Tellus v.38

 

Ännu en vecka glider förbi i rask takt, det känns även att vi går mot kallare tider, speciellt på morgnarna. Såpass att torkskåpen tydligen blivit en populär plats…

 

 

Men solen  skiner ändå i våra klassrum och denna vecka har språkvalen äntligen kommit igång på riktigt 🙂

 

 

 

I fysiken är vi i full gång med att koppla slutna kretsar och få lampor att lysa. Vi har även laborerat med kortslutningar och upptäckt vad som händer när strömmen hittar en “genväg”. Vi har även tittat in i hur en glödlampa är uppbyggd och vad som får den att lysa. Senaste laborationen vi hade gick ut på att skapa en kontroll-lista för att kunna felsöka ett gäng olika kretsar. De skulle alltså systematiskt undersöka dessa “trasiga” kretsar för att lokalisera vart kretsen var bruten. Så nästa gång ni får strömavbrott så sätt era kids på att felsöka 😉

Vi har även börjat följa en serie på SVTplay som heter “Nedsläckt land” där vi bland annat lär oss hur vi tar el och energi för givet, hur gör vi om det oväntade inträffar och vi blir utan??

 

 

 

 

Vad är det för skillnad mellan spänning och ström?

 

 

 

 

Fokus denna vecka

I matematiken diskuterar vi mycket problemlösning för tillfället och att det finns fler sätt att lösa ett problem på. Kidsen hjälper till att inspirera varandra genom att dela med sig av en mängd olika sätt som de kan lösa samma problem på. Alla vi är olika och tänker därav på olika sätt, det är viktigt att belysa det facto att samma uppgift kan ses, uppfattas och lösas på fler olika sätt. Det är fantastiskt kul att få se hur era kids inspireras av varandra till att se fler möjligheter!

 

 

 

Som nämnt i tidigare veckobrev så kör vi något nytt för denna termin, nämligen “Veckans hemliga uppdrag” .
Dessa premisser råder för uppdraget:

  • Det är helt frivilligt
  • Det ska ske utanför skoltid
  • Det ska vara “irl” – in real life 😉

Denna veckas uppdrag är:

– Be någon du inte känner om hjälp. (Man får såklart välja någon man känner, men gärna någon som inte tillhör den närmsta kretsen 😉 )

Det kan vara allt ifrån att fråga vart man hittar frukthyllan väl inne på ICA till att fråga vad klockan är… Varje vecka ska dessa uppdrag återkopplas och de som utfört uppdragen får möjlighet till att dela med sig av deras upplevelse kring den handlingen de utfört. Syftet med dessa uppdrag är att bli mer uppmärksam på andra medmänniskor i vår vardag. Ska bli spännande att se vart detta leder 🙂

 

 

 

 

Övrig information:

Då var det dags för utvecklingssamtals-vecka! Vi ser att de flesta tider redan är bokade men det finns några fåtal kvar, så glöm inte att boka! Jag och Åsa ser fram emot att få träffa er igen och låta era kids få glänsa lite med hur duktiga de är 😉 Detta utvecklingssamtal ska kidsen få hålla en presentation om vad de trivs med i skolan, vilka deras styrkor är samt vad de behöver jobba mer på. Vi har arbetat några lektioner med dessa presentationer men ni får gärna pusha dem lite extra hemifrån att göra den så utvecklade som möjligt. De hittar sina presentationer i classroom.google.com. OBS sovmorgon på måndag till 10.40!

 

Kommande datum och aktiviteter: 

V.39 

Mentorstimmen Måndag 9:30 -10:30 utgår p.g.a utvecklingssamtal.

Utvecklingssamtalsvecka. Tider finns nu på schoolsoft att boka

V.40 

Mentorstimmen Måndag 9:30 -10:30 utgår p.g.a utvecklingssamtal.

Vandringar åk 4-6 mer info kommer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha en skön älg! 

Bästa hälsningar från oss pedagoger i Tellus genom Andreas