Saturnus veckobrev v 19

Hej alla barn och föräldrar i Saturnus!

 

Skola och hem
Tack för att ni besökte oss på Skolans dag i onsdags. De som kom till Villan fick ta del av vårt arbete om forntiden. I gröna gruppen såg vi på filmklipp om hällristningar från Norrköping och Tanums hede. Vi ritade av hällristningar och i röda gruppen målade vi ristningarna.

När vi vandrade bort till bronsåldersgravarna tror jag att det var många som kände historiens vingslag. Att få stå under en gammal tall i en liten glänta i eftermiddagssol och blicka ut över gravarna – vem blir inte berörd…
För mig är det magi. Jag såg flera rörda besökare, inte mist när vi sjöng och spelade på trumman. Minsann, var det inte en morfar som fällde en tår…

    

   

Jag tror på utforskandet och den gemensamma upplevelsen med alla sinnen öppna för intryck. Det ger oss en önskan om att lära mer och ger även ett fördjupat lärande, långt ifrån “fylleriböckerna” där man kan namnge tre olika slags gravar från olika tidsåldrar. Att få skapa en relation med en historisk plats gör också att man vill veta mer.

Historien förändras ju mer vi utforskar och lär oss. Min önskan är en större arkeologisk kartläggning av Lemshaga. Kanske är den redan på gång… Jag vill gärna sprida kunskap om Lemshaga och dess fantastiska historia.


Elevers ansvar och inflytande

I vekan har båda grupperna fått göra en Visible Thinking rutin som kallas kompassen. Vår frågeställning var:
Hur kommer det att bli i Jupiter?
Eleverna fick fundera själva kring följande rubriker: N: Nödvändigt att veta, O: Oroande, V: Viktigt att veta, S: Ståndpunkt (Vad tycker jag just nu?)
När alla hade fått fundera själva och notera sina tankar på några post it-blad delade vi med oss av våra tankar till varandra. Kompasserna finns uppsatta i respektive klassrum.

  

 

Det fanns många frågor och kloka tankar. Jag (Cissi) försöker att svara på så många frågor jag kan just nu för att eleverna ska kunna känna sig trygga. Jag har läst upp namnen på de nya eleverna som besöker oss på torsdag nästa vecka. Alla var överens om att det är nödvändigt och viktigt att de känner sig välkomna till oss och att vi lär känna dem så snabbt som möjligt. På torsdag kommer vi att byta lokaler med nuvarande fyror för att få prova att vara i Storgården. Maria som arbetar med Klubben kommer också att berätta lite om den verksamheten. Eleverna kommer att få vara med och planera hur vi ska ta hand om de nya eleverna.

Alla är mycket nyfikna på och undrar vilka som blir deras lärare till hösten. Vissa rykten har spridits (märker jag) men ingenting är klart än. Så snart vi vet kommer eleverna naturligtvis att få veta det. Hur klasserna kommer att se ut meddelar vi före sommaren.

När det här läsåret är slut kommer jag inte att arbeta med era fina barn längre. Jag har fått frågan från Jill att fortsätta i Jupiter, men har kommit fram till att jag inte ska göra det. Hur min tjänst ser ut till hösten är inte klart (även om det även här finns de som spekulerar…)
Det var väldigt viktigt för mig att få berätta det själv. Era barn har varit en stor del av mitt liv under tre år och det känns viktigt att få tid att fasa ut och förbereda dem på förändring. Jag tror att det kommer att bli jättebra. Jag känner att jag har fått ge dem det som jag önskar. Nu är det andra lärare som får ta vid.
Dock kommer jag att behålla dem och alla fina minnen nära mitt hjärta.

    

Sara skriver:

Utveckling och lärande
I matematiken fokuserar vi nu på olika skriftliga räknemetoder inom områdena addition och
subtraktion. Emellanåt varierar vi med Kängurumatte som innehåller olika
problemlösningsuppgifter som eleverna tycker är roliga att jobba med. De finns även på olika
nivåer, så de som vill ha mer utmaningar i matematiken får något att bita i!

I NO har vi börjat med temat Luft. Vi har lyft barnens förkunskaper, utfört två
undersökningar där vi utforskade om luft tar plats och vad som händer när luften blir varm.
Fråga gärna barnen så kan de berätta! Barnen har även fått uttrycka vad de vill veta om luft
och det blev många intressanta frågor att undersöka!
Här är bilder från när vi skapade varmluftssnurror och undersökte vad som hände med dem
när vi höll dem över varm luft.


Nästa vecka

Må: Studiedag, eleverna är lediga (fritids för dem som anmält behov av det)
Ti: Idrott för båda grupperna. Läxorna delas ut. Vi fortsätter med läslogg och så blir det en NO-läxa.
On: Rytmik, bild/musik
To: 8.30-12 De nya eleverna kommer på besök. Vi ses i Villan som vanligt.
Fre: Idrott för båda grupperna

Blänkare: Det finns två stora korgar i Villan med “kvarglömda” vinterkläder. Hjälp gärna ditt barn att ta hem kläder som inte behövs i skolan.


Viktiga datum

18 maj nya elever på besök
22/5 Klassen till Hembygdsmuseet för att göra utställningen (under skoltid)
25/5 – 26/5 Lov (Fritids är öppet 26/5)
28/5 Vernissage kl 12-15 på Hembygdsmuseet
29 och 30/5 Öppet hus NP för föräldrar
1 juni Grön grupp till Historiska museet
2 juni Röd grupp till Historiska museet
5/6 Studiedag eleverna är lediga (fritids stängt)
6/6 Sveriges nationaldag alla är lediga (fritids stängt)
9/6 Friluftsdag
12/6 Fadderdag
14/6 Sommaravslutning


Trevlig helg!

Cissi, Sara, Hanan, Nick och Maria

 

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']