Saturnus veckobrev v.18

Hej alla Saturnusar!

 

Under den gångna veckan har vi verkligen firat in våren. Vi har hjälpts åt att städa vår skolgård, vi har även haft vår årliga Hattparad. Eleverna har skapat fantastiska kreationer där fokuset har varit vårt tema Världen. Under vår samling gavs vi tillfälle att visa upp dem för varandra och för Mellangården.

 

Under fredagen sprang vi Skolloppet. Vi sprang för glatta livet och vi i Saturnus lyckades springa hela 153 200 m. Alla pengar som samlats in är till förmån för Barncancerfonden. Valfritt för denna dag var att skänka en liten peng till detta ändamål. Vi har pratat om hur lite det behövs från alla men som kan bli mycket till forskningen. Ett förslag till eleverna var att panta en petflaska eller fler och swischa de kronorna till stöd för Barncancerfonden. Vi gör gott för miljön och gott för Barncancerfonden. Har du inte hunnit är det ännu inte försent. Swisha till numret 1230316208. Glöm inte att skriva Lemshaga akademi. Den 24 maj får vi ta del av hur mycket vår skola har bidragit med. Förra året lyckades vi med 3600:-.

   

 

Som avslut på fredagen hade köket förberett jordgubbstårta till oss på Mellangården. Detta var en uppmuntran för vårt arbete med minskat matsvinn som vi arbetade med i våra ViM-grupper. Tårtan passade utmärkt efter att vi gått och sprungit så många varv under skolloppet. Tack fantastiska köket!

 

 

Kunskaper

Hattparaden

Under måndagen tillverkade vi våra hattar som vi skulle ha till Mellangårdens årliga Hattparad. Vårt tema blev så klart världen. Eleverna fick i uppgift att tillverka en hatt utifrån sitt land som de arbetat med. Det blev fantastiska kreationer. Bilderna får berätta!

 

   

   

   

 

Forntiden

Under veckans arbete med forntiden har vi rest till Yngre Stenålder för att sedan resa vidare till Bronsåldern. Genom serien “Arkeologens dotter” får vi följa Nim som letar efter sin mamma som plötsligt har försvunnit. Nim reser tillbaka i tiden och befinner sig först i Äldre Stenåldern för att slutligen hamna i Järnåldern. Genom serien ges eleverna chans att uppleva hur det sett ut samt hur det kunde vara att leva under de olika perioderna. Begrepp som vi har pratat om under veckan är t ex dös, gånggrift och hällkista. Ledtråd är, hur människor begravdes under forntiden. Vi har även pratat om vilka spår vi kan se i vår natur efter forntiden. Hur kom det sig egentligen att bronset kom till norden och vilka två metaller är brons en blandning av? Vilken var deras gud och varför offrade man till den? Detta är några av de  frågor vi har arbetat med under veckan. På fredagen fick eleverna prova på att göra hällristningar i form av pastellkritor och vattenfärg. Det blev fantastiska bilder. 

 Eleven kan undersöka hemortens historia och ger då exempel på människors levnadsvillkor under olika perioder. Dessutom beskriver eleven hur man kan iaktta spår av forntiden i naturen och i språkliga uttryck. Eleven kan även beskriva delar av människans tidiga historia genom att ge exempel på människors levnadsvillkor och några viktiga händelser. Vidare kan eleven i viss utsträckning använda tidslinjer och några olika tidsbegrepp för att ange händelser i tid.” –  Lgr 11, kunskapskrav historia.

   

   

 

Engelska – läsprojekt

Denna vecka har eleverna haft i uppgift att använda  lässtrategien “Detektiven” när de läst sin engelska bok. Under lektionen läste eleverna ca 15 min. Därefter skulle de hitta 10 ord som de behövde slå upp i ordbok och översätta samt skriva ner i deras skrivhäfte. Detta arbete är en utmaning för många av eleverna men med hjälp av ordbok samt google translate tar sig de sig igenom texterna. Det är härligt att se hur envist de arbetar för att förstå det de läser.

 

Singma

Under veckans lektioner har vi arbetat med att dividera med 6, 7 och 9. Vi har även försökt befästa begreppet kvot (summan från en division). Eleverna har hittat på olika metoder för att lösa de olika problem vi stött på. Liksom multiplikation handlar det om att använda sig av olika strategier om man känner sig osäker på tabellerna. Kan man inte de högre tabellområdena är en strategi att använda sig av “dubblor” för att lättare hitta det tal man söker t ex 56/ 7=?, 7x?=56  – 28/7=4, 7×4=28.

 

   

   

 

Hälsningar från Gottis och idrotten

Nu startar vi idrotten ute. Tänk på kläder efter väder. Det kan vara stor skillnad att ha idrott direkt på morgonen än senare på dagen. När det är ljust/sol kan en keps vara skönt, vid värme är en vattenflaska bra och gympaskorna är världens bästa och snabbaste sko:) Nu ser vi fram mot en härlig uteperiod med lagom värme och gärna massor med regn på natten!

/Gympahälsningar Gottis

 

Hem och skola

 

Läxa

  • Läsläxa + veckans ord – Läs kapitel 24 “Den riktiga skatten”. I läxa har eleverna fått 10 ord som de ska öva på. Dessa 10 ord vill vi att eleverna lär sig stava men även skriver av den mening där ordet finns med i läseboken. Orden kommer att förhöras nästa fredag genom ett klassiskt läxförhör där vi läser upp ordet och de får skriva ner det i sitt häfte. Uppgiften finns delad på Classroom. Samt här: Läsläxa och veckans ord – vecka 18_19

 

Information inför vecka v.19:

Måndag:

Tisdag:

Onsdag: Idrott utomhus. Välkommen till Skolans dag som börjar kl.13! Välkommen till Skolans dag på Mellangården 2019

Torsdag:

Fredag: Skriftligt läxförhör av veckans ord.

 

Info från fritids

  • Det verkar som att vädret inte hängt med in i maj utan håller sig kvar i april. Många elever saknar tunnare jacka och överdrag att ha på sig när vädret slår om till regn och lägre temperaturer, det är tråkigt att ha rast blöt och kall.
  • Veckans pyssel v.19 är hängande ljuslyktor av glasburkar.Har ni burkar modell mindre hemma skicka gärna med ert barn en (eller ännu hellre flera) burk(ar) redan på måndag.
  • Nu har “Snickis” öppnat igen för terminen. På måndagar är Saturnus välkomna att snickra tillsammans med Nils.

 

Påminner om att närvaro/frånvaroanmäla i Schoolsoft.

  • 13/5 Lemshagaforum; Skolan stängd, Fritids/klubben öppet.
  • 15/5 Stänger Fritids/klubben 15.00 pga utvärderingskväll.
  • 20-21/5 Samrättningsdagar NP; Skolan stängd, Fritids/klubben öppet.
  • 29/5 Stänger Fritids/klubben 15.00.
  • 30/5 Kristihimmelsfärd; Skolan och Fritids/klubben stängt pga röd dag.
  • 31/5 Klämdag; Skolan stängt, Fritids/klubben öppet.
  • 5/6 Stänger fritids/klubben 15.00.
  • 6/6 Nationaldagen; Skolan och Fritids/klubben stängt pga röd dag.
  • 7/6 Planeringsdag; Skolan och Fritids/klubben stängt.
  • 13/6 Skolavslutning fm, Fritids/klubben öppet.

 

Kommande händelser:

29/5 – Denna dag får vi besök av de nya klasskompisarna inför Jupiter. De nya eleverna kommer kl.8.30 och stannar fram till kl.12. Denna dag har vi olika stationer med aktiviteter och vi kommer att äta lunch tillsammans. Vi ser fram emot en rolig dag där både de nya och gamla eleverna ges chans att lära känna varandra.  

 

Vi önskar er alla en härlig helg!

 

Ingela, Pernilla, Nils och Eva

 

7 kommentarer

Kommenteringen är stängd.