska och två i matematik. Tänk på att skicka med lite extra energi i forma av en frukt eller en smörgås under dessa två dagar.  
  • Skärtorsdagen – tänk på att fritids stänger kl.15 denna dag.

 

Övrig information:

  • Påsklov v.14 – fritids är öppet för de elever som anmält närvaro. Precis som under sportlovet kommer de elever som är här att få prova på klubben. Mats kommer att lägga ut innehåll för veckan.

 

Ingela, Ann-Sophie, Mats & Trixie

Klasstelefon: 08-586 313 03

ingela.eriksson@lemshaga.se

ann-sophie.petersen@lemshaga.se

mats.sterneby@lemshaga.se

trixie.lindberg@lemshaga.se

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']