Solens veckobrev v.8

Hej alla Solar!

Vi har haft en intensiv vecka med många inlämningar och prov. Nu ska det bli skönt för alla med ett sportlov. Passa på att göra sånt du tycker om och sånt du mår bra av! Efter sportlovet kommer det vara några sista intensiva veckor i grundskolan, men håll ut för snart, innan ni vet ordet av, slutar ni årskurs nio och sitter på avslutningsmiddagen i matsalen! Även om det känns lite tungt just nu så går vi mot ljusare tider och förhoppningsvis kommer ni känna er lite piggare och starkare redan efter sportlovet. Men, för att orka finns det fyra grundläggande saker att tänka på, fyra små men ack så svåra saker att göra för att må bra i knopp och själ. Dessa saker är: sömn, vila, mat och motion. Hemligheten är att man behöver balansera dessa fyra element. Jobbar vi hårt, behöver vi sova och vila mer. Tränar vi mycket, behöver vi mer mat, vila och sömn. Allting hänger ihop, men det visste ni ju redan, eller hur?!

I torsdags fick vi lärare lyssna på en föreläsning om psykisk ohälsa. Där fick vi lära oss om hur bland annat oro kan skapa onödig stress och press. Nu vet vi lärare att ni elever är lite oroliga inför alla nationella prov och att det kanske inte hjälper att oroa sig eftersom det snarare har motsatt effekt på ens prestationer. Även om nationella proven har (nytt för i år) fått en en ökad betydelse och ska därmed väga tyngre i slutbetyget så betyder det inte att det är “kört” om man misslyckas. Efter proven betyder det inte heller att ni kan sluta att plugga och lägga ner studierna under resten av terminen, bara för att man fått ett visst betyg på provet. I slutbetyget vägs allting in som ni har gjort, men det ni gör sista terminen väger något tyngre.

Om ni vill läsa på lite extra under sportlovet så skickar jag här lite länkar till Skolverkets exempeltexter. Ni kan även gå in och kika i Lpp:n. Men, det viktigaste av allt när det gäller skrivdelen är att komma ihåg att alla texter, oavsett texttyp (frånsett novell) alltid har en form av rubrik, en inledning, en brödtext uppdelad i stycken (en tanke per stycke som du utvecklar), (varje stycke börjar med en kärnmening och avslutas med att knyta an till kärnmeningen) och du avslutar alltid texten men någon form av sammanfattning. TÄNK PÅ LÄSAREN!

Tänk alltid på mottagaren, vem är det som ska läsa texten?

I en argumenterande text ska du argumentera för eller mot något.

I en utredande/resonerande text ska du utgå från en fråga/frågeställning som du vrider och vänder på. Du försöker se fördelar/nackdelar, orsaker/samband, likheter/skillnader/ och ur vilkas perspektiv kan det vara intressant att tänka?

I en novell berättar du en kort berättelse som utspelar sig under en kort tid, med få karaktärer.

(Rubrik)

Inledning

Berätta för läsaren vad texten handlar om och om varför något är viktigt. (dvs ämnet)Innehåll

Uppdelat i stycken

En tanke per stycke.

Börja varje stycke med en kärnmening. Kärnmeningen kan vara till exempel vara ett påstående eller en fråga.

Avsluta varje stycke med att knyta an till kärnmeningen genom att nämna det som stod i kärnmeningen igen.

Avslutning 

Sammanfatta det du har sagt, avsluta med en uppmaning!

Krönika, Skolverket

Utredande text

debattartikel-

naturvetenskap-teknik-gymnasiet

 

Hotel California – novell