Tänk att en vecka till åter har flugit sin kos och vi närmar oss höstlovet med stormsteg.. Som alltid kör vi på som bara den och kidsen arbetar som bästa arbetsmyrorna i stacken. Drottningen i stacken (Andreas) och kungen (Åsa) försöker hålla jämna steg… strömbrytare, avslut av tester och diagnoser i matte, muntliga presentationer i svenskan och mänskliga rättigheter i Samhällskunskapen. De ni!
På rasterna har några kids hittat basketplanen vid ingången till Ladan..Hoppas inte eleverna vill lämna oss redan nu för att börja i högstadiet…:)
- VAD ÄR AGENDA 2030?
Fokus denna vecka: Mänskliga rättigheter och en härlig domare…
Förra veckan fick vi finbesök igen och denna gång av en ”äkta” domare. Domare Oscar berättade om sina erfarenheter av att vara just domare i en rättssal och hur en domare tänker och resonerar kring brott och straff. Eleverna var nyfikna och lyssnade noggrant och hade flera bra och kluriga frågor.
Mänskliga rättigheter..
Nu har vi kommit in på en annan del i vårt arbete i samhällskunskapen med fokus på mänskliga rättigheter. Våra främsta begrepp är orättvisa, extrem fattigdom samt att leva ”på flykt”.
Allt började med att eleverna kom in i klassrummet och fick utdelat vatten och kex. Problematiken var dock att alla fick olika. En del fick supermånga kex och fullt med vatten medans andra blev utan… Varför gjorde vi den här övningen? Har fröken blivit knäpp? Har hon börjat favorisera vissa elever? Näe, så klart inte! Eleverna kunde snabbt konstatera att övningen skulle syfta till att visa på orättvisor i världen och hur våra resurser är fördelade oss emellan. Vi grupperade oss efter den mängd kex och vatten vi fick. Vissa elever blev nöjdare än andra:)
Här startade vi vårt projekt…
Nästa del i arbetet kring mänskliga rättigheter handlade om extrem fattigdom. Vi lärde oss att den extrema fattigdomen i världen minskar men att det fortfarande är fattigt på många ställen runt om i världen. Att räknas till extrem fattigdom är att behöva leva under ca. 15 kr om dagen. Detta fick eleverna nu försöka prova och se genom ett experiment. Uppgiften gick ut på att sätta ihop en veckomeny på endast 112 kronor (7x 15) och med villkoret att hålla sig runt 2000 kalorier per dag. Dessutom var de tvungna att försöka hålla sig till kostcirkeln och få med så många delar som möjligt. Är detta möjligt? Går det ens att klara sig på endast 15 kr om dagen och samtidigt få i sig tillräckligt med mat och näring? Om det inte går, vad ska prioriteras och varför? Det är frågorna som eleverna skulle resonera kring.. Blir mycket spännande att se resultatet och höra alla tankar och resonemang!
Övrig information:
Hälsningar Fritids och Klubben.
Nu är det dags att anmäla sin närvaro alt. frånvaro inför höstlovet v.44. Måndag 28/10 är fritids och Klubben stängt pga personalkonferens, lovverksamhet öppen tis 28/10 – fre 1/11. Fredag 1/11 stänger Fritids och Klubben 15.00 pga röd dag.
Skriv in närvaro och aktuella tider de dagar (Tis-Fre) ni önskar fritidsomsorg alt. frånvaro om ni är lediga. Vi vill ha din anmälan senast söndag 13/10 för att kunna planera för bemanning och aktiviteter.
Kommande datum och aktiviteter:
V.43 Prov Lag & Rätt (se Schoolsoft och elev-mejlen för mer info. |
Ha en skön älg!
Bästa hälsningar från oss pedagoger i Tellus genom Åsa