Saturnus V. 45

Hej alla Saturnusar!

 

Nu har vi kommit halvvägs i vårt arbete, 100 dagar. Nu återstår 50 dagar innan vi firar 100 dagar i skolan. Här tränar vi ental, tiotal och hundratal. En liten notis i vår nedräkning är att det nu återstår 6 veckor innan jullovet. Var tar all tid vägen?

 

Kunskaper

 

Under veckan på svenskalektionerna har vi arbetat med att läsa och skriva faktatexter. Till att börja med funderade vi på vad vi visste om vårt djur, som vi ville skriva om, för att sedan tänka på vad vi ville veta. Därefter gjorde vi en tankekraft utefter det vi visste och tog reda på för att slutligen skriva en faktatext. Dessa moment gjorde vi både gemensamt och enskilt.

 

 

engelskalektionen har vi denna vecka läst och översatt texten “Swap”. Ord som vi arbetade med under denna lektion var bl.a. swap, mended och looked. Inte helt enkla ord men med hjälp av bild kan vi tillsammans lista ut vad de betyder.

 

Under veckans matematiklektioner har vi påbörjat ett nytt kapitel, multiplikation och division med tabell 2 och 3. Vi har dessutom arbetat med Gleerups digitala läromedel. Det tar tid att sätta sig in i nya forum och därför behöver eleverna ges tid att prova på. Det är ett bra komplement för eleverna där det dessutom anpassas för respektive individ. Flera av eleverna gav tummen upp!    

 

I NO har vi fått prova på att vara uppfinnare. Eleverna har funderat på något som inte finns nu men som t.ex förbättrar vår hälsa, ger oss bättre boende, utvecklar hur vi reser och transporterar 
saker, förenklar eller förbättrar kommunikation eller något som minskar miljöförstöring och klimathotet. De kom på många snillrika och roliga uppfinningar. Vi har också tittat närmare på andra kända uppfinnare och dess uppfinningar, framför allt de svenska.

 

Under veckans SO-lektion har vi besökt gamla brofästet till Ingarö. Tänk att man åkte denna bro och väg för att komma till Ingarö så sent som 1991. 1992 invigdes den nya bron Högbron. Vid den gamla brofästet har det funnits två olika broar, en svängbro och en klaffbro. Tänk vad tiderna förändras med hjälp av olika tekniker och uppfinningar. Väl hemma gjorde vi en tankekarta för att senare skriva en text om vårt besök.  

 

 

 

Elevers ansvar och inflytande

Under veckan har vi diskuterat hur vi är en bra kompis samt hur man beter sig på sociala medier. Eleverna fick dessutom lyfta vilka otrygga platser det kan finnas på skolan. Vi hade en bra lektion där eleverna fick använda sig av VT-rutinen Griffeltavlan. Den handlar om att eleverna får tala genom sin penna under tystnad. Vi skrev upp de platser de kände sig otrygga på. Eleverna fick sedan skriva ner hur de kände på dessa platser och vad man kunde göra för att förbättra dessa.

 

  

 

 

På Mellangården har vi börjat med Tryggisar. Fyra elever från varje klass träffas för att diskutera hur man kan se till att alla ska känna sig trygga i skolan samt andra viktiga frågor. Vår klass representeras av Isak, Siv, Hope och Julia.

 

Normer och värden

Under torsdagen använde vi de två första lektionerna till att arbeta med gruppstärkande övningar. Vi hade förberett tre olika stationer, 25-leken, Pomperipossa och Hjärter-Ruter-Spader-Klöver. Det var många härliga skratt som uppstod och det är precis i det här klimatet vi vill se våra elever.

 

   

   

 

Som ni vet så tror vi starkt på att fysisk aktivitet hjälper våra barn att lyckas bättre i skolan. Vi har sedan flera veckor kört Tabata oavsett väder. Hur får vi våra elever att minnas bättre? Kunna koncentrera sig? Bli bättre på matte och svenska samt öka deras chanser att inte bli deprimerade av av all stress som de utsätts för? Nu finns ”tabletten”. Fysisk aktivitet!  Titta och lyssna gärna på denna länk: https://www.facebook.com/generationpep/videos/290912507981594/

 

I måndags hade vi en härlig promenad runt vårt område under vår lektion i friluftsliv. Gottis har planerat att eleverna tillsammans skulle gå 10.000 steg. Eleverna fick därefter en medalj. Vi kommer att få fler uppdrag att utföra. Självklart kommer vi att kämpa för att få fem medaljer per grupp. Om vi klarar det kommer vi att hitta på något riktigt roligt innan julavslutningen. Eleverna och vi är taggade!

 

 

Hem och skola

Fritids

På fritids har vi nu bytt lite innehåll på eftermiddagarna. Utesnickis hamnar på paus till förmån för gemensamt kortspelande (Texas Hold’em). Vi har noga planerat detta och ser att det kommer berika grupplärandet och klimatet  på flera sätt. Tisdagar och onsdagar är speldagarna tillsvidare. Vi har pratat med barnen om skillnaden på att spela spel och att det finns de som spelar om riktiga pengar. Det har varit ca 20 barn med denna veckan, kul! Det är Mats som är dealer, alltid 🙂

På hemsidan finns det en pedagogiska planering att ta del av för de som vill fördjupa sig (det tar några sekunder att ladda upp).

På fritidsråden denna vecka har vi pratat om att våga säga nej eller stopp till sådant en inte vill vara med på. Vidare så diskuterade vi lite fördjupat vad det innebär att säga förlåt på riktigt och vad alternativet innebär.

Nästa vecka kommer vi (veckans pyssel) att börja med adventskalendrar för de som vill.

 

Läxa:

  • Läs Nyckeln till skatten kap 9 “Köttbullar och makaroner”, samt skriv en kort sammanfattning på ett papper eller i en dator/iPad och lämna in.
  • Matteläxa – läxa 7, s.16-17.

 

Nästa vecka:

  • Föräldramöte – Onsdagen den 15/11 kl.17.30-18.30 är ni välkomna på ett uppföljningsmöte. Vi ser gärna att varje familj finns representerade på detta möte då det är viktiga frågor kring era barns skoldag som kommer att diskuteras och utvärderas.

 

Kommande händelser:

  • Simning – fredagen den 24/11 kommer vi att åka med eleverna till Gustavsbergs simhall. Där kommer Gottis att göra en avstämning av elevernas simkunnighet. Denna dag vill vi att eleverna har med sig matsäck.

 

 

Vi önskar er alla en trevlig helg!

 

Ann-Sophie, Ingela Mats & Trixie

Klasstelefon: 08-586 313 03

ingela.eriksson@lemshaga.se

ann-sophie.petersen@lemshaga.se

mats.sterneby@lemshaga.se

trixie.lindberg@lemshaga.se

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']