Tellus veckobrev v 49

Härliga Tellus!

Nu är det inte långt kvar till jullovet och det märks, inte minst på att mycket nu ska bli klart, lämnas in och gås igenom. Vi har pratat mycket kring deadline i klassen. Vikten av detta och vad det faktiskt innebär. Det har gjort att insikten och vikten av deadline har ökat. Från att tidigare varit ganska lättsamma kring deadline var det stort fokus på detta inför er inlämning i svenska.

Svenska

Nu är våra fantasyböcker klara och inlämnade. De ska nu rättas av mig och sedan tryckas! Alla era böcker ska sedan pryda en av våra väggar i klassrummet, så alla kan få ta del av ert slit. Fantastiskt imponerande och så kul att få läsa alla era färdiga böcker. Ja det kommer att ta lång tid, då många skrivit väldigt mycket men det är det värt!

Nästa steg i svenskan kommer att ta alla våra kunskaper från fantasyn och få ner det till korta berättelser. Vi ska börja jobba med noveller, vad det är samt läsa några noveller.

NO- teknik och pepparkakshus

Ett projekt som ni har tagit till er oerhört bra! Denna vecka koncentrerade vi oss på att montera ihop våra pepparkakshus och dekorera dem. De flesta hann klart men då florsockret till kristyren tog totalt slut på sista lektionen och jag fick länsa skolan på allt florsocker vi hade men det ändå inte räckte, kommer några grupper byta måndagens dokumentationslektion till att fortsätta med kristyren.

Vi gjorde kristyr i skolan på vatten och florsocker (och karamellfärg om det skulle vara färg i), den enkla kristyren. Många tyckte att de ville ha en mer hållbar kristyr. Vi pratade då om att man kan använda äggvita i istället. Här kommer ett recept på kristyr med äggvita ni kan använda hemma till era pepparkakshus om ni skulle få för er att fortsätta ert byggande hemma.

Kristyr

Äggvita från 1 ägg
Ca 4 l florsocker
Karamellfärg (valfritt)

Vispa äggvita och florsocker fluffigt och häll sedan i karamellfärg om ni vill.

Det var några elever som var missnöjda med sitt pepparkakshus. Att det inte stämde överens med deras tanke, skiss och ritning. Vi pratade mycket om vad vi kan förvänta oss. Frågan jag började var hur många gånger de hade skapat en egen skiss för ett pepparkakshus. Sedan frågade jag vidare om de gjort mallar för ett pepparkakshus tidigare. Monterat ihop det själv. Allt detta svarade eleverna nej på. Det de svarade “ja” på var om de hade dekorerat ett pepparkakshus innan. Detta gjorde att alla blev nöjda med sitt resultat. Många vill komma långt i sitt arbete i skolan men skapar då ibland orimliga mål. Vi konstaterade att det hade varit mer orättvist om någon som byggt pepparkakshus massor med gånger nu var med i klassen och gjorde det på samma villkor.

Jag är stolt över era hus och de färdiga resultaten kommer ni att få se i nästa veckas veckobrev.

Utmaning

På torsdagen tog vi upp i klassen det vi som lärare och resurser upplever som mest utmanande i Tellus, att komma ut på rast. Just nu är det många som dröjer sig kvar i kapprummet, tar extremt långa toalett pauser tillsammans med sina kompisar på toaletten, är inne och ränner i klassrummet. Vi informerade eleverna vad som gällde, att det är uterast och gav dem ett uppdrag.

Visa oss att ni kan vara ute på rasterna! De fick först och främst torsdagen och fredagen på sig att visa att de kunde gå ut direkt efter lektionen om det var rast. Om de sedan visar oss att detta kan hålla i sig kommer vi att bryta torsdagen och fredagen sista veckan, alltså v 51 med schemabrytande dagar. Då kommer det att se ut såhär:

Torsdag 17/12
Film och mys (lite städ på förmiddagen) samt julbord i skolan

Fredag 18/12
Ute med klassen på annan plats, grilla korv och marshmallows och bara vara vi i klassen.

Vi hoppas på att detta ska lyckas och så som det såg ut redan på torsdagen och fredagen kommer det inte vara några problem!

Ha en trevlig helg

Amanda, Cecilia, Krister och Marie

 

En kommentar

Kommenteringen är stängd.