När, under vilka veckor? v 18-20
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
- Vad är en algoritm?
- Vad innebär binär kod och hur skriver man binär kod?
- Vad innebär ett kommando?
- Vad innebär funktioner?
- Vad innebär for-loopar?
Övergripande mål från LGR11 2.2
•Eleven kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet.
•Eleven kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt.
•Eleven kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Förankring i kursplanens syfte
•Förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder. (Problemlösningsförmåga)
•Förmåga att använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp. (Begreppsförmåga)
Centralt innehåll från kursplanen
- Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen:
Förmågor som bedöms:
Problemlösningsförmågan, begreppsförmågan.
Hur ska vi arbeta?
Utforskande arbetssätt.
Samtal och diskussioner i par och i hela klassen.
Egen träning i skolan.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
se classroom
Varför?
Sammanhang och aktualitet
Så här synliggörs Lemshagas vision och pedagogiska profil i projektet
Kunskapssyn och lärande – Det livslånga lärandet
Detta arbetsområde är grundläggande för det livslånga lärandet och en viktig grund att stå på i allt som kommer framöver. Att ha en förståelse för den grundläggande matematiken är viktigt. Lärandet sker med förståelse och genom att vi tar tillvara elevernas olika egenskaper och sätt att lära. Frågor som Hur vet du det? Finns det fler sätt? skapar en nyfikenhet och lust att lära.
Värdegrund – Det livsdjupa lärandet
Att eleverna får möjlighet att utvecklas, utmanas och nyfiket tillägna sig nya kunskaper. Att eleverna får en djup förståelse för hur saker hänger ihop och kopplas till deras egen verklighet och erfarenhet. Eleverna blir sedda och bekräftade.
Samhället omkring oss – Det livsvida lärandet
Eleverna får se hur kunskaperna kommer till praktisk användning ute i samhället.
Utvärdering
Utvärdering av projektet, tillsammans med eleverna.