Ansvarig/Ansvariga lärare: Marie AS
När, under vilka veckor? -40 + 42- 49
V -40 (bild),
V 42-45 (matte),
V 45 (teknik)
V 47 + 48 (hemkunskap)
V 49 + 50 (teknik)
Ämnesövergripande arbete mellan teknik, hemkunskap, matte och bild
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
- Hur kan vi göra ett eget pepparkakshus från grunden?
- På vilket sätt kan vi börja med att skissa en idé till en färdig produkt?
- Hur kan skala användas för att få ut en ritning?
- Vilket material kan vi använda för att göra vår mall till utbakningen?
- Hur ska vi montera pepparkakshuset på bästa sätt?
- Hur och på vilket sätt kan vi dekorera våra pepparkakshus?
- Hur kan vi dokumentera vårt arbete föra att kunna delge och visa hur vi arbetat framåt?
Övergripande mål från LGR11 2.2
- kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- kan använda och ta del av många olika uttrycksformer…
Förankring i kursplanens syfte
- identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion,
- identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar,
- använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer,
Centralt innehåll från kursplanen
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
- Egna konstruktioner med tillämpningar av hållfasta och stabila strukturer, mekanismer och elektriska kopplingar, i form av fysiska och digitala modeller.
- Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska och digitala modeller.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
3 – Eleven kan genomföra… | Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller. | Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma utveckladefysiska eller digitala modeller. | Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att systematiskt pröva och ompröva möjliga idéer till lösningar samt utforma välutvecklade fysiska eller digitala modeller. |
4 – Under arbetsprocessen… | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. | Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som med någon bearbetning leder framåt. | Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
5 – Eleven gör… | Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord. | Eleven gör utveckladedokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet är relativt välsynliggjord. | Eleven gör välutveckladedokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet är välsynliggjord. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Genom gruppövningar, enskilda övningar, lärarledda lektioner.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Bedömningen kommer i tekniken att ske både genom över hela arbetet, där eleven visar att den är delaktig, kan planera och genomföra uppgiften att bygga ett pepparkakshus. Bedömning kommer också att ske i själva byggandet samt i en dokumentation kring sitt arbete och byggande av sitt pepparkakshus.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
V – 40- Bild, göra skiss
V 42 + 43- matte, ritning
V 45- teknik, skapa mallar
V 47+ 48- hemkunskap, baka
V 49 + 50- teknik, bygga + dekorera + dokumentation