Hej alla Saturnusar!
Vad skönt att äntligen vara igång igen!
Vi har börjat göra oss hemmastadda i Villan. Tack ni alla som har gett oss uppåtpuffar och glada tillrop! Det var roligt att få klippa det blå-gula bandet tillsammans med er föräldrar.
Normer och värden
Gemenskap och samarbete är två ord som har präglat vår första vecka.
Vi har pratat om regler och förhållningssätt i vårt nya hus. Varje rum har fått sina speciella regler. Dessa regler är viktiga att följa för att alla ska trivas. Vi vill ha ordning och reda samt arbetsro.
Under vandringen vid Björkvik hade vi några samarbetsövningar, bl a att skapa en gemensam skulptur (av hjärtan) samla pinnar och kottar till skapande och att bygga sandskulpturer.
Vi tittade på en film: Lost and found (på engelska) den bygger på Oliver Jeffers bok med samma namn. En pojke får besök av en pingvin. Han tror att den har gått vilse och vill lämna den på Sydpolen, men just då inser han att pingvinen inte hade gått vilse, den var bara ensam…
Kunskaper
Utveckling och lärande
Historieprojektet
Under veckan har vi börjat förbereda oss för En skoldag 1906 på Skansen. Vi vuxna har fått en diger lärarhandledning med uppgifter som vi ska göra innan vi åker dit. Vad sägs om kristendomsundervisning, naturlära och stavning. Vi har tränat på att läsa ur en läsebok från 1906. Det var inte helt lätt och mycket har förändrats, inte minst att uppdelningen mellan kvinnor och mäns uppgifter var stor.
Här följer tips kring kläder och matsäck inför den 5 september, så att ni hinner förbereda er.
Var tror du att du hade bott år 1906? I ett torp? På en stor gård? Hur var du klädd om du levde på den här tiden? Barnen hade inte så färgglada kläder som nu. Svart, brunt, grått och blått var vanliga färger. Pojkarna hade knäbyxor och skjorta. På huvudet hade de en skärmmössa, ungefär som Emils ”mysse”. Flickorna hade klänning eller blus och kjol, aldrig långbyxor. För att skydda kläderna var det vanligt att de hade ett förkläde på sig. Flickor hade hatt eller sjalett på huvudet.
Tips på matsäck:
Kalla potatisar, äpple, 1 liten flaska mjölk
Limpsmörgås med stekflott, 1 flaska mjölk, limpsmörgås med stekfläsk/korv och 1 med ost, 1 flaska mjölk
Kokt ägg, limpsmörgås med korv eller ost, 1 flaska mjölk
Tänk på att 1906 fanns det inte plastpåsar eller aluminiumfolie. Smörgåsar slog man in i smörgåspapper och dryck hade man med sig i en glasflaska. Hela matsäcken kan du packa i ett knyte eller i en korg. Om du vill ha med dig ”moderna” saker som bananer eller läsk, så tänk på att något sådant hade aldrig ett barn 1906 ätit eller druckit!
(Vi pratade om att t ex pannkakor och köttbullssmörgåsar också är okej att ta med sig.)
Lemshagas historia
På torsdagen hade vi en samling då vi pratade om Lemshagas historia
Vad vet jag?
Vad undrar jag?
Hur kan vi ta reda på det?
Det finns många saker som vi undrar över. Vissa saker kanske vi kan läsa om, andra vill vi utforska på plats eller bjuda in experter för att få med information. Det är mycket viktigt att eleverna kan vara med och påverka, att de känner sig delaktiga i våra projekt redan i planeringsstadiet.
Under fredagen gjorde vi en historisk vandring för att undersöka Lemshagas historia.
Vi gick till fornborgen som ligger på en höjd nära scoutstugan. Historiker vet inte exakt vilken funktion fornborgarna (från ca 500 e kr) har haft. Några olika teorier är att de kan ha använts som boplats/kultplats, ett annat alternativ är att de har använts som farleds- eller bevakningsborgar och det tredje alternativet är att de har varit tillflyktsborgar i tider av oro.
När vi kom tillbaka till skolan fick eleverna argumentera för vilken typ av borg de tror att vår fornborg är.
På väg tillbaka hittade vi en spännande sak under en brygga. Fråga gärna ditt barn vad det var. Vi vill hålla det lite hemligt…
Svenska
Vi har tittat på våra nya läseböcker : Nyckeln till skatten, som är en fortsättning på vår tidigare läsebok. På onsdag nästa vecka delas den första läxan ut. Det blir läxa onsdag-onsdag. Läs gärna varje dag. När ditt barn läser texten med flyt kan ni läsa en skönlitterär bok i stället.
Skola och hem
Skansenutflykten 5 sept:
OBS! Vi vill att ni lämnar 60 kr per elev till Cissi eller Sara senast på fredag den 30 augusti.
På friluftslivet på tisdag kommer vi all kolla av simkunnigheten. Detta gör vi utomhus på Södersved.
Sommarläxan
I sommar vill vi att du funderar över en plats som får dig att må bra. Kanske är det på havet, i skogen, i ditt rum eller kanske är det lantstället ni brukar vara på?
Skicka ett mejl med en bild på den platsen som du gillar. Skriv och berätta om varför du gillar den platsen och varför den får dig att må bra.
Tag gärna med en bok som du har läst i sommar.
Glöm inte att lämna in lapp för Självständig hemgång och Datoravtalet (bildpublicering).
Eleverna får gärna ha med sig en vattenflaska eller mugg (namnad) att ha i Villan.
Om man vill lägga ett papper i bänken så ska det vara storleken 50X59 cm.
OBS! Det är mycket viktigt att alla elever har med sig regnkläder och stövlar. Vi är ute varje dag.
Saturnus föräldramöte blir den 12 sept kl 17.30-19. Då berättar vi mer om läsårets innehåll.
Höstens utvecklingssamtal blir den 23 och 25 sept. Tider läggs ut på school soft två veckor innan.
Nästa vecka:
måndag: Sovmorgon/ Klubben (obs)
tisdag: Friluftsliv (simning ute), slöjdintroduktion för båda grupperna
onsdag: Den första sv-läsläxan delas ut, musiklektion
torsdag: kör
fredag: Idrott (ute) för båda grön och röd
Trevlig helg!
Cissi, Sara, Vincent och Johannes
8 kommentarer
Kul med första veckan i Saturnus! Roligt att gå till fornborgen idag.
/Alicia
Kul att vara igång igen och att få boa in sig i Villan,tycker Frida B
Det var kul att gå till fornborgen! /Malte
Tack för en god start, Matilda Anders Karin
Roligt att träffa alla igen och spännande med Villan
Tuva har läst veckobrevet!
Joline och Jaquline ser fram emot läsläxan
Cissi / Sara… kan man swisha 60 kr till er?
Kommenteringen är stängd.