Saturnus veckobrev v.37

Hej alla härliga Saturnusar!

Tack till alla föräldrar som deltog på föräldramötet i onsdags. För er som inte hade möjlighet att delta kommer vi att publicera ett protokoll på Schoolsoft. 

Veckorna rusar iväg och det är snart dags för utvecklingssamtal. Vi håller på och förbereder oss och under veckan har vi arbetat med olika bedömningsstöd utifrån var eleverna befinner sig. Vi börjar närma oss ett slut. Eleverna har fått läsa högt för oss. De har även fått skriva en berättande text där inledning, handling och svslut ska finnas med. Ytterligare har de fått göra mattetest. Dessa bedömningsstöd kommer att presenteras för er på utvecklingssamtalen. 

Självklart har vi inte bara arbetat med bedömningsstöden. Vi har även besökt Ryssmuren som befinner sig på Lemshagas marker. Sedan har vi arbetat med dubbelteckning, avrundning och överslagsräkning samt haft skolfotografering.   

 

Kunskaper

Läsresan

Denna vecka har vi börjat med andra kapitlet i Läsresan. Vi har läst texten “Strömlöst hos Charlie Knapp”. Kapitlets “Ord att förstå” var denna vecka; förfärligt, strömmen, lugna, beslut, tjöt, besviken, samvete och mäktig. 

Eleverna har även fått göra en textanalys där de har fått skriva vad som händer och varför det händer. De har även fått öva på sin läsförståelse genom att svara på frågor efter att de läst texten. Utöver det har de övat på att skriva och stavat veckans ord: mata, matta, busig, bussig,  flyta, flytta, vila, villa,  baka, backa, granen och grannen.

     

Singma

I Singma har vi denna vecka arbetat med avrundning och överslagsräkning. Eleverna har övat på att använda symbolen  ≈ (ungefär). De har fått öva på att avrunda till närmaste hundratal och tusental. Vi har även arbetat med historiska talsymboler. 

 

 

 

 

Närområdets historia

Förra veckan besökte vi gamla brofästet vid Kolströmsundet, denna vecka var det dags att skriva om besöket samt klistra in det i vår bok om närområdets historia. 

Under torsdagen passade vi på att  promenera vid ryssmuren. Under promenaden stannade vi och reflekterade över dessa frågor: “Vad ser jag?”, “Vad tänker/tror jag om det jag ser?” och “Vad undrar jag?”. Ryssmuren som finns på Lemshagas marker byggdes, enligt tradition av ryska fångar som bodde i ett av husen på Lemshaga under 1700-talet. Vi tror att den byggdes för att hålla boskapen på plats. Vi provade att mäta muren på olika platser, med linjal och med oss själva. Den var som högst ca 138 cm. Muren slutar mellan Lillgården och Mellangården!

   

   

   

 

Inspiration från John Bauer

Under förra veckan och den här veckans bildlektioner har nu båda grupperna fått börja skapa bilder inspirerade av John Bauer. Konstnären som gick en tragisk död till mötes då han tillsammans med sin familj dog i en båtolycka på Vättern för över 100 år sedan. Elaka tungor sa så att “det kanske var trollens verk”. John hade blivit så förtrollad av skogen och alla dess väsen att vissa trodde att det var trollen som orsakade hans död. Så var nog inte fallet. Det var en stormig natt och lasten var illa surrad vilket gjorde att fartyget sjönk…

Eleverna har fått inspireras av några bilder och sedan göra dem till sina. Vi skissar med skisspennor och fyller i konturerna med tunna svarta tuschpennor och fyller i med lite tjockare spets. Det är fantastiskt att se hur alla har så bra koncentration och lyckas så fint med uppgiften på sitt eget sätt. John Bauer hade varit stolt!

/Mvh Cissi

 

   

 

 

Hem och skola

Utvecklingssamtal

Snart är det dags för utvecklingssamtal. Samtalet kommer att ske via Google Meet. Länk kommer att skickas ut till er vårdnadshavare. Onsdag den 29/9 kommer inte vara någon ordinarie undervisning. Fritids kommer att vara öppet som vanligt för de elever som är i behov av omsorg denna dag. De som vill och har möjlighet att vara hemma får vara det om så önskas (glöm inte att fylla i närvaro/frånvaro på Schoolsoft). Inför vårt samtal är det viktigt att ni tillsammans med ert barn fyller i “Inför utvecklingssamtal” senast fredag 24/9. Dokument hittas under elevdokument på Schoolsoft.

 

Läxa:

  • Nyckeln till skatten  – läsebok kap. 3  “ABC-klubbens sista fall” s.21-26. Läxan lämnas in på torsdagen!
  • Vad hände?Varför hände det? – Denna vecka ska eleverna skriva ner situationer om vad som hände i kapitlet de har i läsläxa. De ska sedan skriva varför det händer. Vad hände? – Varför hände det?

 

Information inför vecka 38:

Måndag: 

  •  Eleverna börjar kl.9.40. 

Tisdag: 

  • Slöjd – vi ser gärna att de elever som har slöjd första lektionen kommer till Villan först och lämnar sin väska.

Onsdag:

  • Denna dag har fritids en hel planeringsdag och fritids kommer att bemannas med icke ordinarie personal. För er som har möjlighet att hämta ert barn direkt efter skoldagen skulle det underlätta för de som arbetar på fritids.

Torsdag: 

  • Läxan in!

Fredag: 

  • Idrott – Idrotten kommer att vara utomhus. Ta med idrottskläder att ha utomhus samt handduk.

 

Kommande händelser:

  • v.39 – Utvecklingssamtal (länk till samtalet kommer).
  • v.44 – Höstlov 1/10 – Fritids och skola stängt (övriga dagar öppet som vanligt. Glöm inte att anmäla närvaro/frånvaro på Schoolsoft).

 

Vi önskar er alla en trevlig helg!

Ingela, Daniel och Vincent

 

ingela.eriksson@lemshaga.se 

daniel.ekmark@lemshaga.se 

vincent.karlsson@lemshaga.se 

Villan: 08-586 313 13

Fritids MG: 08-586 313 27

 

11 kommentarer

Kommenteringen är stängd.