Ansvarig/Ansvariga lärare: Marie AS
När, under vilka veckor? 45 +
Vad?
Frågeställning och följdfrågor
- Vilka olika texttyper finns det?
- Hur är de olika texterna uppbyggda?
- Vad är det för skillnad mellan formellt skrivande och informellt skrivande ex. formella brev och informella brev?
- Hur kan vi repetera de kunskaper vi redan har kring texttyperna?
Övergripande mål från LGR11 2.2
- kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
Förankring i kursplanens syfte
Du som elev ska utveckla kunskaper om svenska språket genom att få träna på att:
- formulera och kommunicera i skrift
- anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
Centralt innehåll från kursplanen
Läsa och skriva
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp- byggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
- Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
- Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Berättande texter och sakprosatexter
- Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbygg- nad och typiska språkliga drag.
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
4 – Eleven kan skriva… | Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation. | Eleven kan skriva olika slags texter med relativt tydligt innehåll och relativt väl fungerande struktur samt förhållandevis god språklig variation. | Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt godspråklig variation. |
5 – I texterna använder eleven… | I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet. | I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med relativt god säkerhet. | I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet. |
10 – Dessutom kan elven ge… | Dessutom kan eleven ge enklaomdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett i huvudsakfungerande sätt. | Dessutom kan eleven ge utveckladeomdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett relativt väl fungerande sätt. | Dessutom kan eleven ge välutvecklade omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett väl fungerande sätt. |
Hur?
Hur ska vi arbeta?
Lärarledda lektioner, enskilt arbete, grupparbete. Få nya kunskaper samt repetera gamla kunskaper.
Hur ska vi redovisa och hur kommer bedömningen att ske?
Bedömningen kommer att ske bland annat genom NP.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
Planeringen för lektionerna (dag och vecka) finns på classroom.
V 45- brev (lära oss om brevets uppbyggnad, informella/formella brev samt skriva brev till våra fadderbarn)