Ansvarig lärare: Henrik Forselius
När, under vilka veckor? v.16-23
Vad?
Frågeställning (och följdfrågor):
- Vilka komplexa rörelser använder vi i samband med olika utomhusaktiviteter?
- Hur kan vi skapa förutsättningar för alla under gemensamma spel?
- Hur ser min fysiska status ut i förhållande till förra året?
- Hur klär jag mig för att vara ute i naturen?
- Hur förhåller jag mig till allemansrätten vid vistelse i naturen?
- Hur gör jag i praktiken vid användandet av vindskydd. stormkök och eldning.
Övergripande mål från LGR11 2.2:
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
Förankring i kursplanens syfte:
- röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang.
- planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
- genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer
Centralt innehåll från kursplanen med en förklaring som eleverna ska förstå:
- Komplexa rörelser i lekar, spel och idrotter, inomhus och utomhus, samt danser och rörelser till musik.
- Styrketräning, konditionsträning, rörlighetsträning och mental träning. Hur dessa aktiviteter påverkar rörelseförmågan och hälsan.
- Att sätta upp mål för fysiska aktiviteter, till exempel förbättring av konditionen.
- Hur olika friluftslivsaktiviteter kan planeras, organiseras och genomföras.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Förmåga | E | C | A |
---|---|---|---|
Rörelse | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till aktiviteten och sammanhanget. | Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och sammanhanget. |
Friluftsliv | Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. | Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med relativt god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. | Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Vi kommer att arbeta praktiskt och utomhus under större delen av perioden genom att pröva/fördjupa oss inom olika aktiviteter. Friluftslivet kommer vägas in under ganska många lektioner.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Genom aktivt deltagande under lektionerna.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?:
Vecka 16
Tisdag Grön: Catch the Flag på IP
Onsdag Röd: Fotboll
Torsdag (grön): GPS-orientering. Skattjakt med start utanför Ladan.
Vecka 17:
Tisdag Grön: Fotboll
Onsdag Röd: Catch the Flag
Tordag Röd: Ekedalsspåret med inslag av kondition, styrka och friluftsliv
Vecka 18
Tisdag Grön: Volleyboll – Teknik, spelregler och matchspel
Onsdag Röd: Volleyboll – Teknik, spelregler och matchspel
Torsdag Grön: Ekedalsspåret med inslag av kondition, styrka och friluftsliv
Vecka 19
Tisdag Grön: Volleyboll inne och basket ute.
Onsdag Röd: Volleyboll inne och basket ute.
Torsdag (var sin): Samling i L1: 8:20-9:10 Grön, 9:30-10:20 Röd. Det blir en teoretisk lektion inom friluftsliv. Info finns på classroom.
Vecka 20
Tisdag Grön: Idag samlas vi utanför Ladan. Det blir pingis, king, basket samt volleyboll (inne/ute??). Jag kommer även ta lite tid för att prata om torsdagens friluftsliv..!!
Onsdag Röd: Idag samlas vi utanför Ladan. Det blir pingis, king, basket samt volleyboll (inne/ute??). Jag kommer även ta lite tid för att prata om torsdagens friluftsliv..!!
Torsdag (var sin): Vi kommer träna på att göra upp eld med hjälp av tändstål.
Vecka 22
Tisdag Grön: Softboll eller brännboll – klassen väljer
Onsdag Röd: Softboll eller brännboll – klassen väljer
Torsdag:
Vecka 23
Tisdag Grön:
Onsdag Röd:
Torsdag:
Sammanhang och aktualitet. Hur kopplas projektet till vad eleverna gjort tidigare, till deras liv och till samhället omkring oss och det som sker där:
Att ta hand om sin kropp och sin fysiska/psykiska hälsa är något som mer och mer är en trend i samhället. Elever behöver lära sig att ha en sund inställning till alla de ideal som hela tiden lyfts fram i ex. media.
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet:
Vi pedagoger är en delaktig vuxen som ser potential i elevernas tankar och teorier, en som lyssnar, utmana och möter verkligheten tillsammans med eleven.