Saturnus veckobrev v. 13

Hej alla skickliga Saturnus elever,

Den här veckan har ni lyckats reda ut en massa kluriga matteproblem. Vilket gör att vi nästan tagit oss halvvägs igenom den nationella delen i matematik. Vi har under veckan gjort tre av sju delar. Det är så roligt att se hur ni klurar för att visa på bästa sätt hur ni löser alla problem. Ni visar med bilder, använder er av flerstegsmetoder och uppställningar för att visa oss hur ni tänkt. Samt skriva svaret som är så viktigt för att få ett ytterligare poäng.

Kunskaper

Vi i världen

 

 

Den här veckan har vi fått börja arbeta med våra länder. Vi har utifrån de frågeställningar som vi tillsammans bestämde under förra veckan börjat skrivit anteckningar. Alla dessa anteckningar kommer vara grunden till den presentationer som varje par/grupp kommer skriva under nästa vecka.

 

 

 

      

För att ge eleverna hjälp i hur de kan söka information på internet har vi med hjälp av programmet “Surfarna” funderat kring hur vi kan göra detta på bästa sätt. I programmet får vi hjälp med att sortera i alla de sökningar som vi får upp samt även hur vi kan skriva i sökfältet för att få det vi verkligen behöver genom att använda oss av situationstecken och additionstecken. Vi har även fått en uppdatering kring hur viktigt det är att använda oss av de fem frågorna Vem? Vad? När? Varför? och Hur? Detta för att inte få en mindre bra sida som kanske inte alls är helt korrekt. Eleverna ville gärna se fler program ur serien vilket göra att vi kommer fortsätta att titta för att ta oss vidare i hur vi ska använda oss av all information vi får då vi “surfar” på nätet. Nedan hittar ni en länk på det program vi såg i måndags om ni var borta för att se vad vi tittat på.

Programmet “Surfarna – Söka på nätet”

Under vårt besök på biblioteket förra veckan lånade vi även böcker för att få bra information. Några av eleverna har börjat ta med sig material hemifrån för att berika deras arbete. Så om ni har böcker hemma eller annat material som ni kan ta mer er så är det bara att ta med under nästa vecka då vi börjar skriva våra presentation om landet. Filip tog med sig sin hemspråksläxa för att visa sin kompis då de pratade om språket i landet för att kunna lägga till olika fraser. Signe berättade att hon har en nationaldräkt från Tyskland hemma som hon tänkt ta med hon hade även tagit med sig en bok med tyska ord. Hedda har tagit med egna bilder som hon själv har tagit samt berättade att hon tänkte ta med en Kimono som är ett klädesplagg i Japan. Det är så roligt att se hur eleverna själva berikar deras presentationer i form av egna upplevelser.

    

Svenska – dubbelteckning

Vi har under veckan fortsatt prata om dubbelteckning och vad det är som gör att vissa ord kan stavas med två konsonanter efter en vokal och vissa inte. Eleverna kom ihåg hur vi kunde försöka lyssna på vokalernas ljud i orden för att veta hur många konsonanter det skulle vara. Vi kom även på att ibland stämmer inte det här.

Om vokalen i ordet låter som i alfabetet dvs den låter ganska länge i ordet så är det oftast en ensam konsonant efter. Däremot om vokalen inte låter som i alfabetet utan ganska kort som en boll som studsar så blir det ofta två likadana konsonanter efter vokalen. Lyssna gärna på dessa ord.

Lång vokal som i alfabetet: Lada
Kort vokal som en boll som studsar: Ladda

Lång vokal som i alfabete: Vila
Kort vokal som en boll som studsar: Villa

Lång vokal som i alfabete: Söt
Kort vokal som en boll som studsar: Sött

Lång vokal som i alfabete: Tak
Kort vokal som en boll som studsar: Tack

Lång vokal som i alfabete: Flyta
Kort vokal som en boll som studsar: Flytta

Vi har även under fredagen tittat på bokstavslandet för att förtydliga detta ännu lite mer. Så om du inte var här får du gärna titta in på:

Livet i bokstavslandet- Vokaler 

Livet i Bokstavslandet – Klockan

Livet i Bokstavslandet – Dubbla konsonanter

Svenska – Nyckeln till skatten

Varje vecka får eleverna höra ett nytt kapitel ur Nyckeln till skatten i samlingen. Ibland läser vi alla tillsammans och ibland läser vi lärare. Vi samtalar sedan om texten för att förstå alla ledtrådar som vi får för att kunna hitta vår skatt. Idag fick vi läsa en av Karin Boyes dikter “I rörelse” som alla elever har längst bak i sin läsebok. Detta för att försöka hjälpa Asta, Cesar och Bea i deras sökande. Vad kan den här dikten berätta om skatten?

Därefter fick alla elever ta med sig sin läsebok för att försöka hitta svaret frågorna som varje vecka finns kopplat till texten i deras Arbetsbok. Det är många som just nu glömmer sin läsebok hemma vilket gör det extra klurigt för eleverna så en påminnelse till er alla att ta med er läseboken varje fredag.

Matematik – Klockan

 

Vi har under veckan fortsatt vårt arbete kring klockan genom att vi uppskattar hur lång tid något kan ta att göra. Vi har fått föreställa oss vad vi skulle kunna göra mellan två olika tider. Här behöver vi först räkna ut hur lång tid det är mellan dessa tider för att sedan fundera kring vad vi faktiskt skulle kunna hinna med att göra under den här tiden.

 

 

 

   

 

Vi har även fått fundera kring året och vilka tidsbegrepp vi kan hitta där. Hur många dagar/månader/veckor är det på ett år? Vad heter våra månader och vilken siffra har de? Hur många dagar/veckor är det på en månad? Samt hur många timmar är det på ett dygn och hur många minuter är det på en timme. De som kände att de behövde skrev ned alla dessa begrepp i sin “Mattelogg” för att kunna titta tillbaka och minnas.

 

 

Slöjden – Syslöjd

På textilslöjden har vi de senaste veckorna lärt oss om ull och tovning. Vi har pratat om vart ull kommer ifrån, det är inte bara från fåren… Vi har sett film om hur ull blir till garn.

Från materialet ull är steget inte långt till tekniken tovning. Textilslöjdsgrupperna har fått prova att både med hjälp av såpvatten och händernas rörelse och genom nåltovning med nåltovningsnål.

Här ser ni bilder på elevernas djur som de hittat på. Det är fantastiska små personligheter.

Hem och skola
Nästa vecka:

Måndag:
Tisdag: Delprov i matematik 9.50-10.50. Friluftsliv (bra kläder för väder då vi är ute)
Onsdag: Delprov i matematik röd 8.20-9.20 grön 9.50-10.50. Idrott
Torsdag: Delprov i matematik 11.50-12.50.  13.15 Schacktävling för lag 2 som kom vidare i tävlingen .
Fredag: Vi i Mellangården Ny läxa delas ut och läxförhör på veckans ord.

Läxa:

Läxa hittar ni som vanligt på School soft och i Classroom där ni gör själva läxan i dokumentet som ni själva laddar ned i dokument. Vi skickar även denna vecka med en liten matteläxa som kan vara bra att öva på inför nästa vecka.

  • Läsläxa + veckans ord – Läs kapitel 21 “Dikten”. I läxa har eleverna fått 10 ord som de ska öva på. Dessa 10 ord vill vi att eleverna lär sig stava men även skriver av den mening där ordet finns med i läseboken. Meningar kommer under nästa fredag förhöras genom att eleverna får skriva för hand i deras finskrivningsböcker. Uppgiften finns delad på Classroom.
  • Matteläxa: Titta på videon uppställningar subtraktion därefter gör ni gärna några egna tal för att öva. Video om uppställning subtraktion 
Ytterkläder:

Äntligen börjar värmen komma och vi har under veckan valt att inte använda våra överdragsbyxor under rasterna. Vi hoppas såklart att vi inte behöver dem mer men vet att regniga dagar kommer och då behövs de igen så spara gärna ett par tunna regnbyxor på hyllan så att de finns där . Vinteröverdrag och vinterkläder tas med fördel hem nu så vi får lite mer plats i hallen. Ta gärna även en titt i våra korgar i hallarna som just nu är överfulla.

Påsklovet närmar sig med stormsteg,

Har du ännu inte anmält tider för påsklovet så är det hög tid att göra det. Fritids håller redan på att planera aktiviteter och personal inför dagarna.

Blänkare:
  • 3/4 – Föreläsning om Culture of thinking.
  • v.16 – Påsklov
  • 30/4 – Gårdsstädning och Hattparad mer information kommer.

Tack för den här vecka,

Camilla, Ingela, Pernilla och Emilia 

 

4 kommentarer

Kommenteringen är stängd.