Saturnus veckobrev v. 39

Hej alla härliga Saturnusar,

Nu har hösten börjat ge sig till känna, träden har börjat förändrats samt vinden och kylan har börjat kännas av. Så vi påminner om att ta med lite varmare kläder till skolan. En varm tröja, jacka samt regnkläder och stövlar på hyllan inför nästa vecka. Framförallt under tisdagen då vi ska ut på vattendjursexpedition.

Kunskaper och lärande

Textilslöjd

Hej alla saturnusar och föräldrar. Jag heter Åsa Gustafsson och arbetar som textillärare för skolans elever från klass 3-9. Nu i höst träffar jag en Saturnusgrupp, medan två grupper har träslöjd, vecka 5 byter vi slöjdgrupper.
I textilslöjden har vi diskuterat och provat hur en tråd blir till. Funderat över vilka material forntidsmänniskan hade tillgång till. Vi har provat att spinna tråd av ull på släda, tvinnat snoddar och fingervirkat. Just nu jobbar vi med japanska snoddar.
Vi har mycket “fingergympa”, alltså övar finmotoriken flitig men också tålamodet. Hur gör vi när vi stöter på problem, när något blir svårt?
Där har vi något som jag verkligen vill berömma er elever för, ni är verkligen bra på att hjälpas åt. Det kommer ta er långt!
Nu har vi börjat tova ull. Idag våttovade vi med såpa och nästa vecka blir det nåltovning. Några bilder från detta hittar ni här nedanför.

  

No – Vattendjur 

Den här veckan har vi påbörjat ett nytt projekt kring vattendjur. Eleverna har fått fundera kring vilka mindre vattendjur de tror sig kunna hitta i vår närmiljö som nere vid Lemshagasjön eller i vassen på Södersved. De fick även fundera kring vad som skulle ske om dessa djur skulle vara nära varandra. Skulle någon bli uppäten eller skulle de bli vänner.
När vi sedan under fredagen fortsatte vår diskussion om våra vattendjur så började vi fundera kring vilka frågor vi skulle vilja ta reda på om våra vattendjur. Eleverna valde frågeställningarna: Vilken sort är min djur? (klassificering) Hur ser mitt djur ut? (utseende) Vad äter mitt djur (föda) Hur parar de sig? (fortplantning) Hur ser deras ungar ut är de ägg först eller föds de levande, Vart bor mitt djur? (miljö)
Därefter fick eleverna välja vilket djur de ville ta reda på mer om. De fick läsa faktatexter om djuret för att sedan påbörja en faktatext som vi under nästa vecka kommer göra klart.

     

Ma – Singma med Dr. Yeap Ban Har

Förra veckan var jag (Camilla) iväg på ännu en föreläsning med Dr. Yeap Ban Har. En inspirerande lärare och föreläsare som gör matematiken mer tydlig med hjälp av att visualisera det vi ska räkna ut så att vi förstår varför vi gör något och inte bara lär oss en metod.

“We are not teaching kids to solve problems, we are teaching them to be problem solvers.”
Dr. Yeap Ban Har

Den här veckan har vi jobbat med begreppen addition, strategi, avrunda, uppställning, växling, ental, tiotal, hundratal och tusental. Vi har jobbat med blockmodellen för att visualisera för eleverna hur vi kan rita upp ett problem för att kunna se hur vi sedan kan lösa problemet (Vill klargöra att blockmodellen är inte en metod som du kan göra enskilt utan denna metod är för att du ska kunna visa med bild hur du kan lösa uppgiften vilket vi behöver inför bla de nationella proven). Detta för att sedan kunna fundera på vilka olika sätt vi kan räkna ut talet på. Eleverna har här fått öva på huvudräkning samt uppställning med och utan växling. Då vi jobbar med huvudräkning försöker vi alltid förenkla talen. Ex 141 + 9 = 140 + 10 blir 140 + 10 = 150. Vi försöker alltid bilda antingen hela tiotal eller hela hundratal.

Nästa vecka

Normer och värden
Vi på Mellangården:

Ett spännande projekt som snart drar igång är att vi från och med nästa vecka fram till höstlovet kommer börja arbeta med blandade grupper från Neptunus, Uranus och Saturnus.  Syftet är att skapa åldersintegrerade grupper för att stärka “vi känslan” och ett aktivt sätt att främja självkänslan, respekt för andras värde samt öka tryggheten hos alla elever.  En gång i veckan kommer grupperna ses för att arbeta med värdegrunds övningar genom bland annat lekar, drama, samarbetsövningar, värderingsöviningar och diskussioner.

Tryggis på Mellangården

Nästa vecka kommer vi återigen köra igång med Tryggisar på Mellangården. Tryggisar är 12 elever dvs 4 från varje årskurs från Neptunus, Uranus och Saturnus. Eleverna träffas ca 6 gånger per läsår för att diskutera olika frågor som skapar en större gemenskap och trygghet på Mellangården. På torsdag nästa vecka kommer Tryggisarna träffas för att diskutera vänskap och trygghet på Mellangården. Inför dessa möten har alla klasser diskuterat det vi ska ta upp för att vi som Tryggisar få syn på hela Mellangården. Ser fram emot att träffa alla nya Tryggisar på Mellangården nästa torsdag.

Skola och hem
Läxa:

Ny läxa har delats ut för denna vecka. Kapitel Cigarraskar och ansjovisburkar är veckans kapitel med tillhörande läsförståelse läxa som vanligt. Vi önskar att alla läser minst tre dagar antingen i läseboken och då veckans kapitel eller egen valfri kapitelbok eller faktabok. Eleverna har även nya glosorna på glosor.eu med användarnamn: Villan och lösen: villan1819.

Friluftsliv – Vattendjursexpedition:

Under tisdagen beger vi oss till Södersved för att undersöka våra vänner under och vid vattenytan. Inför denna utflykt får alla gärna ta med en fukt/smörgås och gärna varm dryck.
Ta gärna även med stövlar inför denna dag då eleverna kommer att stå i vattnet när de hovar. Eleverna kommer även få möjlighet att testa på att meta på bryggan.
Denna vecka kommer hälften av eleverna få fiska och resterande elever kommer få fiska vecka 42.

Måndag: Dans, Min familj presenteras av Edvin och Ellen (om era barn vill få hjälp av er med eventuella bilder så är det bara att logga in hemifrån vi jobbar i Google presentationer eller maila ert barn så hjälper vi till )
Tisdag: Vi går till Södersved för att undersöka vilka vattendjur som döljer sig under ytan.
Onsdag: Idrott för båda grupperna (nu kör vi inomhus fram till våren)
Torsdag: Kör för halva gruppen samt Tryggismöte för våra Tryggisar
Fredag: Läsläxan lämnas in och delas ut. Biblioteket under förmiddagen. Blandande grupper från Mellangården.

Tack för den här veckan önskar vi pedagoger i Villan,

Camilla, Ingela, Pernilla och Desiree

5 kommentarer

Kommenteringen är stängd.