När, under vilka veckor?
v 17 – 22
Vad ska vi göra
Undersöka engelsktalande länder, redovisa för- och lära av varandra, jämföra.
Hur ska vi arbeta?
1 – Undersök ett valfritt land (engelska som officiellt språk)
2 – Redovisa skriftligt + muntligt i grupp
3 – Skriv en jämförande text om ditt land och länderna du hört redovisas om i din grupp.
Veckoplanering, när ska vi göra vad?
v – 17 – Läsa om bakgrunden + öva att hämta information och sedan förmedla den
v – 18 – undersöka sitt eget land (lägg till egen information t ex natur, musik, film, sport, kända personer, mat el dyl)
v – 19 – undersöka sitt eget land + skapa skriftlig presentation (inlämning)
Syftet med skriftliga presentationen är att skapa ett material till kompisarna, som de kan plugga på. Tänk på syfte, mottagare och situation när du skriver.
v – 20 – redovisa muntligt + skriftligt + ta anteckningar och få gruppkompisarnas skriftliga information (examination)
v – 21 – omvärldsdag+studiedagar (plugga på de andra länderna)
v – 22 – skriva jämförande text på lektionen (examination)
Kunskapskrav, aktuella delar av matrisen
3 – Muntlig framställning Formulera sig och kommunicera i tal
3 – Muntlig interaktion Formulera sig och kommunicera i tal
4 – Skriftlig framställning Formulera sig och kommunicera i skrift
______________________________________________
Sammanhang och aktualitet
Centralt innehåll från kursplanen
Kommunikationens innehåll
- Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i olika sammanhang och områden där engelska används.
Lyssna och läsa – reception
- Olika former av samtal, dialoger, intervjuer och muntliga framställningar.
- Olika sätt att söka, välja och värdera texter och talat språk på engelska från internet och andra medier.
- Hur texter och talat språk kan varieras för olika syften och sammanhang.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion
- Olika sätt att bearbeta egna framställningar för att variera, tydliggöra, precisera och anpassa dem efter deras syften.
- Muntliga och skriftliga berättelser, beskrivningar och instruktioner.
- Samtal och diskussioner samt argumentation.
- Språkliga strategier för att bidra till och aktivt medverka i samtal genom att ta initiativ till interaktion, ge bekräftelse, ställa följdfrågor, ta initiativ till nya frågeställningar och ämnesområden samt för att avsluta samtalet.
Förankring i kursplanens syfte
Undervisningen i ämnet engelska ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i engel- ska språket och kunskaper om områden och sammanhang där engelska används samt tilltro till sin förmåga att använda språket i olika situationer och för skilda syften.
Övergripande mål från LGR11 2.2
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
-
- kan kommunicera på engelska i tal och skrift samt ges möjligheter att kommunicera på något ytterligare främmande språk på ett funktionellt sätt,
- kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
-