Hej alla Tellusar!
Metaforer och dialoger
Under de senaste veckorna har vi fortsatt läsa i Godnatt mister Tom. Ibland reflektionsskriver vi utifrån vår läsning, ibland svarar vi på frågor och ibland djupdyker vi ner i något kopplat till läsningen.
Förra veckan arbetade vi t ex med metaforer i anslutning till vårt diktarbete vilket ledde till att vi tränande på att skriva egna metaforer utifrån händelser i boken. Den här veckan har vi fokuserat på dialog och undersökt hur författaren använder dialogen för att hjälpa oss lära känna karaktärerna. Vi har identifierat dialoger, skrivit av dem, reflekterat över vilka karaktärsdrag de visar samt skrivit egna dialoger som karaktärer ur boken deltar i. Ni gör sådan utveckling och det är så roligt att arbeta tillsammans med er!
Vid sidan av detta har vi de senaste veckorna kört en liten satsning på stavning i de populära arbetshäftena Stava rätt.
Uppryckning
Vi mentorer skulle önska en liten uppryckning gällande ordning och reda kommande veckor. Vi märker att det ofta tar lite längre tid att starta lektioner samt att vi får ägna mer lektionstid än vanligt till att upprätthålla arbetsro, det leder till att vi kan lägga mindre till att hjälpa och stötta er i skolarbetet vilket såklart är det vi vill göra.
Prata gärna hemma om varför det är viktigt att stänga av och låsa in mobiltelefonen, ta fram rätt material, sätta sig på sin plats direkt, fokusera under genomgången (inte skicka blickar och göra tecken till varandra), inte gå ut från klassrummet (särskilt inte under genomgångar) och gå ut på rast när lektionen är slut. Detta är förstås precis lika viktigt att sköta detta oavsett om det är en mentor, vikarie eller en annan lärare som har lektionen.
(Med detta sagt vill jag skicka med ett WOW för insatsen på dagens svenskapass. Otroligt fint fokus och fantastisk arbetsro. Det är också därför vi ställer högra på er – vi vet att ni kan)
Prov
Nästa vecka är det nationella prov i engelska måndag och onsdag. Ni går vanliga tider dessa dagar och börjar alltså 9.30 på måndag samt 8.20 på onsdag. Kom utvilade med frukost i magen och gör ert bästa!
Det är även SO-prov nästa vecka samt ett litet MA-prov veckan efter påsk.
Normer och värden
På mentorstiden har vi nu lämnat arbetet med studieteknik och fokuserar istället på gruppstärkande uppgifter. Vi har börjat titta på serien Berätta för mig från UR där några sjätteklassare varje avsnitt hamnar i olika kamratrelaterade dilemman. I måndags handlade det om Yasmin som var hemma sjuk och sen när hon kom tillbaka till skolan upptäckte att Rosa tagit hennes plats i kompisgänget. Väl tillbaka började de gamla kompisarna började mobba Yasmin för hennes inlägg i sociala medier. Efter avsnittet tog ni de olika karaktärernas perspektiv och skrev vad ni tror att de tänkte, kände och undrade. Sedan delade ni med er och så diskuterade vi vad de kunde gjort annorlunda.
Vi fortsätter leka tillsammans de sista tjugo minuterna av mentorstiden för att skapa sammanhållning och ge inspiration till fortsatt rastlek.
Ny schemaperiod
Kommande datum
8/4 och 10/4: NP i engelska
15/4-22/4: Påsklov
1/5: Lov
6/5 och 8/5: NP i matematik
8/5: Skolans dag på eftermiddagen med efterföljande föräldramöte för Tellus.
13/5: Lov
20-21/5: Studiedag, skolan stängd.
22/5: Omvärldsdag åk 6-9
30/5-31/5: Lov
6-7/6: Lov
13/6 Sommaravslutning
Trevlig helg!
/Catrin, Julia, Malin och Niclas
4 kommentarer
Har läst
Har läst
Har läst
Jag har läst
Kommenteringen är stängd.