Saturnus veckobrev v. 3

Hej på er

En händelserik vecka lider mot sitt slut. Vi har arbetat klart med våra 3:D hus och staden står nu klar att beskåda i villans grupprum på övre våningen. Eleverna har verkligen ansträngt sig med sina byggen och resultatet är väldigt läckert. Det är en skapelse i färg och form med många detaljer och spännande arkitektur.

Att se elevernas arbete och att följa deras lärande i dessa typer av projekt är helt fantastiskt. Det finns självklart fördelar med enskilda arbeten, men när jag går runt i klassrummet och får ta del av elevernas interaktion och konstanta iakttagelser och insikter, vilka bidrar till att föra deras resonemang och arbeten framåt, får jag gång på gång bekräftelse på hur en ultimat lärandesituation ser ut enligt mig. 

Jag hänvisar till ett par utdrag ur Läroplanen för grundskolan:

” Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap. “

Kursplanen i matematik syftar till att eleven ska utveckla sin förmåga att:

Nedan följer några bildcollage från 3:D projektet:

Matematik:

Vi har under veckan som varit, kommit igång med appen “Vektor”. Eleverna har egna konton och uppskattar tiden med sina I:pads, där de med ljud i öronen och spännande uppgifter framför sig, kan fokusera på matematisk färdighetsträning.

I och med arbetet med de geometriska objekten och vårt husbygge, har eleverna, vid flertalet tillfällen, varit tvungna att hantera/använda sig av linjal och måttband. Vi väljer att nu gå vidare med att arbeta mer ingående med mått och enheter.

Svenska:

Eleverna har i en skriftlig uppgift fått återberätta och skildra sina jultraditioner och sitt julfirande. Kriterierna var att de skulle använda sina olika sinnen och fundera över hur julafton kändes, luktade och smakade. Vilka ljud minns de från julen och vilken känsla julen förmedlade. Det var väldigt spännande och intressant att genom elevernas texter få ta del av de olika jultraditionerna.

All-aktivitetsdag:

Måndagen den 6 februari har vi på Mellangården all-aktivitetsdag. Det är en schemabrytande dag för rörelse och aktivitet i grupper där alla elever från Mellangården deltar. Vi erbjuder fyra aktiviteter. Ni kommer att får göra ett första- och andrahandsval via länken nedan. Läs igenom alternativen och välj det som passar dig bäst.

Skridskor och isvett

Vi kommer att erbjuda fri skridskoåkning, teknikbanor och isvett med isdubbar och hansalina. Vi tar bussen till Gustavsberg och åker på Ekvallen.

Material: Egna skridskor och hjälm.

Lunch: Egen lunchmatsäck

Vandring: Vandringen sker i närområdet runt Lemshaga.

Material: Ryggsäck och bra skor, kläder efter väder.

Lunch: Egen lunchmatsäck

Lekar ute och inne

Vi kommer att ha stationer med olika lekar både ute och inne i gymnastiksalen.

Material: Mjuka och bekväma kläder som du kan röra dig i. Samt varma ytterkläder som passar för utomhusaktiviteter.

Lunch: Serveras i matsalen i skolan.

Dans och drama

Vi arbetar med rörelse, dans och olika dramaövningar tex. sjalar, teater och musik.

Material: Mjuka och bekväma kläder som du kan röra dig i.

Lunch: Serveras i matsalen i skolan.

Läs igenom alternativen, klicka sen på länken nedan och fyll i ert första- och andrahandsval. Svara senast fredagen 27/1.

Länk till svarsformuläret: https://goo.gl/forms/OFRYw8zRdGI1xVus2

kommande vecka:

Måndag: Läxorna delas ut

Tisdag: Idrott för båda grupperna. 

Onsdag: IUP-samtalsdag. Glöm inte att boka tid för IUP-samtal på SchoolSoft och fyll i alla frågor i den reviderade upplagan av trivselenkäten “Inför utvecklingssamtal”, även den finner ni på SchoolSoft.

Torsdag:

Fredag: Idrott för båda grupperna.

 

Glad helg

Sandra, Cissi, Urban och Hanan

[stc-subscribe category_in='Lemshaga']