Saturnus veckobrev v 39

Hej alla i Saturnus!

Tack för ännu en fin vecka tillsammans! Nu när dimman ligger tät på morgonen är vyerna magiska här på Lemshaga Akademi!

Matematik

Vi har börjat ett nytt kapitel i matematiken där vi utforskar addition och subtraktion med och utan växling. Vi undersöker olika metoder och strategier för att addera och övar även på att avrunda för att räkna ut ett ungefärligt svar och kunna avgöra om ett svar är rimligt.

Svenska/ SO

Vi har utfört två olika svenska bedömningsstöd i läsförståelse och skrivning. Nu har vi haft nästan alla utvecklingssamtal där går vi igenom vad vi ser för styrkor och utvecklingsområden.

Under fredagen så gick vi en vandring till brofästet. Medan vi vandrade undersökte vi hur naturen ser ut och jämförde med två olika sorters kartor, en gammal och en ny. När vi väl var framme och fick se det gamla brofästet så slogs vi av tanken att den gamla bron måste ha varit väldigt liten. Nästa vecka kommer barnen själva få skriva sina tankar kring vår vandring och bron. Hur kan bron ha sett ut och varför? Hur kommer det sig att de byggde en ny bro? Vilka behov fanns?

  

 

Teknik

Efter vårt skansenbesök har vi fått en ritning till att konstruera vår egen “Väl skola”. Vi har övat på att följa instruktioner, klippt, klistrat och snart så har vi alla fått skapa en egen modell av skolan vi fick besöka. Bilder får ni så fort vi är klara!

Vår vandring har en koppling till vårt nästa teknikområde då vi ska undersöka broar och dess konstruktioner. Eftersom vi undersöker hur den gamla bron över till Ingarö har växt fram under åren och reflekterar över fördelar och nackdelar, ska eleverna så småningom få konstruera sin egen bro.  Vi kommer att diskutera och utmanas i att bygga en så hållbar bro som möjligt genom olika konstruktioner så som magiska triangeln, rättvisa  röret, den bärande bågen samt kanter och veck.

 

Engelska

Nu har vi förhört de engelska glosorna för fösta gången och det märks att barnen tycker att engelska är kul! De nya texterna och glosorna handlar om “my home”. Nu skickar vi inte med en lapp med glosorna på, utan ni ska logga in på https://gleerupsportal.se

När ni kommit in på sidan trycker ni på den lilla bilden med google märket under “logga in med användarnamn och lösenord”.
Därefter skriver ni in ert barns mailadress som är:

förnamn.efternamn@lemshaga.se

Skriv allt med små bokstäver, även lösenordet som ert barn ska kunna. Är det så att de inte minns lösenordet så kan vi maila det till er.

Musik

Att uppleva musik och beskriva den är svårt. Vi har unika tolkningar av det vi hör och upplever, vilket är kopplat till allt vi tidigare upplevt.
Eleverna i åk 3 har fått bildtolka musikstycken. Att måla sin upplevelse av musik är ofta lättare än att beskriva hur det låter och känns med ord. Här har eleverna fått känna efter vilken färg stycket känns som och vilken plats man hamnar på i fantasin när man blundar.
Bild 1, Imogen Heap ‘Hide and seek’ Klicka här!
Bild 2, Igor Stravinskij ‘Våroffer’  Klicka här!

Nästa vecka:
måndag: Sovmorgon/ Klubben.
tisdag: Slöjd för Stjärnan och galaxen samt bild.
onsdag: Läsläxan förhörs och ny delas ut, kap 6. Musik för röda gruppen.
torsdag: Slöjd för Kometen, Kör.
fredag: Idrott ute för båda grupperna, OBS! engelska glosorna förhörs

 

Trevlig helg!
Sara, Cissi, Vincent och Johannes

6 kommentarer

Kommenteringen är stängd.