Tellus v. 11

 

 

 

Vilken händelserik vecka vi haft trots en del manfall…. Bio, bad och filmskapande. Introduktion av nytt teknikprojekt och färdigställande av analys av en krönika. Ja, vi kör på för fullt och har samtidigt många härliga lektioner och stunder tillsammans. 

 

 

I tisdags var då det dags för grön grupp att simma i Gustavsbergs simhall. Alla klarade av simtestet med bravur och spenderade resten av tiden i äventyrsdelen med att åka rutschkanor och bubbla i jacuzzin.. 

 

I geografin har vi ett filmprojekt där eleverna ska göra en reklamfilm för att rädda våra vackra hav. Temat inom vårt område hållbar utveckling är fokuserat till vattnet och dess betydelse för oss människor och hur vi ska agera för att göra skillnad och göra saker bättre! Eleverna har verkligen gått igång och de är så kreativa med sina filmer. Det verkar vara en uppskattat uppgift och det produceras manus nu för hela slanten:) Under hela nästa vecka kommer vi att viga samtliga lektioner, även i svenska, till detta filmprojekt. Nu väntar jag med spänning på resultatet…

 

 

I träslöjden har eleverna fått i uppgift att tälja något i 3D-format…Materialet var morot! Både formbart och ätbart:)

 

 

En annan sak ni knappast kan ha missat är att jag har fått äran att sköta kommunens Instagram-konto denna vecka. Det har varit SÅ kul och jag har haft svårt att hålla min därifrån..haha.. Gå gärna in och titta så får ni se hur en vanlig vecka kan se ut för Lemshagas personal och elever. Massa skoj utlovas! 

 

 

 

Fredagskluringen: 

 

Vad menar man egentligen med begreppet hållbar utveckling?  Och vad kan du göra som enskilda person för att hjälpa till att skapa en hållbar miljö runt omkring dig? 

 

Fokus denna vecka:

  

P.g.a. av Covid-19 har skolan beslutat att alla föräldramöten ställs in tills vidare. Det vi hade tänkt att prata om kan vänta och inget är direkt akut men lite kort så kan vi sammanfatta det vi tänkte säga såhär: 

 

Läget i gruppen –

Just nu är vi inne i en mycket lugn och produktiv period. Möjligtvis beror det på alla prov och bedömningar som ligger men samtidigt så tänker vi att vi börjar landa lite och att barnen är hyfsat trygga i bedömningen men även med varandra. Ibland händer saker, så klart, men vi kan prata om saker, reda ut och därefter gå vidare. Ni ska veta att även om vi tycker att era kids är lite väl snackiga ibland (hehe – och svordomar hör vi rätt så frekvent..) så är de samtidigt otroligt kommunikativa när det väl gäller. De lyssnar på varandra, försöker förstå varandras perspektiv, sätter ord på känslor och samtidigt ger förslag på lösningar. Det är så viktiga egenskaper som era kids besitter och kommer göra mycket för dem i framtiden! 

 

Våra arbetsområden denna termin – 

I svenska så fortsätter vi med vårt tidningsprojekt och skapar allt från artiklar och reportage till reklam och framsidor… Projektet kommer att fortgå terminen ut och i slutändan kommer ni att få se ert barns unika tidning. 

I SO- så är vi i sluttampen med geografi och då med filmprojektet. Nästkommande tema är i ämnet historia handlar om Gustav Vasa och tiden runtomkring.. Nils Dacke är en av frökens favoritperson genom historien…och här kommer eleverna få sig en spännande upplevelse:) 

I matematiken så tuffar vi på i en stadig takt. Vecka 14 är det dags för ett mer omfattande prov som avser både avsnittet Samband & förändring samt Algebra & mönster. All info kring detta finns på Schoolsoft under nyheter, i Schoolsoft i uppgifter samt i Classroom matematik. Där finner ni massa material att plugga på inför provet 🙂 För provtider se nedan….

Vecka 19 är det dags för nationella prov i matematik. Varje vecka så tränar vi inför nationella provet genom att göra gamla prov och se över hur de är utformade samt diskutera olika strategier för att lösa uppgifterna. Vi ska vara så förberedda som möjligt 🙂

I NO har vi precis avslutat temat kemi, vi har laborerat, jämfört, tolkat och dragit slutsatser. Som avslutning hade kidsen en presentation om processen fotosyntes och hur viktig den är för oss, de har varit så himla duktiga! Men nu idag så började vi på ett nytt område, nämligen Teknik! Vi kommer ända fram till sommaren arbeta med följande områden:

Att arbeta med teknik (skisser, ritningar, QR-koder), Tekniska lösningar i hemmet (de fem enkla maskinerna), Hållfasthet (bygga broar), Tekniska system (idag & i historien), En dator och dess komponenter, Att planera en stad. 

Avslutningsvis ska eleverna få planera sin alldeles egna stad på en digital plattform! Se gärna den Lokala PLaneringen LPP https://lemshaga.se/lemshaga/teknik-tekniska-losningar-system-hallfasthet/

 

Betyg och bedömning,  Inför åk 7 – 

Här tänkte vi prata lite om hur vi bedömer och hur vi låter eleverna vara med i denna process. Allt från av få vara med och bestämma HUR och NÄR de ska bli bedömda och hur det faktiskt rent praktiskt ska gå till, till att vara en aktiv aktör i att ta ansvar för sitt egna lärare och var man vill sätta sin egen ribba, så att säga. Samtidigt vill vi bidra till att minska betygshetsen och visa på att det är processen och lärandet som är det viktiga, inte slutresultatet! 

 

Lärare berättar – 

Här var det tänkt att både Miss Engelska – Maria och Idrottsfantasten – Gottis skulle komma och berätta lite om sina ämnen och alla framsteg era kids gör där. Gottis har ju även varit med längre än de flesta pedagoger i klassen och har en hel del saker att säga så här avslutningsvis i mellanstadiet. Men bara bra saker, det lovar vi! 

 

 

 

 

Hälsningar från engelskafröken Maria:

Hej!

Vecka 14 är det nationella prov i engelska för årskurs 6.

Vi har övat på både läsförståelse, hörförståelse och skrivförmågan under lektionerna. Vi kommer att fortsätta att öva inför proven.

 Tider som gäller:

  •     Tisdagen den 31/3 mellan klockan 8:20-10:45 är det läsförståelse och hörförståelse.
  •     Torsdagen den 2/4 mellan klockan 10:50-11:50 är det skriftliga förmågan som testas.

 Att tänka på inför proven:

  1. Använd tiden som du får för att göra provet
  2. Se till så att din dator är laddad inför det skriftliga provet
  3. Gör så gott du kan!

Lycka till! Maria

 

 

Info från klubben/fritids

Nu är det dags att göra er anmälan inför Påsklovet v.15. Vi önskar att ni skriver Närvaro i kommentarsfältet samt skriver in aktuella tider om ni är i behov av Fritidsomsorg alt. att ni tar bort tider samt skriver Ledig i kommentarsfältet om ni är lediga. Viktigt att kommentaren närvaro/ledig skrivs in.  Observera att torsdag 9/4 (skärtorsdagen) stänger vi 15.00 och att fredag 10/4 (långfredag) samt måndag 13/4 (annandag påsk) är fritids och skola stängt. Vi behöver ha in er anmälan absolut senast söndag 22 mars för att kunna bemanna korrekt. 

Hälsningar Fritids och Klubben

 

Gällande Coronaviruset

Vi ber dig som läser att hålla dig uppdaterad genom information som släpps på Schoolsoft från skolledningen, i Schoolsoft finns även info till vem ni ska vända er till om ni har frågor gällande detta.

 

 

Kommande datum och aktiviteter: 

V. 12

Fredag. Deadline för reklamfilm (grupparbete)  i geografi och “hållbar utveckling”… 

 

v.13

Uppstart Historia och “Tema – Gustav Vasa”…          

 

V.14. NP-Engelska samt Matteprov

Måndagen den 30/3 Matteprov för Röd grupp (13.15 – ca 15.00).

Tisdag 8:20 – 10:45 . NP Engelska OBS!!!! Tidigare start för vissa: Ej sovmorgon! 

Tisdagen den 31/3 Matteprov för Grön grupp (vi börjar kl 12.30 – 13.20 efter nationella i engelska). 

Provet fortsätter sedan på Onsdag kl 12.30 – 13.40.

Torsdag: 10:50 – 11:50 NP Engelska under lektionstid. OBS! Idrott utgår för röd grupp. 

 

V.15 

Påsklov

 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Tellus genom Åsa