Saturnus veckobrev v.37

Hej alla i Saturnus!

Vi vill börja med att tacka för ett fint föräldramöte! Det är alltid lika härligt att få möte er engagerade och positiva föräldrar. Det är vi tillsammans som skapar de bästa förutsättningarna, och det känns att vi är ett bra team!
I all rullians i personer som skulle prata i början av mötet så fick aldrig Johannes chansen att presentera sig. Det tyckte vi var synd, så därför har han skrivit några rader om sig själv.

Hej alla Saturnusföräldrar!

Era barn har jag lärt känna under dessa inledande veckor och vi har haft så roligt tillsammans! Er har jag förvisso hälsat på men inte mycket mer än så. Jag heter alltså Johannes och är 19 år gammal. Jag har gått samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet och i grundskolan gick jag faktiskt här på Lemshaga. På fritiden gillar jag att spendera tid med vänner och jag håller även på en del med pingis. Om det är något ni undrar över är det bara att hojta till 😀 

Vi är glada att ha Johannes här hos oss! Han kommer vara hos oss på onsdagar och fredagar.

Svenska

Nu har vi börjat presentera våra sommarläxor. Barnen har berättat om ett ställe de valt som får dem att må bra. Värme, trygghet, glädje, familj, bad, lukter och att känna sig “hemma” är några av orden som beskrivit känslan kring varför man tycker om en viss plats. Det är fint att höra barnens målande beskrivningar.

Matematik

Talen upp till 10 000 har varit vårt fokus de senaste 2 veckorna. Oj vad barnen gillar höga tal! Vi har fördjupat oss ännu mer kring positionssystemet och delat upp tal i tusental, hundratal, tiotal och ental. Vi har även upptäckt och beskrivit mönster i olika talföljder. Vi fortsätter nästa vecka med avrundning av höga tal samt gör en tillbakablick på hur tidigare kulturer visade tal för att utveckla en förståelse för nollans betydelse för positionssystemet.

När vi har våra matematiklektioner utgår vi alltid från ett problem som presenteras för alla och diskuteras/försöker lösas i mindre grupper. Som vi berättade om på föräldramötet så har varje elev sin ”roll” i de små grupperna. Varje grupp har en “ordfördelare/fokushållare” som hjälper gruppen att ge alla samma mängd talutrymme samt att gruppen håller fokus. Gruppen har också en “sekreterare” som skriver ner gruppens lösningar. “Berättaren” har som uppgiften att presentera en av de metoder som gruppen har diskuterat för resten av klassen. ”Materialförvaltaren” har ansvaret för att hämta och ta bort material som behövs. Vi vill ge eleverna verktyg att skapa delaktighet vid samarbete samt möjlighet för alla att bidra till gruppens lärande.

Friluftsliv/ SO

Under tisdagen på friluftslivet så gick vi en spännande vandring längs “ryssmuren”. Där fantiserade vi kring hur muren kan ha sett ut förr och vi kunde se spåren från en gammal väg som gick längs muren.  Texten nedan är skriven av röda gruppen som beskriver vandringen.

Ryssmuren

Det finns en lång stenmur på Lemshaga. Man har försökt förklara varför den finns där och det finns olika teorier. En är att den skulle hindra betesdjuren från att äta upp säden på fälten. En annan teori är att ryska fångar byggde muren. Den tredje teorin är att man byggde muren för att skydda sig från ryssarna i kriget på 1700-talet.

Den 10 september var vi och följde ryssmuren. Vi började vid Lemshagagrinden, som ligger på vägen upp mot busshållplatsen, vid vägen till ponnystallet. Där stannade vi för att titta närmare på muren. När vi mätte den använde vi oss av våra kroppar. Ett barn var ca 140 cm lång, den andra var ca 135 cm lång och den tredje ca 138 cm lång. Muren var lika hög som den tredje personen på det högsta stället. Muren bestod av stora stenar och små skärvor emellan. Det fanns mossa högst upp och på stenarna. Ibland var det svårt att följa muren för det låg stenar i vägen och det var högt gräs, genar och brännässlor. Det fanns en gammal igenvuxen väg bredvid muren. Vi hittade en gammal rest av en grind vid muren. Där fanns röksvamp, fingersvamp och hästbajs vid stigen.

Muren började vid grinden och slutade vid Lemshagaeken ungefär. Den finns även under taggbuskarna. Tänkt att vi har lekt på Lemshagamuren i taggbuskarna, utan att vi visste det!

NO

Vi har undersökt och lärt oss om svampar och svampens olika delar. Visste ni att det inte är den del man plockar som är själva svampen, utan svampens fruktkropp? Svampen är det nätverk av trådar som kallas mycel som finns under jorden. Vi har lärt oss begrepp som hatt, skivor, fot, ring, mycel, sporer och nedbrytare. Samt lärt oss känna igen Karljohansvamp, Champinjon, Kantarell, Fingersvamp och Flugsvamp.

Övrig info

Vincent vill påminna om att om det måste stå en kommentar på schoolsoft om hemgång frångår det som är överenskommet. Detta är mycket viktigt för era barns säkerhet.

Det kommer finnas möjlighet att börja spela pingis som Johannes kommer vara ledare för! För mer information, se länk nedan.

Pingis på Lemshaga

Kommande händelser:

  • Utvecklingssamtal
    Under vecka 39 kommer vi att erbjuda utvecklingssamtal. Tiderna för detta samtal finns på schoolsoft under bokningar. Om ni inte redan har bokat en tid, så gör gärna det! Det är först till kvarn som gäller. Inför samtalet vill vi att ni fyller i underlaget “Inför utvecklingssamtal” som även det finns på schoolsoft.
  • v.44 – Höstlov
  • Anteckningar från föräldramötet finner ni i denna länk: Föräldramöte Saturnus 2019-09-12

Nästa vecka:
måndag: Sovmorgon/ Klubben (obs)
tisdag: bild, slöjd (stjärnan och galaxen)
onsdag: ny läsläxa delas ut (kap 4), musiklektion
torsdag: kör, slöjd för kometen
fredag: Idrott (ute) för båda grön och röd

Trevlig helg!

Sara, Cissi, Vincent och Johannes

 

6 kommentarer

Kommenteringen är stängd.